کردستان- درصورتی‌که بتوان مرز سیران وند بانه را به پایانه مسافری تبدیل کرد و واردات کالا از طریق این مرز فعال شود لذا نقش بسزایی را می‌توان در اقتصاد و هم‌چنین رونق واحدهای تولیدی این منطقه ایفا کرد.

ساماندهی کول بران درگرو بازگشایی مرز سیران بند بانه

قدس آنلاین-گروه استان ها: استمرار مبادلات مرزی در طول نوار مرزی مناطق زرواو علیا ، کانی سور ، بوالحسن ، چومان و نئور در استان کردستان با کشور عراق در سال‌های گذشته منجر به شکل‌گیری بازارچه‌ای در سال ۱۳۷۴  در توابع روستای مرزی تخلیه‌شده سیران بند شد.

این مبادلات و واردات برخی از کالاهای ضروری موجب شد تا این بازارچه به‌عنوان محل رسمی دادوستد با شمال عراق تعیین شود.

ازآنجاکه این بازارچه از طریق راه ارتباطی آسفالته  ۱۸ کیلومتر از شهر بانه فاصله دارد و از شهر پینجوین استان سلیمانیه عراق ۳۰ کیلومتر لذا به دلیل میزان حجم معاملات و تعداد فعالان و زمان شروع فعالیت در زمره دومین بازارچه مشترک مرزی استان کردستان  است.

 باوجوداینکه برقراری تردد مسافر در مرز سیران بند بانه کمک شایانی به اقتصاد کردستان می‌کند اما دولت عراق با این موضوع مخالف استاین بازارچه فعالیت خود را در اولین سال تأسیس با ۶۰۰ نفر پیله‌ور بومی آغاز کرد اما در اثر ضعف مالی اغلب پیله‌وران و ناآشنایی آن‌ها نسبت به امور تخصصی صادرات و واردات موجب شد تا تعداد فعالان در آن به حدود هشتاد نفر در سال ۱۳۸۰ تنزل پیدا کند.

متأسفانه باوجوداینکه پیله‌وران بسیاری اقتصاد و معیشت آن‌ها با ین مرز گره‌خورده است اما عدم موافقت عراقی‌ها برای تردد پیله‌وری و واردات کالا از عراق به ایران بسیاری از پیله‌وران را چشم‌انتظار بازگشایی این مرز گذاشته است.

ساماندهی کول بران که طی سال‌های گذشته سروصدای بسیاری را به همراه داشته است و فشارهای زیادی را به دولت در راستای این سوژه وارد کرده است حالا به دلیل بسته بودن مرز؛ طرح ساماندهی کول بران را نیز ابتر گذاشته است.

بازگشایی منوط به تصمیم‌گیری طرف عراقی

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری در سفر به عراق و اواخر سال ۹۷ در همین راستا بوده است بیان می‌کند: این مصوبه به‌منظور بازگشایی بازارچه سیران بند بانه و سیف سقز  و ساماندهی این دو مرز همه را خوش‌بین کرد و لذا امیدواریم نظر دولت مرکزی عراق نیز نسبت به این موضوع برگردد.

محسن بیگلری بیان می‌کند: دو بند از تفاهم‌نامه منعقدشده با استاندار سلیمانیه در راستای بررسی امور بازارچه سیف سقز و سیران بند بانه صورت گرفت و مقرر شد با دولت مرکزی عراق هماهنگی‌های لازم صورت گیرد و نتیجه نهایی اعلام شود.

وی می‌افزاید: در زمینه بازگشایی مرز سیران بند بانه، دو امر واردات و جابه‌جایی مسافر حائز اهمیت است که متأسفانه در حال حاضر هیچ‌کدام از این موضوعات در این مرز صورت نمی‌گیرد و سیران بند فقط برای صادرات باز است

وی ساماندهی وضعیت کول بران را درگرو فعال شدن واردات در مرز سیران بند عنوان می‌کند و می‌افزاید: بازگشایی این مرز کمک شایانی به معیشت مرزنشینان می‌کند.

اقتصاد کردستان درگرو مرزها

در همین حال سرپرست فرمانداری بانه رونق و اقتصاد استان کردستان و هم‌چنین بسیاری از افراد محلی را درگرو رونق و مبادلات مرزی در مرزهای این استان ذکر می‌کند و می‌گوید: درصورتی‌که بتوان مرز سیران وند بانه را به پایانه مسافری تبدیل کرد و واردات کالا از طریق این مرز فعال شود لذا نقش بسزایی را می‌توان در اقتصاد و هم‌چنین رونق واحدهای تولیدی این منطقه ایفا کرد.

 محمدامین زاده در این راستا توضیح می‌دهد: ظرفیت‌های بسیاری خوبی ازجمله بازار و مجتمع‌های تجاری در بانه برای رونق تجارت وجود دارد و همچنین کارخانه‌های تولیدی و منطقه ویژه اقتصادی از دیگر ظرفیت‌های مهم سرمایه‌گذاری در این منطقه است که باعث رونق اقتصادی استان کردستان و ایجاد اشتغال در این شهرستان شده و لذا بازگشایی مرز نقش مهمی در تأمین مواد اولیه این صنایع دارد.

وی با تأکید بر این موضوع که بازگشایی بازارچه مرز سیران بند در این شهرستان و مسافری شدن آن در دستور کار است ادامه می‌دهد: در راستای بازگشایی و تردد مسافر از سیران بند ۵۰ هکتار به محوطه بازارچه افزوده‌شده و عملیات اجرایی ۲ باند کردن جاده بانه - بوئین نیز که به مرز و بازارچه ختم می‌شود نیز در حال انجام است.

شایان‌ذکر است باوجوداینکه برقراری تردد مسافر در این مرز کمک شایانی به اقتصاد استان می‌کند اما دولت مرکزی عراق با این موضوع مخالفت کرده و در فروردین‌ماه امسال هیئتی متشکل از نمایندگان و مقامات ۱۲ وزارت خانه دولت عراق به‌منظور بررسی وضعیت و شرایط مرزهای مشترک با ایران، اعلام کرد که گذرگاه مرزی سیران بند بانه شرایط لازم برای تبدیل به مرزی رسمی و بین‌المللی را دارا نیست، چراکه فاقد تأسیسات زیربنایی برای بخش‌های اداری، گمرکی و نقل و انتقالات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.