یکی از تفریحات پرخطر تابستانی، شنا در استخرهای کشاورزی است. هر از چندگاهی اخبار غرق شدن جوانان و نوجوانان هم استانی بدلیل شنا در این استخرها منتشر می شود.

دریای غفلت عامل غرق شدگی جوانان خراسانی/افزایش غرق شدگی  دراستخرهای کشاورزی

اما تنها دلیل داغدار شدن خانواده ها در روزهای داغ تابستان، بی احتیاطی فرزندانشان نیست. گاهی اوقات شرایط ساختاری استخرهاست که سر جوانان خراسانی را زیر آب می کند.

استخرهای ذخیره آب کشاورزی با لایه های ژئوممبران، یکی از همین استخرهاست. دیواره های شیب دار و جنسی از پلاستیک فشرده باعث می شود که خروج از این استخرها تقریبا غیرممکن شود.

براساس آمار، بیشتر غرق شدگان در استان خشک و بی آب خراسان رضوی، در استخرهای ذخیره آب کشاورزی به خصوص استخرهای ژئوممبران، جان خود را از دست داده اند.

به همین دلیل با تعدادی از کارشناسان و مسئولان مرتبط با این موضوع به گفت و گو نشستیم تا راه حلی برای جلوگیری ازاین گونه غرق شدگی ها پیدا کنیم.

  

آمار بالای غرق شدگی برای استانی که فاقد دریاست

دکتر سید آریا حجازی، مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی در این خصوص به قدس آنلاین گفت: تعداد افراد غرق شده در سال گذشته، ۳۲ مورد بوده است که نسبت به سال قبل آن افزایش یافته است.

وی افزود: از این تعداد، بیشترین مورد غرق شدگی در استخرهای کشاورزی اتفاق افتاده است. به نحوی که در سال گذشته ۱۴ مورد غرق شدگی در این استخرها ثبت شده است.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که این آمار را تنها برای چند ماه از سال باید در نظر بگیریم. چرا که تنها در ماه های معدودی، هوا به شدت گرم بوده و می توان در استخرهای روباز شنا کرد. در استانی که فاقد دریا و رودخانه های دایمی است، این تعداد برای غرق شدگی، آمار بسیار بالایی است و مسئولان امر باید تلاششان را برای جلوگیری از رخدادن این اتفاق تلخ دوچندان کنند.

چند راهکار ساده و کم خرج

اسماعیل بهمن آبادی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: آمار غرق شدگی در استخرهای ذخیره آب کشاوزی با لایه های ژئوممبران در استان بسیار بالاتر از غرق شدگی در استخرهای سیمانی یا دیگر استخرهاست.

وی بیان داشت: استخرهای سیمانی دارای دیواره ای قائم بوده و عموما نردبانهای فلزی بر آنها نصب شده است. به همین دلیل شناگران در این استخرها به راحتی می توانند در زمان خستگی دستشان را از لبه دیوارهای استخر گرفته یا از نردبان بالا بیایند.

وی ادامه داد: اما استخرهای ژئوممبران دارای دیواره ها شیب دار بوده و بسیار لغزنده اند و هیچ محلی یا امکانی برای استراحت شناگران وجود ندارد. هرچقدر شناگر ماهر و توانا باشد بازهم خسته شده و نیاز به استراحت پیدا می کند. در این شرایط اگر کسی در اطرافش نباشد و کمکی به او نشود هرگز نمی  تواند از استخر خارج شود و متاسفانه در استخر غرق خواهد شد.

بهمن آبادی اظهار کرد: باید تمام تمهیدات لازم را برای اینگونه از استخرها در نظر گرفت. دورتادور استخر باید فنس کشی شده و تابلوهای شنا ممنوع در اطراف آن نصب شود.

وی اضافه کرد: همچنین مالکین باید نردبانهای طنابی معلق یا تعدادی تیوب را برای این استخرها در نظر بگیرند تا افرادی که آگاهانه یا ناخودآگاه در استخرهای ژئوممبران می افتند بتوانند از آن خارج شوند.

مجوز پیمانکاران سهل انگار لغو خواهد شد

جعفر جوادی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این خصوص به قدس آنلاین گفت: خصوصیت اصلی استخرهای ژئوممبران این است که شیب دار و از جنس پلی اتیلن فشرده هستند. به همین دلیل بعد ازمدتی که آب در استخر وجود دارد دیواره ها لغزنده شده و بالا آمدن از آن بسیار سخت و گاهی غیرممکن می شود.

وی عنوان کرد: در استخرهایی که زیر نظر جهاد کشاورزی استان ساخته می شود پیمانکار مکلف می شود که دورتا دور استخر را فنس کشی کرده و تابلوی شنا ممنوع را نصب و در چهارگوشه استخر لاستیکهایی مانند لاستیک فرسوده ماشین را به صورت پلکانی نصب کرده تا افراد از آن ها برای بالا آمدن استفاده کنند. یا اینکه نردبانهای طنابی در چند گوشه از استخر باید نصب شود.

وی تاکید کرد: به مالکین و بهره برداران اعلام کرده ایم که اقدامات و تمهیدات لازم را انجام دهند تا مخصوصا در فصل گرم سال خدایی ناکرده اتفاق ناگواری برای کسی نیافتد.

وی بیان داشت: متاسفانه برخی از کشاورزان و مالکین، نکات ایمنی را بدرستی رعایت نمی کنند. همچنین برخی افراد تصور دارند که در زمینه شنا بسیار ماهر هستند. اما بعد از اینکه شناکرده و خسته می شوند بالا آمدن از استخر پلی اتیلن برایشان بسیار سخت می شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: متاسفانه در استخرهایی که کشاورزان به صورت خصوصی اجرا می کنند و به تنهایی با پیمانکار قرارداد می بندند نکات ایمنی کمتر رعایت می شود. آنها بدون توجه و آگاهی از خصوصیات خطرناک لایه های ژئوممبران و فقط به دلیل کاهش هزینه ها معمولا از هزینه کردن برای انجام نکات ایمنی صرفنظر می کنند. لذا بیشتر موارد غرق شدگی در این استخرها اتفاق می افتد.

جوادی گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی رتبه پیمانکاران و شرکت های مجری را تایید می کند. برای الزامی شدن رعایت نکات ایمنی در استخرهای ذخیره آب، با این سازمان مکاتبه خواهیم کرد تا شرکتهای پیمانکار را برای انجام اقدامات ایمنی مجاب کنند. در غیر اینصورت مجوز فعالیت آنها لغو شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.