قزوین_ همه چی برای سفر و پذیرش دعوت نامه‌ای که با جوهر خون شهید بهنام محمدی امضا شده بود، مهیا شده بود؛ اردویی که تنها نصف روز بود اما به اندازه یک عمر تجربه، ایمان و انگیزه در وجودمان ایجاد کرد.

دعوت نامه‌ای که با جوهر خون شهید بهنام محمدی امضا شده بود

قدس آنلاین-گروه استان ها: رقیه کشاورز:  در فضای مجازی تعریف بسیاری درباره بزرگ مرد کوچک و شهید بسیج دانش آموزی شنیده بودم؛ همان شهید نوجوانی که در دوازدهم بهمن ماه سال ۴۵ در منزل پدر بزرگش در خرمشهر به دنیا آمد و ریزه بود و استخوانی اما فرز چابک بازیگوش و سرزبان دار.

بهنام محمدی نوجوان ۱۳-۱۲ ساله‌ای بود که در تمام روزهای مقاومت از ۳۱ شهریور تا ۲۸ مهر ۵۹ در خرمشهر ماند و به قول تمام بچه‌های خرمشهر باعث دلگرمی رزمنده‌ها بود؛ اینکه نوجوانی در آن سن و سال و با آن قد و قواره کوچک در شهری که بیشتر از اینکه بوی زندگی بدهد بوی مرگ و خون می‌دهد مانده، شاید امروز برای من و شمای مخاطب باورپذیر نباشد.

شهید و نوجوانی که با ترفندهای جالب و خلاقییش، نیروهای بعثی عراق را شگفت زده کرد.

به یاد و خاطره این شهید، طرح اردویی «شهیدبهنام محمدی» از سال گذشته همزمان در سراسر کشور در استان قزوین آغاز شده است و دانش آموزان قزوینی نیز در این طرح شرکت کرده اند.

حال بعد از گذشت یک سال از آغاز اجرای این طرح، صبح روز پنج شنبه دعوت نامه ای با جوهر خون مردان آسمانی همچون شهیدبهنام محمدی برای اهالی رسانه قزوین امضا شده بود و باید وضوی عشق می گرفتیم و به همراه دوستان راهی مقصد می شدیم.

ساعت حرکت فرا می رسد و حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح روز پنج شنبه مصادف با ۲۷ تیرماه سال ۹۸ برای راهی شدن به قدمگاهی که به نام شهید بهنام محمدی در آن عنوان شده باید آماده می شدیم.

به محل قرار می رسم و مینی بوس ویژه خبرنگاران به سمت مقصد حرکت می کند و با دوستان رسانه سفر می شوم و با آنها هم کلام می‌شوم تا شاید طول مسیر برایم کوتاه شود و بعد از طی مسافتی، به همراه دوستان به اردوگاه بزرگ شهید بابایی روستای یانس آباد آبیک با ۱۴۰ هکتار  مساحت یکی از بزرگترین اردوگاههای آموزشی، تفریحی کشور می رسم؛ همان اردوگاهی که به نام اجرای طرح شهیدبهنام محمدی مزین شده است.

بعد از پیاده شدن از خودرو، وارد اردوگاه که می شوم حال و هوای عجیبی و جالبی را در ذهنم تداعی می کند؛ دانش آموزان که در این اردو در گوشه گوشه اردوگاه حضور دارند.

کاروان رسانه و هنر از بین دانش آموزان عبور می کنیم و به محل ویژه ای برای صرف صبحانه حرکت می کنیم و بعد از صرف صبحانه، پای صحبت های مسئولان و ارائه گزارشی از سوی آنها درخصوص طرح می نشینیم.

رضا ابراهیمی که مسئول سازمان دانش آموزی استان قزوین است در این نشست عنوان می کند: طرح شهید بهنام محمدی، اساسی ترین طرح اعتلای بسیج بوده که نخستین موضوع آن، طرح مربی محور است و برای هر مدرسه، سه مربی معرفی شده است.

وی، مسجدمحوری را از جمل محوریت های طرح شهید بهنام محمدی می خواند و ادامه می دهد: این طرح از مسجد شروع شده و به مسجد هم ختم می شود.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان قزوین بیان می کند: طرح شهید بهنام محمدی از آبان ماه سال گذشته در ۵۵ مدرسه متوسط اول و به تعداد ۲ هزار و ۲۰۰نفر و از هر مدرسه ۴۰ نفر آغاز شده است که در حال حاضر ۱۶۵ مربی در سطح استان فعالیت می کنند.

ابراهیمی اضافه می کند: نزدیک کردن سه نهاد خانواده، مسجد و مدرسه در این طرح مدنظر است و در طول سال تحصیلی برنامه هایی برگزار شده است و اردوی سه روزه استانی نیز در حال برگزاری است و برای پایه‌های هفتم به مدت ۶ سال و برای تمام دانش آموزان تا پایه دوازدهم ادامه دارد و بر اساس تربیت جوانان و بویژه دانش آموزان و تربیت ۸ تا ۱۰میلیون دانش آموز مومن و انقلابی پای کار اجرا می‌شود.

وی ادامه می دهد: هدف ما از اجرای این طرح، اجرایی شدن سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، تقویت و تعمیق مبانی دینی و اعتقادی دانش آموزان، انس هرچه بیشتر دانش آموزان با مساجد و اماکن مذهبی است.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان قزوین تصریح می کند: با اجرای بازی‌ها و مسابقات، استعدادهای دانش آموزان شکوفا شده و به خودباوری می‌رسند و مربی نیز ویژگی‌ها و روحیات دانش آموز را شناسایی می‌کند.

ابراهیمی، برگزاری مسابقات متنوع ورزشی از جمله مچ اندازی، تیراندازی، طناب زنی و طناب کشی و چالش های مختلف، مسابقات چند گانه نقشه گنج، فوتبال، والیبال، ضرب ذهنی، هوش و ریاضی، شعر، روپایی، اجرای پانتومیم، آشپزی، چالش تعادل و حافظه سپاری حدیث را از جمله برنامه های طرح عنوان می کند.

مسئول اجرایی طرح اردویی شهیدبهنام محمدی در قزوین نیز صحبت هایی را در این تور رسانه عنوان می کند.

 مونا مرادی بیان می کند: طرح شهید بهنام محمدی با ایجاد ویژگی های فردی و اجتماعی و تربیت یک نسل نوجوان راه اندازی شده است.

وی اضافه می کند: این نسل نوجوان باید ویژگی های فردی و اجتماعی متناسب با تمدن انقلاب اسلامی را داشته باشد.

مسئول اجرایی طرح اردویی شهیدبهنام محمدی در قزوین بیان می کند: اجرای مرحله به مرحله آن است و ویژگی دوم این طرح، توانمندسازی و کارآمدسازی دانش آموزان است.

مرادی اضافه می کند: توانمندی دانش آموزان در راستای برگزاری مسابقات مختلف سنجیده می شود.

وی، چالشی چند مرحله‌ای با بخش‌های هیجانی و علمی طراحی شده را از دیگر برنامه های این طرح عنوان می کند.

مسئول اجرایی طرح اردویی شهیدبهنام محمدی در قزوین در پایان یادآور می شود: محوریت در گنج ها، عفاف و حجاب است که دانش آموزان در این دو روز خاطرات خوبی برایشان رقم بخورد و در مرحله آخر موجی در اردوگاه ایجاد می شود و دانش آموزان به صورت گروهی نشسته و درباره عفاف و حجاب تبادل نظر و صحبت می کنند.

بخش سخنرانی این اردو و دعوتنامه با پرسش و پاسخ پایان می یابد.

در اردوگاه یانس آباد که این روزها میزبان اجرای طرح شهید بهنام محمدی است، زیرساخت های متفاوتی از زمین چمن فوتبال گرفته تا محل استراحتگاه فراهم شده است و مطمعنا اگر گذری به اینجا بزنی، از خاطرات ماندگار بی نصیب نخواهی شد.

در گذر از اردوگاه، چشممان به بازی دانش آموزانی می خورد که پشت سیبل، آماده تیزاندازی و محک زدن خود هستند و با این همت علاقمندان به تیراندازی دوچندان می شود و چندتیری را به سمت هدف و سیبل نشانه می گیریم.

در سوی دیگر اردوگاه، با خیل عظیمی از دانش آموزان مواجه می شویم که پشت توروالیبال مستقر شده و با هیجان بازی می کنند. که شور و نشاط نوجوانی در بازی آنها موج می زند.

بعد از بازی و تفریح نوبت به بزرگترین و حساس ترین رقابت می رسد؛ چالش آشپزی که دانش آموزان مسئول آشپزی و تهیه ناهار امروز هستند.

موج رقابت و علاقه نیز در بین دانش آموزان موج می زند و هریک در تلاشند تا هنر و سلیقه خود را به نمایش بگذراند و بهترین آشپزی را داشته باشند.

یکی دود به پا می کند، یکی زغال تهیه می کند و یکی هم مرغ ها را به سیخ می زند و همه و همه پابه پای هم در این رقابت شرکت می کنند.

بعدازظهرامروز کاروان رسانه و هنر بعد از صرف نهار، راهی می شویم و از اردوگاه خارج می شویم و خداحافظی از این دانش آموزان و اردوگاه مزین شده به نام شهید بهنام محمدی برایمان سخت می شود.

کم کم به عصر نزدیک می شویم و مینی بوس ویژه خبرنگاران در شهر قزوین متوقف می شود و با دعوتنامه شهید محمدی خداحافظی می کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.