عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ظرفیت علمی خوبی برای ساخت و تولید بافت‌های طبیعی بدن در این شهر دارد.

ظرفیت علمی مشهد برای ساخت بافت‌های بدن انسان

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد رضا کارگزار گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ظرفیت علمی و دانشی این کار را در اختیار دارد و با حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی، قادر است نخستین مرکز ساخت و تولید بافت‌های طبیعی بدن و سلول‌های بنیادی کشور را در مشهد راه‌اندازی کند. وی ادامه داد: با راه‌اندازی سطح پی‌اچ‌دی رشته مهندسی بافت در مشهد و پذیرش دانشجوی تخصصی از سال جاری، این ظرفیت علمی اکنون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد شده که از این دانش برای ایجاد و راه‌اندازی مراکز تولید و صادرات بافت زنده انسانی استفاده شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهندسی بافت را دانشی بین‌رشته‌ای عنوان کرد و افزود: مهندسی، بیوتکنولوژی، بافت‌شناسی، آناتومی و ساخت و تولید مواد زیستی، از جمله رشته‌هایی به شمار می‌رود که در این کار نقش دارند و باید به صورت تیمی با هم همکاری داشته باشند. وی با بیان اینکه انجام این امر به سرمایه و زمان زیادی برای تحقیقات و تولید نیاز دارد، گفت: این کار توجیه اقتصادی بالایی دارد و چنانچه بخش غیر دولتی آینده‌نگری علمی داشته باشد و ارزش اقتصادی آن را بشناسد، به سرعت وارد این صنعت خواهد شد.

کارگزار ادامه داد: در مهندسی بافت، قرار است تیم کاری متشکل از تخصص‌های یاد شده، با یکدیگر بافت‌هایی را تولید کنند که مانند بافت طبیعی بدن کارکرد زنده داشته و با بدن ساخت یکپارچه پیدا کند، به گونه‌ای که پس از مدتی، نتوان جزء و قسمت مصنوعی بافت را از قسمت طبیعی تشخیص داد.

کارگزار با اشاره به چشم‌انداز آینده این صنعت علمی تصریح کرد: در صدد هستیم بتوانیم اندام‌های انسان را به گونه‌ای بسازیم که در بدن کارگذاشته شده و کاملا جایگزین اندام طبیعی شوند، به گونه‌ای که ارتباط حیاتی با سایر اعضای بدن داشته و کاملا زنده باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.