رئیس اتحادیه تایپ و تکثیر مشهد میگوید: در تمام دنیا هر کیلو کاغذ به نرخ یک دلار معامله می شود این درحالی است که با گران شدن قیمت ارز برای ما که استفاده بهینه ای از کاغذ نداریم ، مقرون به صرفه نیست.

صنف تایپ وتکثیر هر روز بیشتر توسعه می یابد/تاثیر سونامی قیمت کاغذ بر فضای کسب وکارمشهود است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: صنعت تبلیغات به شکل باورنکردنی در دنیای امروز رشد و پیشرفت داشته و ابعاد متعددی از جمله چاپ را در جهان متحول ساخته است ، به طوری که بسیاری از حوزه‌های پیرامونی مرتبط با خود را همراه کرده است.هم‌اکنون در دنیا هیچ صنعتی سراغ نداریم که به نوعی با صنعت  تبلیغات و چاپ در ارتباط نباشد. ولی در این میان گرانی کاغذ در ایران این صنعت را هم مانند خیلی از صنوف با مشکلاتی مواجه کرده است.

در همین خصوص سید محمود میر محمدی درباره وضعیت تایپ و تکثیر این روزهای مشهد گفت: مدتهای مدیدی است که در حوزه نشر مکتوب از جمله پایان نامه های دانشگاهی به سمتی هدایت می شویم که این پایان نامه ها از حالت کاغذی خارج شده است ،البته در این حوزه زیر ساخت هایی هم آماده شده است. هرچند این اتفاق در دنیا خیلی پیشتر از این ها افتاده است و از آن جایی که اکثر کاغذهای مورد استفاده ما وارداتی بوده است ، این قضیه برای دولت خیلی گران تمام میشد.

وی افزود: در تمام دنیا هر کیلو کاغذ به نرخ یک دلار معامله می شود و با گران شدن قیمت ارز این قضیه برای ما که متاسفانه استفاده بهینه ای از کاغذ نداریم اصلا مقرون به صرفه نیست. حتی ما با دلار و ارز نیمایی هم اگر بخواهیم محاسبه کنیم تا قبل از ورود به گمرک قیمت کاغذ برای تاجر هم خیلی گران تمام می شود.

رئیس اتحادیه تایپ و تکثیر مشهد ادامه داد: به همین جهت و در این راستا ما هم یکی دو سالی است که با دادن یکسری آموزش ها به اعضای صنفمان جهت همسویی و استفاده بهینه از کاغذ قدم برداشته ایم. چون باید با توجه به فراهم شدن یکسری زیر ساخت ها مجبویم کاغذ را از گردونه اکثر کارهایمان حذف کنیم.

میر محمدی افزود: این سونامی که در بحث فضای کسب و کار حادث شده است مطمئنا بر بدنه صنف ما و خیلی از صنوف فرود خواهد آمد و الان چند سالی است که دقیقا به همین دلیل خیلی از اتحادیه های ما ادغام شده اند و حتی مجبور شده اند که حذف بشوند.

رئیس کمیسیون آموزش اتاق اصناف گفت:صنف تایپ و تکثیر در هر سال حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر ورودی دارد که از این تعداد ۱۲۰ نفر وارد این کار می شوند و این صنف نه تنها ریزش و تعطیلی و پروانه کسب نداشته است بلکه استقبال از این صنف بخصوص در میان تحصیل کرده ها خیلی هم زیاد است. با وجود اینکه نرخ کپی از سال قبل تا کنون ۵۰ درصد افزایش داشته است و از آن جایی که این روزها هر کسی در منزلش یک چاپگر یا یک پرینتر دارد ولی تا کنون ما هیچ ریزش مشتری نداشته ایم چون به هر شکل این صنف فقط محدود به کپی و تایپ نیست و هر کاری که به چاپ و نشر مربوط می شود را انجام میدهیم. و خوشبختانه اکثر کسانی که وارد صنف ما می شوند افراد خوش فکر و مبتکری هستند که خود همین قضیه باعث رشد رو افزون این صنف شده است. صنف ما بالاترین نرخ سواد و آگاهی را در بین دیگر صنوف دارد.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.