شاخص کل بورس تهران امروز با ثبت بیشترین میزان افت از ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری مواجه شد و با کاهش ۷۰۳۵ واحدی (معادل ۲.۸ درصد) به کانال ۲۴۶ هزار واحدی سقوط کرد.

سومین افت سنگین بورس در سال ۹۸

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز با ثبت بیشترین میزان افت از ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری مواجه شد و با کاهش ۷۰۳۵ واحدی (معادل ۲.۸ درصد) به کانال ۲۴۶ هزار واحدی سقوط کرد. به این ترتیب سومین سقوط سنگین شاخص سهام در سال ۹۸ رقم خورد. در این روز دلایل زیادی میان فعالان بازار در خصوص علل این اصلاح شنیده می‌شد.

برخی در خصوص تمام‌وقت شدن سامانه مدیریت ریسک اعتباری کارگزاری‌ها سخن می‌گفتند و همانند گذشته این موضوع را مهمترین دلیل افت شاخص کل بورس عنوان می‌کردند. امروز مرحله نهایی فاز اول سامانه مدیریت ریسک تمام وقت شد و پایش ریسک اعتبارات از ساعت ۸.۵ تا پایان ساعت معاملات یعنی ۱۲.۵ ادامه پیدا کرد.

یکی دیگر از دلایلی که میان فعالان بازار شنیده می‌شد، عرضه صف خرید سهام تازه‌وارد شرکت پتروشیمی نوری بود. امروز «نوری» چهارمین روز حضور خود را در گردونه معاملات بورس تهران تجربه می‌کرد و در دقایق ابتدایی معاملات شاهد افزایش فشار فروش میان معامله‌گران بود. این شرکت طی معاملات فردا به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالانه با توقف نماد معاملاتی خود روبرو خواهد شد و شاید این مهمترین دلیل خیزش سهامداران به جمع فروشندگان بود. از این رو سهامداران این شرکت که عمدتا از تازه‌واردهای بورسی به شمار می‌رود، در فضایی هیجانی فروشنده شدند. این شرایط سبب شد تا هسته معاملاتی بورس تهران از همواره در این موارد ضعیف عمل کرده است، تا حدودی از دسترس خارج شود. به همین دلیل مقام ناظر تصمیم به وقفه معاملاتی این سهم و مچینک سفارش‌های ارسالی در پایان معاملات گرفت و در نهایت «نوری» با صف خرید به معاملات روزانه خود پایان داد


در هر حال آنچه عیان به نظر می‌رسد، افت شاخص سهام با چاشنی هیجان است. طی روزهای اخیر نیز از این قبیل هیجانات کم دیده نشد. روز یکشنبه در فضایی عکس، بازار سهام شاهد تشکیل صف‌های خرید بیش از هزار میلیارد تومانی بود. شرایطی که در دقایق ابتدایی معاملات روز دوشنبه نیز مشاهده شد اما به یکباره با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای صف‌های خرید جای خود را به صف‌های فروش داد و حدود ۱۸ میلیارد تومان نقدینگی در انتظر خروج از بازار نشست. امروز نیز در ادامه این فضای هیجانی، ۹۱ درصد از نمادهای معاملاتی منفی شدند و ۹۰ میلیارد تومان صف فروش در ۱۵۰ نماد معاملاتی در پایان معاملات باقی ماند.

این فضای هیجانی در حالی بر معاملات سهام حاکم شده است که در آستانه رونمایی از گزارش‌های فصلی شرکت‌ها و همچنین برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی، نمادهای سهامی از پشتوانه‌های بنیادی مناسبی برخوردارند و همچنان جا برای رشد قیمت‌ها وجود دارد.

در فرابورس ایران نیز امروز شاخص کل با کاهش ۱۲۴ واحدی به کانال ۳۱۸۷ واحدی سقوط کرد که بیشترین میزان افت آیفکس از ۱۵ مهرماه سال گذشته محسوب می‌َشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.