امروز شاخص کل بورس تهران که با رشد حدود ۱۳۰۰ واحدی موفق به عبور از کانال ۲۵۴ هزار واحدی شده بود، در ادامه مسیری عکس را برگزید و در نهایت با کاهش ۲۷۴ واحدی به رقم ۲۵۳ هزار و ۳۰۳ واحد رسید.

رشد ۱۳۰۰ واحدی نماگر سهام به افت ۲۷۴ واحدی بدل شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص سهام معاملات امروز خود را در دو نیمه متفاوت سپری کرد. به این ترتیب در حالی که طی دقایق ابتدایی معاملات شاخص کل بورس تهران با رشد حدود ۱۳۰۰ واحدی موفق به عبور از کانال ۲۵۴ هزار واحدی شده بود، در ادامه مسیری عکس را برگزید و در نهایت با کاهش ۲۷۴ واحدی به رقم ۲۵۳ هزار و ۳۰۳ واحد رسید.

امروز نیز نمادهای بزرگ بازار با ویژه پتروشیمی‌ها بیشترین نقش را در صعود شاخص کل ایفا کردند. در این میان می‌توان به معاملات مثبت در نماد معاملاتی شرکت های گروه مپنا، پتروشیمی خارک، پتروشیمی پارس، نماد تازه وارد پتروشیمی نوری و معدنی و صنعتی گل‌گهر اشاره کرد. مدت‌ها بود که کالایی‌ها به‌رغم وضعیت مطلوب بنیادی خود تحت فشار بازار جهانی قرار داشتند و بخش عمده سرمایه‌های خرد در سهام گروه‌های مستعد برای حرکت‌های تند و شتابنده گردش پیدا می‌کرد. اما از ابتدای این هفته و مشخصا از روز گذشته کانون تقاضا چرخشی محسوس به سمت سهام بزرگ نشان داد و به این ترتیب، با رشد تقاضا در این گروه‌ها، شاخص کل توانست رکوردشکنی خود را با سرعت بیشتری از شاخص هم‌وزن ادامه دهد. شرایطی که امروز نیز سبب شد شاخص هم‌وزن با اثرگذاری یکسان نمادها شاهد کاهش ۰.۴ درصدی باشد.
امروز در بازگشایی بازار جهانی نیز به سبب انتشار داده‌های نامطلوب از اقتصاد چین شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. کاهش سرعت رشد تولید ناخالص چین به کمترین مقدار طی ۲۷ سال گذشته پالس‌های منفی خود را به بازار جهانی فرستاد و ترس از تشدید رکود قیمت کالاها را تحت فشار گذاشت. این در حالی است که هنوز وضعیت جنگ تجاری در ابهام به سر می‌برد و دولت چین با تقویت بخش‌های دولتی اقتصاد خود سیگنال‌های مبنی بر نادیده‌انگاری خواسته‌های آمریکا در چارچوب مذاکرات را به بازارها فرستاده است.
بیشترین افزایش قیمت در این روز به نماد معاملاتی شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، گروه صنعتی ملی، کارتن ایران، صنایع سیمان دشتستان و سرامیک‌های صنعتی اردکان اختصاص پیدا کرد. در مقابل سهام شرکت‌های سیمان شاهرود، کاشی پارس، سرمایه‌گذاری بوعلی، سرمایه‌گذاری شفادارو و حمل و نقل پتروشیمی شاهد بیشترین کاهش قیمت طی معاملات روز دوشنبه بودند. در فرابورس ایران نیز شاخص کل با کاهش ۵ واحدی، به سطح ۳۳۱۱ واحد عقب نشینی کرد. در این بازار نماد معاملاتی دو شرکت تولد نیروی برق دماوند و سهامی ذوب آهن اصفهان بیشترین نقش در سقوط آیفکس را عهده‌دار بودند.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.