وزارت کار لبنان پس از پایان مهلت یک ماهه، اقدامات خود برای روشن کردن تکلیف حدود 70 هزار کارگر غیرقانونی در این کشور را آغاز کرد اما این اقدامات با اعتراضات شدید طرف‌های فلسطینی روبه‌رو شد.

ساماندهی کارگران یا کمک به معامله قرن؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، برخی منابع لبنانی می‌گویند، بار کارگران غیرقانونی برای دولت لبنان که خود مشکلات اقتصادی دارد، سنگین است.

در همین ارتباط، «کمیل ابوسلیمان» وزیر کار لبنان یک ماه به صاحبان مشاغل در لبنان فرصت داد تا تکلیف کارگران غیرقانونی خود را تعیین کنند؛ مهلتی که در نهم ژوئیه (هجدهم تیر ماه) به پایان رسید و اقدامات وزارت کار برای روشن شدن تکلیف این کارگران در دهم ژوئیه آغاز شد.

 از جمله اقدامات وزارت کار لبنان تعطیلی سازمان‌ها و محل کسب و کارهایی بود که کارگران بدون مجوز در آنجا کار می‌کردند و بر اساس گزارش‌ها، یازده مؤسسه که در آن آوارگان فلسطینی و لبنانی در آن فعال بودند، بسته  شده است.

در واکنش به این اقدام، گروه‌های فلسطینی، آن را اجرای طرح «معامله قرن» آمریکا دانستند و گفتند، هم‌زمان با تلاش برخی طرف‌ها برای حذف حق بازگشت آوارگان فلسطین به کشورشان، وزیر کار دولت سعد الحریری، وضعیت را بر آنان سخت کرده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت «المدن» لبنان، در حال حاضر حدود هفتاد هزار کارگر بدون مجوز کار در لبنان فعال هستند. اقدامات وزارت کار لبنان شامل کارگران با تمام تابعیت‌ها می‌شود و مستثنی نشدن کارگران فلسطینی از این موضوع با واکنش‌های بسیاری همراه شد.

حماس

حماس اعلام کرد، اقدامات وزارت کار لبنان در بستن سازمان‌های تجاری آوارگان فلسطینی را مردود می‌داند. بر اساس گزارش وبگاه‌ «الرساله» یک مقام مسئول این جنبش در بیانیه‌ای گفت: سیاست قتل آرام را مردود می‌دانیم و خواستار پایان تمام اقدامات در این زمینه هستیم.

وی افزود: ‌این اقدام به روابط لبنانی-فلسطینی خدمتی نمی‌کند و در راستای خدمت به محتوا و اهداف طرح «معامله قرن» (آمریکا) است که خط زدن مسأله فلسطین و آوارگان را دنبال می‌کند.

این منبع در ادامه خواستار توقف فوری اقداماتی شد که منجر به بسته شدن موسسات آوارگان فلسطینی، تعقیب کارگران فلسطینی و ممانعت از کار کردن آنها شده است.

جهاد اسلامی

جهاد اسلامی فلسطین نیز تصمیم کمیل ابوسلیمان را مورد انتقاد قرار داد و افزود: در زمانی که دولت آمریکا به جنگ خود برای پایان دادن به مسأله فلسطین، تسویه مسأله آوارگان و محاصره موسساتی مانند آنروا ادامه می‌دهد تا آوارگان را ناچار به پذیرش برون‌رفت‌های معامله قرن و تن دادن به نتایج نشست بحرین کند، وزارت کار لبنان اقداماتی ظالمانه علیه کارگران فلسطینی در لبنان به کار گرفته، آن‌ها را در مکان‌های کارشان مورد تعقیب قرار داده و سازمان‌هایشان را بسته است، آغاز گفت‌وگوی لبنانی-فلسطینی برای ساختن موضع واحد و محکم دو طرفه برای مقابله با فشارهای آمریکا آغاز شده است.

بر اساس گزارش «دنیا الوطن»، در ادامه این بیانیه آمده، هدف قرار دادن کارگران فلسطینی در برهه کنونی در راستای خدمت به طرح‌های دولت آمریکاست.

جهاداسلامی از «میشل عون» رئیس‌جمهور و «نبیه بری» رئیس پارلمان و «سعد الحریری» نخست‌وزیر درخواست کرد با اعمال فشار بر وزارت کار لبنان، این وزارتخانه را مجبور کنند به اقدامات خود پایان دهد. 

فتح؛ این اقدام کمک به معامله قرن است

«منیر المقدح» از اعضای ارشد فتح به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت: این اقدامات برای ملت فلسطین «کُشنده» است و در راستای خدمت به معامله قرن و پروژه‌ آمریکاست. گزینه‌ای دیگر در برابر فلسطینی‌های مقیم لبنان جز مهاجرت وجود ندارد و این تصمیمی سخت است.

وی افزود، میزان بیکاری در اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان 70 درصد است و اقدامات وزارت کار لبنان وضعیت را در این اردوگاه‌ها سخت‌تر خواهد کرد.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است که مسئله آوارگان در آن، با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو شده است.

جبهه آزادیبخش فلسطین

جبهه آزادیبخش فلسطین نیز در بیانیه‌ای از تصمیم وزارت لبنان برای بستن سازمان‌های فلسطینی‌ها یا تحت پیگرد قرار دادن کارگران فلسطینی در اماکن کاری با شعار «مقابله با کارگران خارجی غیرقانونی» ابراز تعجب کرد.

بر اساس گزارش شبکه «المنار»، در این بیانیه آمده، اقدامات مذکور با موضع رسمی لبنان که همواره حامی حقوق ملت فلسطین بوده، هماهنگ نیست.

جبهه آزادیبخش فلسطین نیز از رئیس‌جمهور ، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان لبنان درخواست کرد برای توقف فوری اقدامات وزارت کار لبنان وارد عمل شوند.

اعتراض در برخی اردوگاه‌ها

در پی این موضوع جوانان فلسطینی در اردوگاه «الرشیدیه» به عنوان بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان، در منطقه «صور» در ورودی آن تحصن و به تصمیم وزارت کار لبنان اعتراض کردند.

بر اساس گزارش وبگاه شبکه «الجدید» اردوگاه «البداوی» نیز شاهد تظاهراتی در اعتراض به همین موضوع بود و معترضان خواستار مداخله سریع طرف‌های مربوطبه برای حل مسأله شدند.

نشست فوق‌العاده در سفارت فلسطین

بر اساس گزارش روزنامه لبنانی «النهار»، گروه‌های فلسطینی، کمیته‌های مردمی، بازرگانان فلسطینی و نمایندگان احزاب فلسطینی نشستی فوق‌العاده در مقر سفارت فلسطین در بیروت با حضور «اشرف دبور» سفیر فلسطین تشکیل دادند و درباره این موضوع بحث و تبادل‌نظر کردند.

عقب‌نشینی وزیر کار

پس از مسائل پیش آمده، دوشنبه (دیروز) وزیر کار لبنان اعلام کرد، هیچ تصمیم جدیدی علیه کارگران فلسطینی گرفته نشده و تنها بر اساس قانون لبنان رفتار شده است.

وی به شبکه «المیادین» گفت: ما تخلف‌ها درباره کارگران فلسطینی را رصد کردیم و درباره آنها اقداماتی در پیش گرفتیم که درباره دیگر کارگران نیز اتخاذ شده است. ما ویژگی فلسطینی‌ها را درک می‌کنیم و نگرانی‌ها درباره دستیابی به مجوزهای کار را به اطلاع سفیر فلسطین رسانده‌ایم همانگونه که به وی گفته‌ام فلسطینی‌ها تحت قانون قرار دارند؛ ما بر ادامه گفت‌وگو توافق کردیم.   

بر اساس این گزارش، وزیر کار لبنان و سفیر فلسطین توافق کردند دو تا شش ماه به فلسطینی‌ها برای سر و سامان دادن به وضعیتشان مهلت داده شود.

 تعداد آوارگان فلسطینی در اردوگاه‌های لبنان بیش از ۱۷۴ هزار و ۴۲۲ نفر اعلام شده که در ۱۲ اردوگاه در مناطق مختلف این کشور زندگی می‌کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.