مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری روز دوشنبه مدعی شد اولین تراکنش‌ها در چارچوب ساز وکار موسوم به «اینستکس» در حال انجام هستند.

موگرینی: کشورهای اروپایی فعلاً مکانیسم ماشه را فعال نمی‌کنند

قدس آنلاین:  «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری روز دوشنبه مدعی شد اولین تراکنش‌ها در چارچوب ساز وکار موسوم به «اینستکس» در حال انجام هستند و و تعدادی از کشورهای اروپایی علاقمند به پیوستن به این ساز و کار مالی هستند.

وی افزود:  او گفت: «درباره مکانیسم حل و فصل اختلاف-بند ۳۶ برجام- باید بگویم این ساز و کار در توافق برای "عدم پایبندی اساسی" در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، هیچکدام از طرف‌های توافق قصد خود برای فعال کردن این ساز و کار را نشان نداده‌اند که این به معنی این است که در حال حاضر، فعلاً و بر اساس اطلاعات موجود، هیچ‌کدام از آنها عدم پایبندی را مصداق عدم پایبندی اساسی نمی‌دانند.»

موگرینی در این نشست همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار تصریح کرد که کشورهای اروپایی «فعلاً» قصدی برای فعال کردن ساز و کار «حل و فصل اختلاف» در برجام که به «مکانیسم ماشه» مشهور شده ندارند.  

وی افزود:عدم پایبندی ایران به برجام اتفاق نیافتاده و آژانس هم  عدم پایبندی ایران را اعلام نکرده است.

موگرینی اضافه کرد: «تمامی گام‌هایی که ایران برداشته و ما بابت آن متأسفیم و از ایران می‌خواهیم که به پایبندی کامل برگردد، اقداماتی بازگشت‌پذیر هستند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «ما امیدواریم که ایران این گام‌ها را به عقب برگرداند و از این کشور دعوت می‌کنیم که این کار را انجام دهد و به پایبندی کامل به برجام بازگردد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درعین حال تاکید کرد: برجام جایگزینی ندارد و ایران نیز باید به تمام تعهدات خود در برجام پایبند بماند و اینکه آیا اینستکس شامل معاملات نفتی بشود یا خیرکه این مساله باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

موگرینی در ادامه اظهاراتش به نقل از برخی «رابطان» خود تصریح کرد کشورهایی که پیشتر منتقد توافق هسته‌ای برجام بوده‌اند هم در حال حاضر از ایران می‌خواهند که به این توافق پایبند باشد. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمیدا ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    0 0
    این صحبت یعنی هشدار به ایران؛؛؛ تمام تعهدات برجام خاک برسری رو یک طرفه اجرا کردیم و همه زیر بناهای هسته ای کشور رو نابود کردیم و دانشمندان هسته ای رو دنبال نخود سیاه فرستادیم و یک ذره از تحریمهای کشور کم نشده هنوز این پیر زن فرنگی واسمون خط و نشون هم میکشه!!! وامصیبتا از دیپلماسی لبخند و التماس.