محمد جواد جمالی گفت: اقدام آمریکا در اعمال محدودیت تردد آقای ظریف بیانگر این است که آمریکایی‌ها از استقرار مقر سازمان ملل در نیویورک سو استفاده می‌کنند. این اقدامات آمریکایی‌ها به نوعی دوگانگی و تناقض آنان را در پایبندی به لیبرال دموکراسی، حقوق بشر، آزادی مجامع بین‌المللی و حقوق ملتها آشکار می‌سازد.

اعمال محدودیت برای تردد آقای ظریف رسوایی دیپلماتیک آمریکاست/ آمریکایی‌ها سازمان ملل را به گروگان گرفته‌اند

محمد جواد جمالی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، در واکنش به اقدام وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اعمال محدودیت تردد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به نیویورک، اظهار داشت: به نظرم این اقدام یک رسوایی دیپلمایتک برای آمریکایی‌ها و نشان دهنده حقانیت مواضع جمهوری اسلامی است و اعلام می‌کند که آمریکایی‌ها در عمل و حرف صادق نیستند و درواقع شعار مذاکره آنها نوعی فریب است. زمانی که بالاترین مسئول دیپلماسی کشورمان را تحریم می‌کنند و برای وی محدودیت‌هایی قائل می‌شوند تا جایی که حتی نتواند در نیویورک تردد کند، این اقدام به نوعی بستن راه دیپلماسی است و شعارهای تو خالی آنان را نشان می دهد.

محمد جواد جمالی همچنین ادامه داد: موضوع مهم دیگر در این رابطه، سوء استفاده آمریکا از مقر سازمان ملل در نیویورک است. آمریکاییها به عنوان میزبان باید حقوق تمام کشورها را تضمین و با احترام برخورد کنند اما متأسفانه آنها از استقرار مقر سازمان ملل در شهر نیویورک سوء استفاده می‌کنند، چنانچه اقدامات مشابه دیگری هم نسبت به سایر نهادهای بین المللی داشته اند. خوشبختانه مردم و جناح های مختلف سیاسی هر روز برایشان بیشتر آشکار می‌شود که شعارهای فریبنده گروه افراطی حاکم بر آمریکا تنها برای این است که از مذاکره به عنوان یک دستاویز بهره ببرند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: این روزها با توجه به مواضع کشورمان و اتفاق نظری که همه گروه‌های سیاسی برای عدم مذاکره با آمریکایی‌ها دارند و همچنین اقدامات عملی که در رابطه با برجام صورت گرفته و اقتداری که در ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی به نمایش گذاشته شد، همه اینها ایران را در موضع بسیار محکم و جایگاه خوبی قرار داده و امیدواریم کشورمان بتواند از سدّ دیگر سناریوهایی که آمریکا و اروپایی‌ ها ایجاد کردند با موفقیت عبور کند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درباره تأثیر این اقدام آمریکایی‌ها تصریح کرد: باید گفت که معمولاً چنین اقداماتی نتیجه عکس دارد. زمانی که چنین محدودیت هایی را اعلام و علیه مقامات دیپلماتیک کشورمان اعمال می‌کنند، جراید و رسانه‌های مطرح بین‌المللی بیشتر کنجکاو می‌شوند تا از مواضع جمهوری اسلامی و علل اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها علیه ایران اطلاع یابند و به نظرم این تهدید می‌تواند نوعی فرصت برای کشورمان باشد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا ایران می‌تواند در اعتراض به این اقدام آمریکا شکایتی را به سازمان ملل ارائه کند یا نه، گفت: دستگاه دپیلماسی و سیاست خارجی کشورمان در این رابطه می تواند به سازمان ملل شکایت کند، اما نکته این است که شکایت چه کسی را به کجا ببریم؟ ما همواره تأکید کرده‌ایم که حق وتو حق ناعادلانه‌ای است و آمریکایی‌ها سازمان ملل را به گروگان گرفته‌اند.

این نماینده مجلس بیان کرد: اعمال فشار و محدودیت برای افراد ایرانی تازگی ندارد و این موضوع برای بسیاری از ایرانیان بوقوع پیوسته است. آمریکایی ها چند ماه قبل دانشمند ایرانی را که خودشان برای شرکت در یک همایش علمی دعوت کرده بودند از آن زمان تاکنون بی‌دلیل زندانی کرده‌اند. اخیراً نیز تیم والبیال کشورمان که برای حضور در جام ملت ها به شیکاگو سفر کرده بود با رفتار نامناسب آمریکایی‌ها مواجه شدند و حتی خبرنگاران کشورمان نیز چنین مشکلاتی را دارند و نمی توانند از محدوده مشخصی عبور و مرور کنند.

جمالی همچنین افزود: این اقدامات بیانگر اوج کینه توزی آمریکایی‌هاست. این اقدامات به نوعی دوگانگی و تناقض آمریکایی‌ها را در پایبندی به لیبرال دموکراسی، حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی مجامع بین‌المللی و حقوق ملت‌ها آشکار می‌سازد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.