زاهدان- در زمینه میزان قاچاق دام زنده عدد مشخصی وجود ندارد اما اگر تبعات اقتصادی زیان‌بار آن بر اقتصاد کشور را نادیده بگیریم شاهد بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در این منطقه هستیم که همه ساله جان برخی از سیستان و بلوچستانی‌ها را می‌گیرد.

تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان بالا رفت/دام‌های غیرمجاز عامل بیماری

قدس آنلاین- گروه استان ها: براساس اعلام مسئولان علوم پزشکی  و هم چنین دامپزشکی سیستان و بلوچستان  ورود دام قاچاق باعث شده تا آمار مبتلایان به بیماری «تب کریمه کنگو» افزایش یابد.

تب کریمه کنگو یکی از بیماری های ویروسی است که راه انتقال بسیار ساده ای دارد اما با وجود اینکه با اقداماتی بسیار ساده می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد اما هم چنان این بیماری در برخی استان ها و به ویژه استان سیستان و بلوچستان قربانی می گیرد.

متاسفانه کشور های پاکستان و افغانستان در همسایگی ایران یکی از کانون های این بیماری هستند و لذا از آنجا که بسیاری از دام های زنده به صورت قاچاق از مرز های شرقی وارد این استان و سپس به استان های دیگر روانه می شود لذا امکان آلوده شدن مردم شرق کشور به این بیماری بیشتر است تا آنجا که ابتلای ۴۳ نفر در سال ۹۶ و به دنبال آن فوت یکی از شهروندان در همان سال مهر تائید بر این ادعا می زند.

ابتلای۱۴ نفر به تب کنگو

با وجود اینکه جلوگیری از تب خونریزی دهنده کنگو راه های بسیاری ساده ای برای پیشگری دارد اما برخی از شهروندان و یا افرادی که با دام زنده سر و کاردارند همین شیوه های ساده را نیز جدی نگرفته و به آن مبتلا می شوند چنانچه که بنا بر گفته مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان  از ابتدای سال از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده است که از این موارد ۳ مورد منجر به فوت افراد شده و ۱۱ مورد درمان و از مراکز درمانی مرخص شده‌اند.

بنا بر گفته دکتر مهدی حسینی علت اصلی انتقال این ویروس  در سه حالت نگهداری دام در خانه، گوشت خریداری شده یا ارتباط بیمار با دام  است که علت ابتلای این افراد به بیماری تماس با دامی بوده که به صورت غیرمجاز ذبح شده است.

وی ابراز می کند: همچنین چند مورد گزش دام نیز گزارش شده و علت آن این است که دامی را در داخل دامداری خارج از رابطه وارد کرده اند که آلوده به کنه بوده و دامدار را مورد گزش قرار داده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه تب کنگو در داام هیچ گونه علامتی ندارد و از روی ظاهر یا حتی معاینه بالینی نمی توان تشخیص داد که دام به این بیماری مبتلا است، گفت: دامداران و شهروندان در صورت مشاهده کنه ناقل ویروس بر روی بدن احشام از دست زدن به آن و یا کشتن کنه با دست خودداری کنند چرا که ویروس از این طریق نیز به بدن انسان انتقال می یابد.

وی از شهروندان می خواهد تا گوشت مورد نیاز مصرفی را از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند زیرا این مراکز تحت نظارت است.

وی یکی از دلایل اصلی این بیماری در سیستان وبلوچستان را کشتار غیرمجاز دام عنوان کرد  و گفت: عده ای از مردم اقدام به کشتار دام در منازل یا معابر عمومی می کنند که این خود عاملی برای شیوع این بیماری است که در این راستا می طلبد برای حفظ سلامتی خود و سایرین از این اقدام خودداری کنند.

حسینی تاکید می کند: فاصله ابتلا فرد به بیماری تا شروع به درمان برای کنترل آن بسیار مهم است و توصیه می‌شود افرادی که به طور مستقیم با دام در تماس هستند اگر احساس تب، سردرد، کوفتگی بدن و تعریق را در خود مشاهده کردند سریعا به پزشک مراجعه کرده و حتما تماس با دام را به وی اعلام کند که در روند درمان فرد بسیار مهم است آغاز شود چرا که در غیر این صورت با گذشت زمان درمان بی‌نتیجه شده و منجر به مرگ فرد مبتلا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.