رییس دفتر رییس جمهور در واکنش به ادعاهای اخیر پمپئو یادآورشد: بنیه دفاعی ما خط قرمز ماست و بارها اعلام کردیم که درباره آن مذاکره نمی‌کنیم، اما در عین حال گفت که اگر آمریکا برگردد و تحریم ها را بردارد، یک فرصت مناسب برای آنان در قالب پنج به علاوه یک شکل می‌گیرد.

واعظی: لغو تحریم‌ها فرصتی برای آمریکا در قالب 1+5 ایجاد می‌کند/برای وردی‌نژاد اذن گرفتیم

قدس آنلاین: محمود واعظی که پس از جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده بود 

 در پاسخ به پرسشی درباره صحت ادعای پذیرش ایران برای مذاکره در خصوص توان موشکی خود، اظهار کرد: بنیه دفاعی ما خط قرمز ماست و بارها اعلام کرده ایم که درباره آن مذاکره نمی کنیم.

وی افزود: ما از مقامات آمریکا تاکنون سخنان متناقض زیاد شنیده ایم و این دولت آمریکا از بقیه بیشتر تناقض گویی کرده است. اگر آمریکا برگردد و تحریم ها را بردارد، یک فرصت مناسب برای آنان در قالب ۱+۵ شکل می‌گیرد.

رئیس دفتر روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره نتیجه و تأثیر نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل پیرامون برجام اظهار داشت: 

این نشست و بیانیه اخیر آنها نشان می دهد همه چه اروپایی‌ها، روسیه و چین و همچنین ایران برای حفظ برجام که حاصل مذاکرات طولانی بوده تلاش می کنند که البته اگر همه منافع ایران برای جمهوری اسلامی ایران در برجام دیده شده لحاظ شود، می توانیم برجام را حفظ کنیم.

برای وردی نژاد از رهبری اذن گرفتیم

واعظی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس انلاین درباره انتصاب فریدئون وردی نژاد به سمت معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در حالی که وی بازنشسته و بکارگیری او دارای منع قانونی است، گفت: بدولت کار غیر قانونی و خلاف انجام نمی‌دهد به همین دلیل از رهبری برای بکارگیری ایشان اذن وگرفتیم.

تلاش می‌کنیم قیمت کالاهای اساسی پایین بیاید

وی با بیان اینکه «دولت تلاش می‌کند قیمت‌های کالاها را کاهش دهد» گفت: آقای رئیس جمهوری و وزیر اقتصاد را مسئول کردند تا به همراه دستگاه‌ها و وزیران ذیربط، تمامی کالاهایی که در هر نقطه ای در بنادر و هر جای دیگر کشور قرار دارند و یا در جایی احتکار شده و یا به نوعی براساس حکم قانون جلوی آنها گرفته شده، مشکلات‌شان حل و وارد بازار شود.

وی به سفر وزیر اقتصاد به بندرعباس اشاره کرد و گفت: وزیر اقتصاد اخیراً یک جمع بندی ۱۲، ۱۳ ماده ای به دکتر روحانی تقدیم کرده‌اند و رئیس جمهوری نیز دستور دادند تمام کالاهای رسوب شده آزاد و در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص وضعیت مناطق سیل زده نیز اظهارداشت: همه دستگاه ها به ویژه بنیاد مسکن تلاش ویژه ای را برای بازسازی این مناطق آغاز کرده اند. ابتدای کار برای تصمیم گیری ها و تجهیز، زمانبر است. آنچه مربوط به دولت و بانک ها بوده انجام و منابع توزیع شده است.

واعظی گفت: اخیراً نامه‌ای به رهبر انقلاب داده‌ایم و ایشان موافقت کرده اند مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازسازی مناطق سیل زده اختصاص یابد که با اختصاص این اعتبار، جهشی در بازسازی این مناطق رخ خواهد داد.

وی همچنین در خصوص لایحه عایدی سرمایه نیز گفت: طبق قانون مالیات، اگر فرد یا شرکتی سود غیر پیش بینی حاصل کند، باید حق دولت را به صورت مالیات پرداخت نماید.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی اعلام کرده اند که می‌خواهند لایحه‌ای در این خصوص به دولت بفرستند اما هنوز قطعی نشده است.

واعظی در پاسخ به پرسشی پیرامون نامه رئیس سازمان بازرسی به رئیس جمهور در مورد غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری ها، گفت: انتخابات شورایاری ها ۴ دوره با همین قانون برگزار شده است. مقرر شد معاونت حقوقی رئیس جمهور این موضوع را بررسی و توضیح دهد.

نرخ واقعی ارز هنوز هم کمتر از بازار است

وی در خصوص نرخ ارز نیز، گفت: اعتقاد دولت این است که نرخ موجود ارز با نرخ واقعی فاصله زیادی دارد. این فاصله به دلیل جنگ روانی که سال گذشته علیه ایران به راه افتاد ایجاد شد و قیمت کالاها افزایش یافت.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به اینکه امروز مردم متوجه شده اند این جنگ، جنگ روانی است و همچنین اعتمادشان به مسئولان افزایش یافته است، قیمت ارز کاهش پیدا کرد.

واعظی تاکید کرد: برخی افراد در داخل و خارج کشور اعلام کردند که از اردیبهشت ماه قیمت ها افزایش می یابد اما نرخ ارز و اتومبیل کاهش یافته است. این روند باید ادامه یابد زیرا نرخ ارز پایین تر از این است. دولت در نرخ ارز دخالت نمی کند و نرخ تصنعی درست نمی کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور از مسئولان وزارت صنعت، اصناف، اتاق های بازرگانی و تُجار خواست قیمت کالاها را با توجه به کاهش قیمت ارز، کاهش دهند.

واعظی پیرامون احتمال ائتلاف کشورهای منطقه با آمریکا گفت: آمریکا نه تنها با کشورهای منطقه حتی با کشورهای اروپایی نیز نمی تواند ائتلاف کند زیرا آمریکا در شرایط انزوا قرار دارد. چندی پیش آمریکا علیه پرونده ایران در شورای حکام درخواست دعوی کرد اما در پایان آمریکا در انزوا قرار گرفت.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: نشست بحرین برای معامله قرن نیز شکست خورده است؛ بعید می دانم آمریکا در این شرایط بتواند در منطقه و در جهان به موقعیتی دست یابد.

واعظی پیرامون ورود ناو انگلیسی به خلیج فارس گفت: این موضوع اقدام جدیدی نیست. در گذشته نیز این اتفاق افتاده است و تحول جدیدی رخ نخواهد داد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد اصطلاح «حق الجلسه» و دریافت آن از سوی برخی مسئولین و نمایندگان اظهار داشت: این موضوع بیشتر برای شرکت ها است. بطور مثال من «نوعی» اگر مسئولیتی دارم چیزی به نام حق الجلسه ندارد و کسی هم پرداخت آن را پرداخت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: اما اعضای غیر موظف که ماموریتی در آنجا ندارد و هفته چند ساعت در جلسات شرکت می‌کنند و از آن سازمان هم به هیچ عنوان دریافتی ندارند بر اساس تعیین مجمع عمومی خودشان یک رقمی را به عنوان حق الجلسه می‌گیرند. اگرکسی حقوقی دریافت می‌کند و برای حضور در جلسات حق الجلسه می‌گیرد خلاف است و با او برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.