خوزستان- معاون پیشگیری از وقوع جرم سازمان تعزیرات حکومتی گفت: کمین کردن و پرونده درست کردن نه اخلاقی است و نه اسلامی، باید رویکرد سازمان را گسترش دهیم و قلم قضایی علیه کسانی است که حاضر نیستند در چارچوب حاکمیت حرکت کنند البته اندیشه جزیره ای امروز موفق نیست باید با مقتضیات زمان در سطح جهانی تفکر کنیم.

پرونده سازی اسلامی و اخلاقی نیست/ اندیشه جزیره ای محکوم به شکست است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در آیین معارفه ی مدیرکل جدید تعزیرات حکومتی استان خوزستان که امروز ۲۶ تیر در مجتمع قضایی شهید تند گویان برگزار شد؛ معاون پیشگیری از وقوع جرم سازمان تعزیرات حکومتی محمد بارانی با بیان اینکه مداخلات تعزیراتی باید به رونق تولید منجر شود گفت: تعزیرات صرفا مبارزه نیست بلکه تسهیل در کسب و کار است و پیکریه ی مدیریتی این سازمان و تلاش برای رونق و بهبود فضای کسب و کار وهمینطور تحقق آرمان این سازمان برای هدایت بهتر سرمایه ها در بازار و دفاع از حقوق مصرف کنندگان است.
 

معاون پیشگیری از وقوع جرم سازمان تعزیرات حکومتی که به منظور معرفی مدیرکل جدید سازمان تعزیرات حکومتی خوزستان به اهواز آمده است ادامه داد: در سال رونق تولید نباید با احکام مبتنی برقوه ی قهریه و سختگیرانه برای تولید کنندگانی که به دلایلی ناخواسته گرفتار نارسایی های مالی و سرمایه ای شده اند برخورد کرد

بارانی پیش بینی، پیشگیری و مداخلات هوشمندانه را از وظایف سازمان تعزیرات شمردو اضافه کرد: مداخلات قهری نیز منجر به رونق تولید می شود البته اگر مداخلات قهری جلوگیری از رونق تولید باشد حتی اگر قانونی باشد  هوشمندانه نیست.

وی اضافه کرد: مداخلات هوشمند چرخ تولید را به گردش در می آورد، پیوند دولت و حکومت و مردم را استحکام می بخشد اما همیشه لابلای قانون پیدا نمی شود و لازم است گاهی پیوند اجتماعی با آن پیدا کرد.
 

این مسئول رونق تولید را به گردش درآوردن چرخ کارخانه ها خواند و  در عین حال استفاده از قوه قهریه را برای کسانی که از منابع سوء استفاده می کنند و موجبات نارضایتی عمومی در کشوررا فراهم می آورند لازم الاجر دانست
 

بارانی با اشاره به ضرورت تسهیل فضای کسب و کار در جامعه نقش تعزیرات و مجموعه ی ناظران بازار را تعیین کننده دانست و گفت: باید زمینه ی هدایت سرمایه ها در بدنه ی اقتصاد کشور به خوبی انجام شود.
 

معاون پیشگیری از وقوع جرم سازمان تعزیرات حکومتی خوزستان را مدخل صادرات و واردات و قطب اقتصادی کشور بیان کرد و افزود: تدبیر مدیران این است که مغز متراکم داشته و توازن بین نیاز امروز جامعه و قوانینی که نیاز اجتماعی را برآورده نمی کنند برقرار کند، البته نباید تصمیمات بدون در نظر گرفتن نیازهای اجتماعی و حاکمیتی این سازمان لحاظ شوند.
 

وی در حاشیه ی این آیین با اشاره به اولویتهای این سازمان برای اقدامات پیشگیرانه تاکید کرد: زمانی باید رویه های هوشمندانه بر قانون پیشی بگیرند که به آن مدیریت اقتضایی بر اساس اصول و ارزشهای اسلامی می گویند.

بارانی با اشاره به اینکه لازم است در بعضی موارد مدیریت ها را منعطف کرد، خاطر نشان کرد: هدف از این کار ماندگاری جامعه اسلامی است و مطالبات ما از یک مدیر توانایی در ایجاد این انعطاف است. در استان خوزستان همه چیز بستگی به حرمت نهادن به سرمایه اجتماعی است؛ تعاملی که مدنظر سعیدی نبود، این به معنای سفارش پذیری نیست بلکه تشخیص مصلحت کشور و استان و تصمیم بر خرد جمعی است.

این مقام مسئول با تاکید بر این که در سرمایه اجتماعی گام اول اعتماد است،خاطر نشان کرد:  باید دید چه میزان اعتماد در تعزیرات وجود دارد و لازم است بیرانوند در افزایش این اعتماد تلاش کند، هدف این سازمان برخورد با چند متخلف نیست، هدف؛ پیشرفت در کسب و کار حلال است.

بارانی پیشگیری از جرم را وظایف تک تک شهروندان است  و اذعان کرد: کمین کردن و پرونده درست کردن نه اخلاقی است و نه اسلامی، باید رویکرد سازمان را گسترش دهیم و قلم قضایی علیه کسانی است که حاضر نیستند در چارچوب حاکمیت حرکت کنند، اندیشه جزیره ای امروز موفق نیست باید با مقتضیات زمان در سطح جهانی تفکر کنیم.

وی با ذکر این مهم که باید از برچسب زنی ها جلوگیری کنیم، یادآور شد: نظارت وظیفه اجتماعی و سازمانی نیست مداخلات هوشمند ارتقاء اعتماد مردم را به همراه دارد و در این برهه حساس اعتماد مردم مایه ثبات اسلام در منطقه است، باید قانون را به نحوی اجرا کرد که بیشترین دستاورد ها را برای ارزشها و اعتقادات خودمان به همراه داشته باشد.

سپس خطاب به سعیدی اضافه کرد: انعطاف مدیریت باید وجود داشته باشد تا خدمات بیشتری نیز داشته باشیم به بیرانوند توصیه کرد با رعایت اصول و ارزش‌ها مقابله با فساد را انجام دهیم و همراه با آن پیوند بین سازمانها و مردم را برای تسهیل واردات و صادرات و رونق اقتصادی حفظ کنیم.

مغضوب شدم چون سفارش پذیر نبودم

رضا سعیدی مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان با بیان اینکه بازی‌ها و تعارفات را کنار بگذارید؛ گفت: رضایت افراد قدرتمند هرگز به رضایت خداوند و مردم برتری ندارد بنابراین توصیه آنها را نپذیرید مگر حق باشند و این حق را در تحقیقات به دست آورده باشید.

سعیدی با تاکید بر آستانه چهل سالگی و بلوغ انقلاب اسلامی تاکید کرد: اگر قرار است پیشرفت مساوی با انجام ناحق کار دیگران باشد لعنت بر آن پیشرفت. شاید ظاهرا انسان خداترس ضربه ببیند اما خداوند از متقین دفاع می کند.

وی تاکید کرد: اگر هزار ساعت هم کار کرده باشیم هنوز هم به مردم بدهکاریم  و افزود: سازمان تعزیرات یک نهاد رسیدگی کننده است که از سال ۹۲  نود  درصد مسئولیت قاچاق کالا و ارز به عهده این سازمان قرار داده شده است، می توانم با اطمینان بگویم زیر بار فشار و سفارش هیچ کدام از پرونده های میلیاردی نرفتم و به دلیل عدم سفا ش پذیری مغضوب خیلی ها قرار گرفتم.

وی با تصریح بر این مهم که با کسی تعارف نکنید، توصیه نپذیرید چرا که تعامل برای تعزیرات غلط است، اضافه کرد: کف زدن ها موجب میشود انسان مغرور شود و آخرت خود را از دست بدهد. از صنعت دفاع کنید اگر با رای شما کارخانه ای تعطیل میشود تعلل کنید برای جبران زمان بدهید.

سعیدی خبر داد: بزرگترین کاری که کردم این است که ساختمان سازمان تعزیرات که فاقد سند بود را ظرف یک هفته سند دار کردم که ارزشی حدود ۳۰ میلیادد تومان دارد.

وی با تاکید بر اینکه در کل کشور اولین استانی هستیم که در ۴ ماهه اول سال ۱۴ میلیارد تومان وصول کرده است؛ ادامه داد: طی این ۵  سال هنوز برخی مسئولین نفهمیده اند که کار سازمان تعزیرات رسیدگی است و نظارت بر عهده صنعت و معدن و اتاق اصناف است.

مدیرکل سابق تعزیرات با اشاره به اینکه برقراری عدالت اجتماعی باید هدف عمده ی تعزیرات حکومتی باشد، اذعان کرد: در استان خوزستان هر سال بیش از ۱۸ هزار پرونده وارد میشود اما در پایان سال کمتر از ۵۰۰ پرونده باقی میماند که مربوط به قاچاق است و اداره مبارزه با قاچاق و املاک تملیکی باید پاسخگو باشند

وی گفت: مردم تشنه ی برخورد با متخلفان اقتصادی هستند.  وطی این ۲۴ سال فعالیت در سازمان تعزیرات در پست های مختلف سرمایه من و اعضای خانواده ام به ۳۰۰ میلیون تومان نمی ارزد.

سعیدی تسریع در امر رسیدگی به پرونده ها برای جلوگیری از زمین گیر شدن تولید کنندگان و بازار را امری ضروری  بیان کرد و افزود:  دقت در کنار سرعت را یکی دیگر از وظایف بزرگ کارشناسان این مهم با نظارت مستمر بر کار ضابطان قضایی وابسته به سازمان تعزیرات امکان پذیر استالبته امکان دارد در جریان رسیدگی پرونده ها اشتباهی صورت گرفته باشد که قطعا از روی عمد نبوده و از همه حلالیت طلبیده و امیدوارم خدا نیز از ما بگذرد.  

لزوم تعامل با مدیریت ارشد استان و دادگستری

در ادامه مراسم نعمت الله بیرانوند سخنانش در مراسم معارفه خود را اینگونه شروع کرد: نفس کشیدن در قدمگاه شهدا برایم افتخار است و خوشحالم که می‌توانم خاک خوزستان خدمت کنم.

بیرانوند گفت: سازمان تعزیرات نهادی است که هم سابقه قضایی دارد و هم پیوند تشکیلاتی و سازمانی در دولت. باید بین این دو فلسفه تعامل ایجاد کند.

وی افزود: تنها نهادی که در آن نام حکومت آورده شده تعزیرات حکومتی است و باید با حاکمیت در بین دولت و مقتضیات زمان و مکان تعادل ایجاد کند.

مدیرکل جدید تعزیرات  اذعان کرد: اگر کاملا نفع مردم را در نظر بگیریم ممکن است کاسب مومنی حذف و اگر فقط بخشنامه ها را اجرا کنیم ممکن است مقتضیات زمان را نتوانیم برآورده کنیم.

بیرانوند تعامل با مدیریت ارشد استان و دادگستری را از اهداف سازمان تعزیرات اعلام و بیان کرد: حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید برخورد جدی با قاچاق را می طلبد باید دستگاه های مبارزه با قاچاق جدی باشند تا خوزستان جایگاه و معبر و محل قاچاق نباشد.

وی ادامه داد: در اربعین خوزستان قدمگاه زائران است و تعزیرات در این راستا هم می‌تواند ایفای نقش کند.

بیرانوند سپس از ارتقای نیروی تعزیرات خبر داد و با بیان اینکه بایستی در بازارهای استان نظارت داشته باشیم و پیشگیری جزئی از این نظارت است، افزود: اصناف ظرفیتی است که از زمان پیش از انقلاب نقش پررنگ در پیروزی انقلاب و جبهه ها و بازسازی و تحریم‌ها داشته است و باید پدیده خود خود کنترلی را با کمک بازرسان در آنها ایجاد کنیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خوزستان گفت: باید سنت‌های دادن جنس نسیه و مرجوع کردن جنس فروخته شده را در بازارها احیا کنیم تا آنها را به سمت اسلامی برده همچنین صندوق‌های حمایت از تولیدکنندگان را نیز در بازارها به راه اندازیم.

وی در پایان یادآوری کرد: مظلوم ترین پرسنل دولت در تعزیرات است که ۱۲ ماه سال شرح وظیفه داشته، مدارای با مردم و اصناف رعایت عدالت و قرار دادن هر چیز سر جای خود سه حلقه ای که لازم است در تعزیرات انجام شود ما باید به نظارت کالا و در دست مردم قرار گرفتن آن کمک کنیم تا در بازار ملزومات فراوان باشد و مردم اطمینان و آرامش خاطر داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.