آخرین وضعیت میدان حسن آباد بعد از آتش‌سوزی و برآوردهای اولیه از خسارت وارده اعلام شد.

دو گنبد کلاه‌فرنگی میدان حسن آباد کاملاً تخریب شد

قدس آنلاین: شامگاه گذشته حریق در ضلع شمال غرب میدان حسن آباد رخ داد و با وجود آنکه این بنا درست جنب ایستگاه شماره یک آتش نشانی است با این وجود شاهد تخریب گسترده در این بخش هستیم.

هرچند به گفته محسن شیخ الاسلامی (معاون میراث فرهنگی استان تهران) نیروهای آتش نشانی سریع در محل حاضر شدند و نسبت به مهار حریق اقدام کردند اما در نهایت بر اساس برآوردهای اولیه شاهد تخریب حدود ۴۰ درصد این بخش از میدان حسن‌آباد هستیم که به طور کامل ویران شده و برای بازسازی آن حدود ۲ میلیارد تومان هزینه برآورد شده است.

او ادامه داد: به نظر می‌آید آتش‌سوزی حدود ساعت ۲۱:۳۰ آغاز شده و حدود ۳۰ دقیقه بامداد که اینجا بودم حریق مهار شده بود. طبقه بالا با توجه به آنکه سقف شیروانی و خرک‌های چوبی دارد و آتش سوزی از آنجا آغاز شده است، بیشترین آسیب را دیده چنانکه به طور کامل تخریب شده و ریخته.

شیخ الاسلامی با اشاره به زحمات زیادی که نیروهای آتش نشانی برای مهار حریق کشیدند، به این نکته اشاره کرد که از حجم بسیار زیاد آب برای خاموش کردن آتش استفاده شده که همین حجم آب، در برخی از نقاط بنا سبب آسیب دیدگی سقف طبقه پایین نیز شده است. در طبقه پایین بنای حسن آباد، سقف ضربی آجری است و در برخی نقاط تخریب شده است.

به گفته او، نمای بنا که ارزش اصلی بنا را دربرمی‌گیرد آسیب جدی ندیده و در برخی از نقاط دودزدگی دیده می‌شود. البته دو گنبد کلاه‌فرنگی بنا مانند سقف این بخش کاملا تخریب شده است. البته در طبقه همکف هیچ آتش سوزی اتفاق نیافتاده.

2

معاون میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به این سئوال که با توجه به آنکه ایستگاه آتش نشانی در کنار این بنا قرار داشت، آیا چنین حجم تخریب امری صحیح است و آیا خاموش کردن با آب بهترین راه برای نجات بنای تاریخی است، گفت: با توجه به وسعت آتش سوزی و مصالح به کار رفته در بنا و اشتعالزا بودن آنها، خاموش کردن آتش چند ساعت  طول کشید. البته اینکه در استانداردهای بین‌المللی خاموش کردن آتش در چنین بناهایی و در چنین حجمی از آتش سوزی به همین طریق انجام می‌شود یا خیر در تخصص من نیست.

او درخصوص بازسازی و مرمت بنای حسن آباد گفت: با توجه به آنکه این میدان یکی از پروژه‌های شهری است، این احتمال را می‌دهیم که شهرداری و سازمان نوسازی نیز به این پروژه ورود کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.