سیستان و بلوچستان- با مشاهده لاشه تعداد زیادی از آبزیان از قبیل ماهی، میگو، سفره‌ماهی و سایر آبزیان در ساحل ضلع شرقی خلیج چابهار لذا این موضوع موجب نگرانی بسیاری از خانواده‌ها و ساحل‌نشینان شده است و از همین رو بسیاری از کاربران فضای مجازی بر این حدس و گمان هستند که احتمالاً آلودگی‌های صنعتی منجر به مرگ این آبزیان شده است.

کشند قرمز قاتل آبزیان بندر چابهار

قدس آنلاین-گروه استان ها: «کشند قرمز» یا شکوفایی جلبکی پدیده‌ای طبیعی است که براثر نوعی جلبک میکروسکپی به وجود می‌آید.

 این موجود زنده در برخی موارد سمی تولید می‌کند که بر بخش مرکزی سیستم عصبی ماهیان تأثیر می‌گذارد و سبب فلج شدن سیستم تنفسی آن‌ها شده و مرگ ماهیان را به دنبال دارد.

یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کشند قرمز تخلیه فاضلاب‌ها و آلودگی‌ها با منشأ انسانی است که موجب ازدیاد بیش‌ازحد

و شکوفایی جلبک‌ها شده و درنهایت مرگ بسیاری از ماهیان را رقم می‌زند.

در استان سیستان و بلوچستان نیز بسیاری از مردم طی دو هفته گذشته شاهد قرمز شدن دریا یا همان پدیده کشند قرمز بودند.

رد فرضیه آلودگی آب با مواد صنعتی

در همین راستا مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بابیان اینکه ایجاد پدیده کشند قرمز و یا همان شکوفایی جلبکی در این استان ارتباطی به مواد آلاینده و فاضلاب ندارد اظهار کرد: علت بروز کشند قرمز افزایش مواد مغذی فیتوپلانگتون‌ها در دریا است و هرچند که مهم‌ترین عامل ایجاد این پدیده می‌تواند تخلیه فاضلاب در دریا باشد اما واقعیت این است که در چابهار تخلیه فاضلابی وجود ندارد.

با مشاهده لاشه تعداد زیادی از آبزیان در ساحل ضلع شرقی خلیج چابهار کارشناسان این اداره کل اقدام به پایش و بررسی علل احتمالی مرگ‌ومیر آبزیان این منطقه کردندهدایت اله میرمرادزهی عنوان کرد: کشند قرمز در این منطقه تحت تأثیر پدیده "مونسون" ایجادشده است.

وی در توضیح پدیده «مونسون» نیز گفت: پدیده مونسون یک توده‌هوا و جریان باد است که باعث متلاطم شدن دریا و بروز موج‌های بزرگ می‌شود.

وی بابیان اینکه همه‌ساله با آغاز فصل مونسون شاهد پدیدار شدن جلبک‌های قرمزرنگ در دریا هستیم ادامه داد: متأسفانه این کشنده قرمز در برخی موارد سمی تولید می‌کند که بر بخش مرکزی سیستم عصبی ماهیان تأثیر می‌گذارد.

میرمرادزهی یادآور شد: همچنین این جلبک کار اکسیژن دهی به بخشی از منابع آبزی را کم و باعث خفه شدن آبزیان می‌شود که نمونه آن در اسکله هفت‌تیر رخ‌داده و بخشی از سفره‌ماهی‌ها، مارماهی‌ها،  کفشک و بخش زیادی از میگوهایی که در سال گذشته رهاسازی شده بود را تلف‌کرده است.
وی بابیان اینکه نمونه‌برداری‌های لازم در این خصوص انجام و برای آزمایش ارجاع داده‌شده است، گفت: این مشکل گاها پیش می‌آید اما برای جلوگیری از روند آن تولیدکنندگان به‌ویژه در منطقه گواتر باید در زمان‌هایی خاص از سال اقدام به آبگیری از دریا نکنند.

آبزی مرده نخرید

وی از شهروندان خواستار آن شد تا از خرید آبزی مرده که از دریا استحصال‌شده خودداری کرده و ماهی و میگوی موردنیاز و مصرفی خود را از سوله‌هایی که تدارک دیده‌شده تهیه کنند تا از سلامت آن‌ها اطمینان کامل داشته باشند.

مدیرکل شیلات استان خاطرنشان کرد: درگذشته هم این اتفاق رخ‌داده و به بخش‌هایی از مزارع خسارت وارد کرده که اقدامات لازم برای پرداخت بیمه به آنان انجام‌شده که در پیگیری روزهای گذشته از بیمه، پرونده افراد تکمیل و به بیمه مرکزی در پایتخت کشور ارسال‌شده که خسارت‌ها به تولیدکنندگان پرداخت شود.

سوءاستفاده فرصت‌طلبان

در همین رابطه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان نیز بارد شایعه آلودگی دریا توسط فاضلاب توضیح داد: البته گاهی ورود فاضلاب‌ها نیز باعث مرگ‌ومیر آبزیان می‌شود اما با توجه به اینکه این اتفاق در یک محدوده نیمه بسته روی‌داده است احتمال مسمومیت با «سم توکسین» که توسط جلبک‌ها تولید می‌شود قوی‌تر است.

وحید پور مردان افزود: با مشاهده لاشه تعداد زیادی از آبزیان در ساحل ضلع شرقی خلیج چابهار کارشناسان این اداره کل اقدام به پایش و بررسی علل احتمالی مرگ‌ومیر آبزیان این منطقه کردند و لذا بررسی‌ها نشان می‌دهد شکوفایی پلانکتون‌ها منجر به این موضوع شده است.

وی در این راستا هشدار داد: با توجه به‌احتمال سو استفاده عده‌ای که پس‌ازاین رخداد طبیعی دریایی، بلافاصله اقدام به جمع‌آوری آبزیان تلف‌شده در ساحل و احتمالاً مصرف یا فروش ماهی‌ها و میگوهای مسموم در بازار کرده‌اند لذا ساحل‌نشینان باید در خرید آبزیان دقت کنند.

وی از مصرف‌کنندگان خواست تا از خرید میگوهای آلوده که رنگ آن‌ها نسبت رنگ طبیعی تغییر کرده همچنین ماهیان دارای آب‌شش‌های قرمز تیره مایل به قهوه‌ای، که به دلیل وجود سم باعث بروز مشکلاتی در سلامت شهروندان به‌ویژه کودکان می‌شود، جداً خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.