۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 663783

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بازار دلار از ابتدای امسال تاکنون، ضرر ۸ درصدی را برای سرمایه‌گذاران این بخش ایجاد کرده است.

نرخ دلار به ۱۵۳ روز قبل برگشت

قدس آنلاین: سقوط قیمت ارز چند روزی است که آغاز شده و قیمتی که امروز در بازار مشاهده شد، بازگشت به بهمن سال گذشته است. ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ قیمت دلار در حدود ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان بود و پس از آن، روند قیمت‌ها صعودی بود؛ تا جایی که ۱۹ اردیبهشت‌ماه امسال به رقمی در حدود ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان می‌رسد.

اما از آن دوره تاکنون بازار ارز مسیری نزولی را در پیش گرفت؛ تا جایی که امروز در بازار ارز با قیمت ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته شد.

پایین‌ترین نرخی که در بازار ارز تا قبل از بهمن ۱۳۹۷ مشاهده می‌شد، مربوط به ۲۱ آذرماه است که قیمت دلار تا ۹ هزار و ۷۱۰ تومان کاهش یافت؛ این در شرایطی است که هم در روزهای قبل و هم در روزهای بعد از آن تاریخ، مسیر بازار ارز صعودی بود.

برخی تحلیلگران بازار ارز معتقدند که روند نزولی قیمت‌ها در بازار احتمالا ادامه خواهد داشت و قیمت واقعی دلار را در حدود ۸ هزار تومان می‌دانند. عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی نیز شرایط کنونی بازار ارز را این‌گونه ارزیابی می‌کند: «شوک ارزی تخلیه شد. » وی ضمن تاکید بر این‌که بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند، در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی استان اصفهان می‌گوید: «باید شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین کند. »

همتی متذکر می‌شود: «از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است، بنابراین نرخ تورم و بیکاری هم رو به کاهش است. » رییس شورای پول و اعتبار تاکید می‌کند: «مجموعه اقدامات بانک مرکزی، روند بازار ارز را رو به ثبات برده است و با همت صادرکنندگان وابستگی‌هایمان به ارز نفتی کم شده است. »

این در شرایطی است که دو روز قبل همتی در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان‌رضوی گفته بود: «بانک مرکزی دیگر اجازه نمی‌دهد نرخ ارز افزایش پیدا کند و در حال کاهش قیمت ارز و افزایش ارزش پول ملی هستیم. » به اعتقاد وی، «آمریکا به دنبال نابود کردن پول ملی ایران بود؛ به طوری که صحبت از هر دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان می‌کرد که نتوانست به اهدافش برسد. »

ارزش ریال ۸ درصد افزایش یافت

در این وضعیت، بلومبرگ در گزارشی درباره وضعیت بازار ارز ایران، تحلیل کرد «سیاست‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای کنترل بازار ارز به خوبی در حال پیشرفت است. »

بلومبرگ با اشاره به اظهارات عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران درباره بروز ثبات در بازار ارز نوشت: «بررسی آمارهای منتشر شده توسط فعالان بازار ارز و همچنین نرخ‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی بلومبرگ حاکی است در یک ماه گذشته حدود ۸ درصد به ارزش ریال در بازار آزاد افزوده شده است. این مساله برای بازار ایران که به سبب تحریم‌های «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا و خروج این کشور از توافق هسته‌ای با افزایش ۵۰ درصدی بهای دلار مواجه شده بود، دستاورد خوبی به شمار می‌آید. »

به نوشته بلومبرگ، «بانک مرکزی ایران در این مدت اقدامات فراوانی را برای صیانت از ارزش ریال انجام داده که یکی از این اقدامات راه‌اندازی سامانه نیما است که هدف اصلی آن کاستن تاثیرات بازار سیاه و کنترل نرخ بهره است.

حسن روحانی، رییس‌جمهور در همین خصوص روز یک‌شنبه در جلسه شورای اداری استان خراسان‌شمالی عنوان کرده بود: «در ۲ ماه اخیر در موضوع قیمت ارز و تورم کمی تعادل ایجاد شده است. معنای آن این است که اگر تلاش کنیم، موفق می‌شویم و اگر با همه توان حرکت کنیم، تورم را به طور کامل کنترل خواهیم کرد. »

خریداران سکه  ضرر کردند

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بازار ارز از ابتدای امسال تاکنون، زیان ۸ درصدی را برای سرمایه‌گذاران این بخش ایجاد کرده است.

با توجه به این‌که ارزش دلار در پایان اسفندماه ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان بود و امروز قیمتی در حدود ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان دارد، قیمت دلار در بازار ارز ۸ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که عده کثیری از مردم به دنبال افزایش چند برابری قیمت ارز طی سال ۹۷، این بازار را برای سرمایه‌گذاری، بازاری سودده می‌دیدند و منابع خود را وارد بازار ارز کرده‌اند. اما بازار ارز با توجه به افت قیمت‌ها، هم‌اکنون جذابیت خود را از دست داده است.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.