نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا در حالی برگزار شد که طرف های اروپایی پیش از نشست سعی کردند توپ را به زمین ایران بیاندازند و به گونه وانمود کنند که ایران کشوری است که از توافق خارج شده است.

اظهارات هماهنگ وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اتهام زنی به ایران

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، در حالی که تا دقایقی دیگر نشست وزارای خارجه اتحادیه اروپا با محور توافق با ایران و حفظ برجام برگزار خواهد شد. گمانه زنی ها پیرامون این نشست و آینده برجام ادامه دارد.

در این رابطه جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس در گفتگو با خبرنگاران حاضر در محل نشست گفت: پنجره کوچک اما در حال بسته شدن(کورسوی امیدی) برای برآورده کردن خواست ایران و نجات برجام در اختیار داریم؛ و آن هنوز از بین نرفته است."

در این رابطه لیناس لینکه ویشوس وزیر امورخارجه لیتوانی نیز به خبرنگاران گفت: توافق با ایران در خطر  فروپاشی بسیار جدی است هرچند هنوز زمان برای دیپلماسی و گفت‌وگو وجود دارد.

وی در ادامه خواستار هماهنگی بیشتر بین اروپا و آمریکا در مورد ایران شد.

«جوزف بورل» (Josep Borrell) مسئول سیاست خارجی جدید اتحادیه اروپا نیز در اظهاراتی درباره توافق با ایران گفت: اتحادیه اروپایی هرآنچه در توان دارد برای حفظ برجام و توافق با ایران انجام میدهد اما ایران نیز باید خود را با توافق منطبق کند.  وی ادامه داد: اسپانیا نیز به اینستکس می پیوندد؛ اروپا باید برای جلوگیری از "محاصره اقتصادی" که توسط تحریم های منطقه ای آمریکا علیه ایران ایجاد شده، کار کند؛ "کار آسانی نیست."

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه امروز (دوشنبه) در بدو ورود به محل برگزاری نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا، تصریح کرد که "اتحادیه اروپا باید در خصوص موضوع ایران متحد باشد. "

به نظر می رسد اتحادیه اروپایی که تا کنون در حمایت از توافق هسته ای با ایران کوتاهی کرده در یک اقدام هماهنگ تلاش میکند ایران را به عنوان کشور خارج شده از توافق  وانمود کند.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی برگزار می شود که سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس روز یکشنبه در بیانیه مشترکی بار دیگر بر تعهد خود به برجام، توقف تنش‌ها در خلیج فارس و از سرگیری گفت‌وگوها تاکید کردند.

سران برلین، پاریس و لندن در این بیانیه گفتند: ما اخیراً چند ابتکار دیپلماتیک را برای کمک به تنش‌زدایی و گفت‌وگو انجام داده‌ایم که به نشانه‌های حسن نیت همه طرف‌ها نیاز فوری دارد.

در عین آنکه به حمایت از برجام ادامه می‌دهیم، تدوام آن منوط به پایبندی کامل ایران است و ما قویاً از ایران می‌خواهیم تا تصمیم‌های اخیر خود در این رابطه را لغو کند. ما همچنان به یافتن راه‌های گفت‌وگو که در توافق برای پرداختن به پایبندی ایران از جمله از طریق کمیسیون اقدام مشترک برجام پیش‌بینی شده است، ادامه می‌دهیم.

پس از بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود، ذخایر اروانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد. جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه هفته گذشته به دنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات ایران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرده این گام‌ها در چارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود بردارند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.