معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این طرح، یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۴۳ نفر غربالگری فشار خون شدند.

سطح سواد سلامت مردم پایین است/ یک میلیون و 300 هزار نفر غربالگری فشار خون شدند
 
به گزارش قدس آنلاین، مهدی قلیان در همایش تجلیل از تلاشگران بسیج فشار خون که در تالار ابن سینا برگزارشد، اظهار کرد: برنامه اجرایی و بخشنامه این طرح در ماه مبارک رمضان ابلاغ شد و مقرر شد از ۲۷ اردیبهشت فاز اول این کمپین شروع شود. طرح بسیار موفقی بود چراکه همه ارگان‌های خصوصی و دولتی و خیریه‌ای دست به دست هم دادند تا نتایج مطلوب به دست آید.
وی ادامه داد: یقینا حمایت‌های مقام عالی وزارت کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سطح استان و حضور در جلسات اجرایی این طرح در موفقیت ابن طرح بی‌تاثیر نبود. این موضوع بیانگر این است که حمایت شخص اول یک سازمان می‌تواند در اجرایی شدن و همگراشدن فعالیت‌های سازمان مربوطه در رسیدن به هدف مشترک تاثیر به‌سزایی داشته باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اهداف این طرح، عنوان کرد: هدف اول آگاهی رساندن بود. بسیاری از مردم درباره فشار خون شنیده بودند اما از آن غتفل بودند. ۲۰ روز اول این طرح اختصاص به آگاهی رساندن به عموم مردم بود. فاز دوم این کمپین اجرایی مردن آن بود.  اطلاعات بیش از ۳۸۰ هزار نفر در سامانه salamat.gov.ir از طریف پایگاه‌های سلامت وارد شد.
قلیان یادآورشد: اگر همت دوستان از سطح پایین تا مدیریت نبود طرح، به این موفقیت نمی‌رسید. نقد بر برنامه غربالگری زیاد است، دیکته نا نوشته بدون غلط است و اگر کسی بخواهد تهمتی به خودش وارد نشود، باید سرجای خود بنشیند و هیچ کاری نکند. بعضا همکاران ما ناسزا و توهین می‌شنیدند اما پس از توجیه شدن مردم از آن‌ها عذرخواهی می‌شد. 
وی گفت: درهفته آخر میزان آمار حضور مردم در این کمپین چه در شهر و چه در روستا افزایش پیدا کرد. در این طرح بنا بود ۵۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران نارسایی کلیوی را غربالگری کنیم. جمعیت این افراد قریب به دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود، این در حالی بود که هدف‌گذاری در این طرح یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود. خوشبختانه توانستیم یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۴۳ نفر را غربالگری کنیم. در مراکز جامع سلامت استان ۱۸۰ هزار پرونده فعال برای فشار خون داشتیم. انتظار داریم حدود ۲۵ درصد از جمعیت افراد بالای ۳۰ سال یعنی قریب به ۷۰۰ هزار نفر فشار خون داشته باشند. در هدف‌گذاری طرح، انتظار می‌رفت از بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، ۳۰۰ هزار نفر فشار خون داشته باشند. در بین این جمعیت غربالگری شده، قریب به ۳۳ هزار و صد و دوازده نفر دارای فشار خون بوده و خود اطلاعی نداشتند که البته فقط غربالگری اولیه انجام شده و هنوز توسط پزشک تایید نشده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم امید به زندگی در این افراد را ۱۰ سال افزایش دهیم، اگر بتوانیم با انجام این طرح از پیشرفتن ۲۰ درصد مردم به سمت بیماری کلیوی جلوگیری کنیم که نیاز به عمل دیالیز هم دارند، اگر بتوانیم از بین افراد هدف که ممکن است سکته ناگهانی بزنند و موجب آسیب رسیدن اجتماعی به خانواده و جامعه شوند جلوگیری کنیم کار ارزشمند و بسیار بزرگی انجام داده‌ایم. شیرینی کار برای ما محسوس است. خوشحال هستیم که می‌توانیم از این تعداد مرگ ناگهانی، سکته قلبی و بیماری کلیوی جلوگیری کنیم. 
قلیان تصریح کرد: مطمئنا سطح سواد سلامت مردم پایین است که نمی‌دانند در مراکز جامع سلامت چه می‌گذرد و چه اقداماتی انجام می‌شود، وگرنه عمل غربالگری فشار خون از قدیم هم بوده است. مهم این است که این روند را ادامه دهیم. برای بیماران شناسایی شده پرونده تشکیل می‌دهیم. با پرونده الکترونیک که به بخش خصوصی متصل می‌شود، فکر می‌کنم دو بال نهادها و ارگان‌های خصوصی و دولتی سلامت مردم جامعه را به صورت عینی افزایش دهند.
وی بیان کرد: ۷۲ هزار و ۲۴۵ نفر که دیابت داشتند اما پرونده‌ای برای آن‌ها نبود، شناسایی شدند که دیابت نیمی از این افراد کنترل نشده است. تعداد ۴۴ هزار ۲۶۸ سابقه سکته مغزی داشتند. در این بین ۸۴۱۰ نفر سابقه سکته قلبی داشتند که از نتایج به دست آمده راضی و خوشحال هستیم.
منبع: ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.