۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 663580

وقتی از کلاهبرداری، گول زدن و گول خوردن حرف می‌زنیم، ذهنتان فقط نرود سمت کلاهبرداران و شیادهایی که اینجا و آنجا، بخصوص در فضای مجازی تلاش دارند به روش و شیوه‌ای نو و امروزی محتویات حساب یا جیب شما را خالی کنند.

وقتی از کلاهبرداری، گول زدن و گول خوردن حرف می‌زنیم، ذهنتان فقط نرود سمت کلاهبرداران و شیادهایی که اینجا و آنجا، بخصوص در فضای مجازی تلاش دارند به روش و شیوه‌ای نو و امروزی محتویات حساب یا جیب شما را خالی کنند. در میان انبوه روش‌های گول زدن و کلاهبرداران امروزی که درباره آن‌ها شنیده یا خوانده‌اید و حتی صابونشان به رختتان خورده است، عده‌ای هم هستند که ابداً به جیب و حساب بانکی‌تان چشم ندوخته‌اند! در روزگاری که حیات و ممات من و شما، انگار دارد گره می‌خورد به اینترنت و فضای مجازی و زندگی‌مان دچار دیجیتالیسم و هویت الکترونیکی شده است، کلاهبردارانی هستند که تلاش می‌کنند بیشتر و پیش از اینکه کسی کلاهِ حساب بانکی‌مان را بردارد، خودشان، کلاهِ اعتقادات ما را بردارند و اگر دستشان برسد، دین و ایمانمان را هم به یغما ببرند.

مهندس مدعی

در نگاه نخست ممکن است حس کنید فرقه «یمانی» و طرفدارانش چه دخلی به ما، فضای مجازی و کلاهبرداری‌های اعتقادی دارند؟ آن هم دار و دسته‌ای که بررسی اسناد نشان می‌دهد سال‌ها پیش در کشور عراق پایه‌گذاری شده و طبیعتاً باید سروکارش با مردم همان کشور باشد و اگر قرار به کلاهبرداری اعتقادی است، در زادگاهش به این کار مشغول شود. یعنی تشکیلاتی که امروزه سروکله‌اش در ایران و کانال‌ها و سایت‌های مورد استفاده ایرانی‌ها پیدا شده، ساخته «احمداسماعیل گاطع» است که 47 سال پیش در یکی از روستاهای استان «بصره» به دنیا آمده، در دانشکده مهندسی درس خوانده و سال 1378 اول برای خودش مهندس شده و بعد هم گویا مدتی را به حوزه علمیه شهید صدر رفته و کمی بعد از آنجا اخراج شده است. ‌عراقی‌ها چند سالی است که مدارکی از همکاری او با سازمان استخبارات دوران صدام نیز پیدا کرده‌اند. فعالیت‌های «احمداسماعیل» در آن سال‌ها فقط به عراق خلاصه شده و سعی دارد با استفاده از اعتقادات و مسائل مورد علاقه شیعیان عراقی و ارادتی که به امام زمان(عج) دارند، از این نمد برای خودش کلاهی دست و پا کند.

خیمه شب بازی

علاقه به امام زمان(عج) و بعد هم رخداد ظهور ایشان، البته فقط به شیعیان یک منطقه جهان محدود نمی‌شود. احمداسماعیل و آن‌هایی که پشت پرده ‌نخ‌های خیمه شب بازی فرقه یمانی را به دست دارند این را می‌دانند و قرار است در ‌برنامه‌های بلندمدتشان، نام رئیس فرقه را به «احمدالحسن» تغییر دهند، او را اول وصی و بعد فرزند امام زمان(عج) معرفی کنند، قیام آخرالزمانی راه بیندازند، اعلام کنند ظهور واقع شده و حتی اگر شد «احمدالحسن» را به امامت هم برسانند تا در صورت لزوم برای به جان هم انداختن شیعه و سنی از او در ایران و کشورهای دیگر هم بهره بگیرند. وقتی اساس این ماجرا همان سیاست کهنه و قدیمی اما کارآمد «تفرقه بینداز و حکومت کن» است، پس شک نکنید که نخ‌ها و سرنخ‌هایش هم جایی در پشت پرده سیاست، به انگلیسی‌ها و بعد هم شریک و رئیس استراتژیکشان یعنی آمریکا خواهد رسید. در راستای همین‌هایی که گفتیم، فرقه تازه تأسیس در دوران صدام‌حسین، مدعی می‌شود که رهبرش همان «یمانی» معروف و کسی است که قیامش از نشانه‌های قطعی ظهور امام زمان(عج) است. البته احمداسماعیل بی‌مقدمه‌چینی هم کار نمی‌کند، بلکه مدت‌ها با کمک به فقرا و برداشتن تریپ تقوا و پرهیزگاری، برای خودش پایگاه و محبوبیت اجتماعی دست و پا می‌کند، در همین زمان هم از دانشگاه بصره فوق لیسانس عمران می‌گیرد تا با مدرک مهندسی به حوزه علمیه برود! البته طرفداران امروزی‌اش معتقدند رهبر فرقه‌شان، علم خدایی دارد و حتی یک روز به حوزه و دانشگاه نرفته است.

جاء المهدی!

سروکله او و طرفدارانش فقط در فضای مجازی ایران پیدا نشده است. «احمدالحسنی»‌ها از سال‌ها پیش و قبل از سقوط صدام‌حسین، مأموریت پیدا کرده‌اند به جز تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی در عراق، شیعیان ایران و کشورهای دیگر را هم دچار شک و شبهه و چند دستگی کنند. تغییراتی هم که از آن سال‌ها تا امروز، رئیس این فرقه و طرفدارانش بروز داده‌اند تا رهبرشان از یک روحانی ساده که مثلاً امام زمان(عج) را خواب دیده، تبدیل به واسطه ارتباط با امام زمان(عج)، باب، امامزاده و در نهایت چه بسا امام شود، در راستای همین مأموریت است. بیعت‌گیری این فرقه پس از سقوط صدام و با عملیات روانی زیادی شروع شد. در صف‌های نمازجمعه شهرهای عراق با شعار «جاء المهدی، جاء المهدی» جلب توجه کردند، معروف شدند و شهرتشان در همه جا پیچید. مدتی بعد هم سروکله‌شان در ایران پیدا شد و چون هنوز فضای مجازی در کار نبود به شلوغ‌کاری در نمازجمعه شهرهای اهواز، قم، کرج، مشهد مشغول شدند تا کم‌کم نوبت به راه انداختن شبکه ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی برسد. برخی از عوامل این فرقه همین چند سال پیش از مسجد جمکران راهپیمایی راه انداختند و بسرعت هم دستگیر شدند. فعالیت‌هایشان در حوزه فضای مجازی اما شدت گرفت و رهبرشان نیز با سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس، همچنان برای خودش آزاد می‌چرخد!

مدعی فیس بوکی

حتی اگر خیلی کم اهل مطالعه و تاریخ خواندن باشید و با روال و مراحل کار فرقه‌ای مانند بهائیت و ریشه‌های پیدایش «باب» و بابی‌گری در ایران مختصراً آشنا باشید، خیلی زود متوجه شباهت میان مراحل شکل‌گیری فرقه یمانی و بابی‌گری می‌شوید. این شباهت را حتی می‌توانید در نشان‌ها و به اصطلاح نمادهایی که این فرقه برای خوداشت انتخاب کرده‌اند مشاهده کنید که نقش ستاره داوود در فرقه یمانی، درست مشابه اذکار مقدس علی‌محمد شیرازی (پایه گذار بابیت) وشته ‌شده درون ستاره داوود است!

به جز ابراز ارادت افراطی به امام زمان(عج)، نخستین شعار و برنامه «یمانی»‌ها حمله همه‌جانبه به حوزه‌های علمیه، مراجع و رهبران مذهبی تشیع بود. این هجوم و حمله با رونق گرفتن فضای مجازی و پیام رسان‌های مختلف، پررنگ‌تر هم شد تا جایی که «احمدالحسن» مدتی بعد به دلیل استفاده زیاد از این بستر، به «مدعی فیس بوکی» معروف شد.

یمانی‌ها البته از راه انداختن تشکیلات نظامی هم غافل نبودند و حتی کار را تا قیام مسلحانه در شهر نجف با وعده کشتار همه علما و مجتهدان پیش بردند و یکی از فرماندهان نظامی‌شان وعده داد تا بریدن سر آیت الله سیستانی و تقدیم آن به امام زمان(عج) آرام نخواهد گرفت!

پول‌های اماراتی

نفوذ و حضور یمانی‌ها که بیشتر مخفیانه و با پوشش‌های فرهنگی و هنری و با پول‌هایی که به قول خودشان از کشورهایی مثل امارات می‌رسد، به قدری در عرصه رسانه گسترش پیدا کرده است که چند سال پیش مستندی به نام «ظهور» را که «احمد هاشم» ساخته، خیلی از شبکه‌های تلویزیونی منطقه پخش می‌کنند و مدتی بعد متوجه می‌شوند این فرد از جمله طرفداران و افراد فرقه یمانی است ! این را مثال زدیم تا یادمان باشد قرار نیست در پست‌ها و استوری‌های احتمالی که ممکن است در فضای مجازی و رسانه‌ای با آن روبه‌رو شوید، حتماً همان اولِ کار، نماد یمانی و شعارهای فرقه‌ای جلوی چشم شما ظاهر ‌شود. روش تبلیغی این فرقه جوری است که ابتدا با شعارها و ‌شبهه‌های جذاب و متأثرکننده، سراغ اعتقادات و باورهای امام زمانی شما می‌روند و خیلی طول می‌کشد تا متوجه شوید با آموزه‌های فرقه‌ای خاص سروکار پیدا کرده‌اید. البته مدعی نیستیم در ایران به همان شدتی که در عراق اتفاق افتاده، عده زیادی به این فرقه پیوسته و سنگش را به سینه می‌زنند، اما حواسمان باشد که حین فعالیت در فضای مجازی، با انبوهی از محتواهایی روبه‌رو هستیم که ممکن است ساخته و پرداخته پیروان ایرانی این فرقه باشد.

از کازرون تا بصره

ماجرای امام جمعه کازرون را که یادتان هست، این را هم یادتان هست که برخی خبرگزاری‌ها نوشتند قاتل، هنگام قتل لباس تعزیه به تن داشته است، آن روزها لابه‌لای شوخی و جدی‌ها، تأسف‌ها، تسلیت‌ها و حیرتی که در فضای مجازی رد و بدل می‌شد، کمتر کسی توجه کرد که شاید قاتل از پیروان فرقه یمانی بوده و تحت تأثیر آموزه‌های این فرقه دست به قتل زده است. همین دیروز یکی از خبرگزاری‌ها با اشاره به این موضوع، اطلاعات دیگری را هم رونمایی کرد: «پیروان این فرد خود را انصار امام مهدی می‌نامند و فعالیتشان را با استفاده از فضای مجازی و اینترنت، ساخت برنامه‌های تبلیغاتی، فیلم مستند، چاپ کتاب و جزوات، تبلیغ چهره به چهره در محافل عمومی از جمله مدارس، خیابان و دانشگاه‌ها، شرکت در نمایشگاه‌های کتاب و... انجام می‌دهند». این را هم به عنوان آخرین نکته بگوییم که متوجه باشید یمانی‌ها و پدید آورندگانشان، خیلی جدی پیکان تلاش‌ها و حمله‌هایشان را رو به ایران گرفته‌اند و امید دارند به خیلی از اهدافی که از ‌راه‌های دیگر نرسیده‌اند، از این راه برسند. کارشناسان می‌گویند مسئله حضور عراقی‌ها در مشهد و آبادان، اختلاف‌افکنی قومی و نژادی میان ایرانی‌ها و عراقی‌ها، ماجرای سال پیش حمله به کنسولگری ایران و بروز ناآرامی‌ها در بصره و... هم از جمله جریاناتی است که یمانی‌ها گرداننده و آتش بیار معرکه‌اش هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    فقط اینها را کم داشتیم .خدا لعنت کند هرکسی که بنیانگذار اینجور فرقه ها است اینها برای نابودی کشورمان هم قسم شدن دولت باید سازمانی قوی با کارشناسانی خبره ایجاد کنه برای کنترل و در نطفه خفه کردن اینجور تفکرات اقدام کنن اگر مثل بهاییان ریشه بشوند کار سخت است همین الان در کدام کلانتری یا پاسگاه کسی باشه که در این امور تبحر داشته باشه نداریم خدا خودش به این ملت و کشور کمک کنه 0