اصفهان- برداشت‌های بی‌رویه از سفره آب‌های زیرزمینی عواقبی هم چون فرونشست زمین دارد که اگر به اراضی اطراف مسکن مهر طلاب حبیب‌آباد اصفهان سفر کنید به‌طور حتم آثار آن برای شما نیز مشهود است.

فرودگاه اصفهان؛ فرو نشست

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر گفته کارشناسان حال برداشت‌های بی‌رویه آب کمک کم در طبیعت به شکل مخاطره‌آمیزی در حال پدیدار شدن است و گفته می‌شود در اصفهان ١٠هزار منزل مسکونی و تجاری و برج تحت تأثیر فرونشست زمین قرار دارند.

فرونشست زمین شاید در وهله نخست کمی به ترک‌های ساختمان‌ها بیفزاید اما هر چه که عمق آن بیشتر شود به‌یک‌باره شاهد ایجاد حفره‌ها و گودال‌های بزرگ در سطح شهر و یا اطراف آن خواهیم بود؛ حفره‌هایی که شبکه‌های خدمات‌رسانی مانند آب، برق و گاز را بلعیده و در آینده موجب ایجاد خسارت‌های بسیار سنگین خواهد شد.

متأسفانه خبرهای رسیده حاکی از فرونشست در محدوده فرودگاه اصفهان می‌دهد.

برداشت آب‌های زیرزمینی باخالی شدن منافذ لایه‌های ریزدانه آبرفت دانه‌ای موجب می‌شود زمین تحمل وزن لایه‌های بالایی خود را ازدست‌داده و به‌تدریج باعث فرونشست شود و حال این عارضه به اراضی فرودگاه اصفهان سرایت کرده است.

گذشته از فرودگاه و تأسیسات زیرساختی وجود لایه رسی در آبرفت زیر پل‌های تاریخی بر بستر رودخانه زاینده‌رود بنا بر گفته کارشناسان در آینده احتمال فرونشست را افزایش می‌دهد و حال این موضوع میراث جهانی را نیز مورد مخاطره قرار داده و به دغدغه دوستداران محیط  و هم‌چنین میراث فرهنگی دامن زده است.

فرودگاه اصفهان فرو می‌رود

فرونشست فرودگاه اصفهان را نمی‌توان در زمره خبرهای شایعه زده و یا ساخته‌وپرداخته فضای مجازی دسته‌بندی کرد زیرا مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان در این رابطه اظهار می‌کند: هرسال زمین فرودگاه اصفهان چهارتا پنج سانتی‌متر و سایر مناطق این استان ۱۶ تا ۱۸ سانتی‌متر فرومی‌نشینند.

مسعود میر محمدصادقی علت این امر را کاهش میزان بارندگی و کمبود آب در سال‌های گذشته در این استان عنوان کرده و می‌افزاید: برخی مناطق اصفهان با خطر فرونشست زمین مواجه شده است و در همین راستا از سوی ستاد مدیریت بحران کشور به‌منظور انجام اقدام‌های لازم برای جلوگیری از فرونشست ازجمله فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان درخواست کمک شده است.

فرونشست را جدی نمی‌گیرند

اکبر قاضی فرد عضو هیئت‌علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان بابیان اینکه متأسفانه در اصفهان به دلیل خشک‌سالی و توسعه بیش‌ازحد کشاورزی و صنعت و هم‌چنین قطع آب رودخانه زاینده‌رود به‌صورت طولانی‌مدت، سفره‌های آب زیرزمینی تخلیه‌شده‌اند اظهار می‌کند: در صورت تداوم این فرایند یعنی بسته شدن رودخانه و برداشت حداکثری از منابع  آب‌های زیرزمینی با تشدید پدیده فرونشست زمین خصوصاً در داخل شهر اصفهان روبرو خواهیم بود.

هرسال زمین فرودگاه اصفهان چهارتا پنج سانتی‌متر و سایر مناطق این استان ۱۶ تا ۱۸ سانتی‌متر فرومی‌نشینندوی بابیان اینکه به دلیل عدم اقدام و تدبیر لازم از سوی مسئولان، امکان جبران خسارات ناشی از این پدیده بسیار مشکل خواهد بود تأکید می‌کند: در دنیا به این مسئله توجه شده و برای جلوگیری از این پدیده، با محدود کردن فعالیت‌های کشاورزی و پرداخت خسارت به کشاورزان به‌منظور جلوگیری از تخلیه آب‌های زیرزمینی از ایجاد فرونشست جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که در ایران از حدود ۵۰ سال پیش با حذف قنات‌ها و حفر چاه‌های عمیق و افزایش بیش از ده برابری مجوز حفر چاه به کشاورزان تعداد چاه‌های کشاورزی به‌شدت افزایش‌یافته و این موضوع موجب شده تا در بعضی از مناطق تا بیش از ۸۰ درصد از آب‌های زیرزمینی برداشت شود.

راهکار چیست؟

وی در این راستا ابراز می‌کند: طی چند سال گذشته ابتدا عنوان شد این مسئله مربوط به حوزه آب است، سپس موضوع به شهرداری ارجاع داده شد.

وی ادامه داد: البته بعد از مذاکرات مختلف از طریق دانشگاه و ارائه پروپوزال‌های دانشگاهی به شهرداری، ادارات راه شهرسازی و آب منطقه‌ای، متأسفانه هر یک به نحوی از این مسئله شانه خالی کردند و درنهایت شهرداری متولی بررسی فرونشست‌ها شد.

وی ابراز می‌کند: اما مدیران شهرداری بعد از چند سال اعلام کردند که این موضوع در اولویت شهرداری قرار ندارد.

وی بابیان اینکه یکی از اصول اساسی مهندسی در تمام دنیا اصل پیش‌بینی است تأکید می‌کند: نباید بعد از وقوع حادثه به دنبال راهکار باشیم، بنابراین باید قبل از وقوع حادثه با پیش‌بینی، جلو وقوع آن را بگیریم.

عضو هیئت‌علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان عنوان می‌کند: در تمام دنیا سیاست عبور از خشک‌سالی کمک مادی به کشاورزان است تا با عدم کشت از بحران کم‌آبی عبور نمایند، اما در ایران با شروع خشک‌سالی‌ها، شاهد صدور مجوز کشاورزی و حفر چاه بوده‌ایم که متأسفانه رویه‌ای نادرست است و لذا باید هر چه زودتر این رویه اصلاح و ضمن رفتن به سمت کشت‌های جایگزین برای کاهش مصرف آب به سفره‌های زیرزمینی اجازه داد تا خود را بازسازی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.