نصرالله پژمانفر گفت: ما نمی‌توانیم وجود متولی در حوزه کودکان و نوجوانان را از دستگاه‌های مختلف که کارشناس در این حوزه نیستند، توقع داشته باشیم و لازمه آن این است که سازمانی با تعاریف دقیق و انفکاک بعضی از مسئولیت‌ها و بخشی از سازمان‌ها شکل بگیرد.

لازمه موفقیت در حوزه کودک، ایجاد سازمانی با انفکاک مسئولیت‌هاست
به گزارش قدس آنلاین ؛نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در خصوص نبود متولی در حوزه کودکان و نوجوانان و ورود دستگاه‌های مختلف در این حوزه اظهار کرد: ما برای افرادی که در سنین مختلف هستند، باید برنامه‌های دقیق و مشخصی داشته باشیم که پاسخگوی نیازهای آن‌ها در آن مقاطع سنی باشد. برای دوران کودکی و برای بخشی از مسائل، در سازمان‌های مرتبط با این موضوع متولی داریم؛ مانند بهزیستی که بخشی از مسائل آموزشی آن‌ها را عهده‌دار است؛ اما برای دوران نوجوانی و مقطع سنی‌ای که بسیار حساس و پر از بحران برای دختران و پسران است، اساسا هیچ برنامه مشخصی نداریم و به عبارتی در این زمینه متولی نداریم. 
وی ادامه داد: در حوزه سینمای کودک و نوجوانان چه کسی اقدامی را در کشور انجام می‌دهد؟ هم‌چنین در حوزه کتاب برای کودک و نوجوانان چه کسی به غیر از فعالیت‌های محدودی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید محصولات داخلی خودشان انجام می‌دهند، اقدامی انجام می‌دهد؟ 
پژمانفر تصریح کرد: هر سال چندین هزار کتاب با محوریت کودکان و نوجوانان در حال چاپ است که بعضی از آن‌ها مورد تایید دستگاه‌های کارشناسی در این حوزه نیست و بعضا نه تنها مساله‌ای از مسائل کودکان و نوجوانان را پاسخگو نیست؛ بلکه آسیب‌هایی را هم به این عرصه اضافه می‌کند. با توجه به وجود فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و نیازهایی که در فضاهای فیزیکی و پارک‌ها و ... برای کودکان و نوجوانان وجود دارد، نیازمند این هستیم که سازمانی در خصوص این موضوع صورت گیرد و به صورت مستقل متولی داشته باشیم.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه جوانان در کشور تصمیم خوبی گرفته شد و سازمان ملی جوانان راه‌اندازی شد، با سازمان تربیت بدنی ادغام شد و وزارت ورزش و جونان تشکیل شد اما در حوزه کودکان و نوجوانان متولی نداریم و احتیاج داریم که نسبت به این قضیه برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشیم. 
وی افزود: در مجلس اکنون به دنبال این هستیم که طرحی آماده کنیم که در دل آن طرح، متولی توانمندی بتواند به همه مسائل حوزه کودک و نوجوانان به صورت خاص بپردازد و پاسخگو باشد؛ چون یکی دیگر از مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، ورود دستگاه‌های مختلف بدون کارشناسی‌های لازم به حوزه‌های تخصصی است؛ به عنوان مثال در حوزه کودکان و نوجوانان شهرداری‌ها کار می‌کنند، وزارت ارشاد کار می‌کند و خیلی از دستگاه‌های دیگر نیز کار می‌کنند؛ حال آنکه تخصص لازم را در این زمینه ندارند. 
پژمانفر اضافه کرد: باید حتما یک متولی که در آن حوزه تخصص لازم را دارد و آمادگی لازم را برای پاسخگویی نسبت به این موضوع دارد، داشته باشیم؛ این موضوع طرحی است که بنده در حال آماده کردن آن هستم و با مرکز پژوهش‌های مجلس نشست‌های  متعددی برگزار کردیم اما به این مجلس نخواهد رسید؛ منتها ما طرحش را آماده می‌کنیم تا به عنوان یکی از طرح‌هایی که ضرورت دارد در کشور اقدام مناسبی برایش انجام شود، وجود داشته باشد و ان‌شاءالله بتوانیم در این عرصه برای نیازمندی‌‎های مختلفی که این مقطع سنی یعنی کودکی و نوجوانی با همان تعاریف کارشناسی‌ای که برایشان وجود دارد، برنامه‌ریزی کنیم.
وی بیان کرد: امروز ما سینما داریم اما سینمای کودک و نوجوان نداریم؛ تولید فیلم داریم، اما سهمیه سرانه‌ای که برای کودکان و نوجوانان وجود دارد، پاسخگو نیست یا اساسا فیلمی تولید نمی‌شود و یا اگر تولید می‌شود، بسیار کم است و در اکران‌ها سهمیه خودش را به اندازه مناسب ندارد، در بقیه بخش‌ها هم همینطور است. 
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این مساله را نمی‌توانیم از دستگاه‌های مختلف که کارشناس در این حوزه نیستند، توقع داشته باشیم و لازمه آن این است که سازمانی با تعاریف دقیق و انفکاک بعضی از مسئولیت‌ها و بخشی از سازمان‌ها شکل بگیرد و در واقع آن سازمان شکل‌یافته نسبت به این مسائل بتواند پاسخگو باشد؛ یعنی در آینده نسبت به حوزه چاپ و نشر در زمینه کتاب‌های کودکان و نوجونان حداقل در حوزه محتوا کار به دست کارشناسانی که هیچ نوع آشناییت دقیقی به حوزه کودک و نوجونان ندارند، واگذار نشود؛ بلکه به کسانی واگذار شود که این تخصص را دارند مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آنان هم در قبال نیازهای کل کودکان و نوجوانان ر کشور بتوانند پاسخگو باشند؛ این یکی از طرح‌هایی است که درباره آن با تهران هم صحبت کردیم و ما کارهایی را با کمک مرکز پژوهش‌ها و مراکز پژوهشی دیگر که در حوزه کودک و نوجوانان، تجربه‌هایی را دارند، برنامه‌ریزی می‌کنیم و امیدواریم به همه فرصت‌هایی که باید برای این مقطع سنی فراهم شود، دست یابیم.
وی ادامه داد: لازمه تهدیدهایی که امروز وجود دارد از جمله تهدیدهایی که در فضای مجازی در کمین کودکان ماست و آسیب‌های خرد و کلانی که به بچه‌های ما می‌رسد و موجب افراط و تفریط در مواجهه والدین با آن‌ها می‌شود، آن است که دستگاه‌های خاصی به این موضوع بپردازند؛ آموزش و پرورش این مسئولیت را نمی‌پذیرد و کانون پرورش فکری هم به دلیل محدودیت ماموریت و اساسنامه‌ای که دارد، این مسئولیت را نمی‌پذیرد و دستگاه‌های دیگر نیز قبول نمی‌کنند؛ لازمه این کار این است که ما به صورت خاص ظرفیت‌های لازم در یک دستگاه جدید با انفکاک بعضی از مسئولیت‌ها از دستگاه‌هایی که موازی‌کاری می‌کنند و تخصص ندارند، را داشته باشیم.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در خصوص توضیحات بیشتر پیرامون این طرح افزود: ما برای این که بتوانیم نقطه نظرات صاحب‌نظران را در این موضوع بگیریم، سعی کردیم عجله نداشته باشیم. بخشی از این مسائل هم قطعا بار مالی دارد و موافقت خود دولت را می‌طلبد. ما سعی کردیم ابتدا کارهای کارشناسی آن را انجام دهیم و طبیعتا مسیر اولی که انتخاب می‌کنیم، این است که از طریق دولت بتوانیم آن را انجام دهیم و اگر نتوانستیم و طبیعتا در قالب لایحه نشد، در قالب طرح این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
پژمانفر تصریح کرد: ضرورت این طرح امر مسلمی است و ما به این نتیجه رسیدیم که چنین اقدامی را در کشور باید انجام دهیم؛ اما این که چطور بتوانیم این کار را انجام دهیم و با چه سطحی این کار صورت گیرد، بسته به پذیرش و همراهی دولت با این مسئله دارد.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.