فصل تابستان با تمام خوبی‌ها و زیبایی‌ها، میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه، تعطیلات و سفرهای خاطره‌انگیز و...که دارد، با این حال خالی از اتفاقات کوچک و بزرگ و بیماری و مشکلات خاص خود نیست.

همه چیز درباره گرمازدگی و راه‌های درمان آن

یکی از مشکلات یا بیماری‌های فصل تابستان بویژه این روزها با توجه به شدت گرما و افزایش دما، گرمازدگی است که در افراد آسیب پذیر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

از این رو  با دکتر حمیدرضا ریحانی، مدیر گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره گرمازدگی، علائم آن، افرادی که در معرض آسیب هستند، پیشگیری و راهکارهای مقابله و درمان این عارضه گفت وگو کردیم که با هم می‌خوانیم.

علائم گرمازدگی

دکتر ریحانی در خصوص نشانه‌های گرمازدگی می‌گوید: فرد گرمازده با کاهش تعریق روبه رو شده و درجه حرارت و دمای  بدنش افزایش می‌یابد.

سردرد و سرگیجه پیدا کرده و دچار گیجی و کاهش هوشیاری می‌شود.

حالت تهوع و استفراغ، دردهای عضلانی و خستگی شدید، کاهش فشارخون، افزایش تپش قلب، ضعف و خستگی از دیگر علائم گرمازدگی است.

افراد در معرض آسیب

وی می‌افزاید: افراد چاق، خانم‌های باردار، افراد مسن بیشتر از ۷۵ سال، نوجوانان کمتراز ۱۵ سال بویژه کودکان زیر پنج سال، کسانی که سابقه بیماری قلبی و دیابت دارند، بیمارانی که داروی ضد فشارخون مصرف می‌کنند، افرادی که در معرض نورخورشید و گرما کار یا ورزش می‌کنند، در برابر گرما آسیب‌پذیرتر هستند، از این رو نباید در ساعات گرم خارج از منزل و در محیط گرم قرار گیرند.

پیشگیری

دکتر ریحانی با تأکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، توصیه می‌کند برای اینکه به گرمازدگی دچار نشوید باید پوست خود را مرطوب نگه دارید.

مایعات کافی و بتدریج بنوشید و در برابر نور آفتاب از محافظ‌هایی مانند چتر، کلاه، سایبان و...استفاده کنید و همچنین لباس نخی، گشاد و با رنگ روشن بپوشید و در صورتی که کار ضروری ندارید در روزهای گرم از منزل خارج نشوید.

  راه‌های درمان

مدیر گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به راه‌های درمان گرمازدگی اشاره و اظهار می‌دارد: در صورت مشاهده علائم گرمازدگی باید فرد گرمازده را به جای خنک انتقال دهید، لباس‌های اضافی او را از تن خارج کرده و پوستش را با پارچه مرطوب خنک کنید.

کم کم و آهسته به فرد گرمازده آب بنوشانید (بهتر است آب دارای املاحی مانند نمک باشد) یا آب میوه به بیمار بدهید زیرا همراه با تعریق، املاح نیز از بدن فرد خارج می‌شود که باید املاح از دست رفته به بدن بازگردد.

فرد گرمازده را  به حال خود رها نکنید و پس از اقدامات فوق در صورت نیاز وی را به اورژانس انتقال دهید تا چنانچه لازم باشد تحت سرم تراپی و درمان قرار گیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.