۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 664010

قم- باوجوداینکه استان قم به داشتن این ظرفیت‌ها به خود می‌بالد و در سال رونق تولید می‌بایست دv این راستا پیشتاز باشد اما واقعیت این است که بسیاری از صنعتگران از وضعیت موجود رضایت نداشته و خواهان حمایت دولت هستند.

چرخ صنعت در استان قم کند می‌چرخد

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع)، قنوات و فناوری اطلاعات و ارتباطات   و چهار ناحیه صنعتی خور آباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

گفتنی است برخورداری از تعداد ۲  هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در قم  برای افزون بر ۵۳ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

گرانی مواد اولیه

در این راستا برخی از تولیدکنندگان دمپایی  و هم‌چنین تولیدکنندگان مصنوعات چوبی عنوان می‌کنند: به دلیل نبود مواد اولیه لذا تولید در این استان بسیار سخت و گران تمام می‌شود و این موضوع گوی رقابت با خارجی‌ها را از آن‌ها گرفته است.

تولیدکنندگان قمی مدعی هستند: افزایش قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی، کاهش صادرات و عدم حضور مؤثر در بازارهای جهانی، نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی، ناهماهنگی‌ها و مشکلات ناشی از ابلاغیه‌ها و قوانین ثانویه ازجمله مشکلاتی است که هم چنان سد راه آن‌ها است.کمبود و مشکل تأمین مواد اولیه موجب افزایش ۷۰ درصدی هزینه‌های تولیدشده است

یکی از همین صنعتگران اظهار می‌کند: درحالی‌که شرایط اقتصادی بر هیچ شخصی پوشیده نیست اما هم چنان مالیات بر ارزش‌افزوده، مشکل تأمین مواد اولیه و تهیه ماشین‌آلات و قطعات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مزید بر علت شده است.

علی مویدی بیان می‌کند: باوجود گرانی و مشکل تأمین مواد اولیه اما بانک‌ها حاضر نیستند تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند.

وی ابراز می‌کند: متأسفانه دستگاه‌های ما همگی فرسوده شدند و به علت تحریم‌ها و تسهیلات گران امکان جایگزینی آن‌ها فراهم نیست.

جولان دلالان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت قم در تشریح مشکلات پیش روی صنعتگران بابیان اینکه تنها راه نجات کشور در شرایط فعلی حمایت از تولید و صنعت است می‌گوید: در بخش مالیات مشکلاتی جدی داریم که نیازمند تعامل بیشتر اداره کل امور مالیاتی با تولیدکنندگان است.

ابوالفضل فراهانی با اشاره به مقررات و نظارت‌های سازمان محیط‌زیست به‌عنوان یکی از عوامل افزایش‌دهنده قیمت تولید می‌افزاید: بسیاری از مشکلاتی که از در رابطه با کاغذ برای واحدهای صنعتی ایجادشده از بخش محیط‌زیست ناشی می‌شود زیرا در سطح کشور بیش از ۷۰ هزار نفر در بخش‌های مرتبط با کاغذ شاغل هستند.

وی بیان می‌کند: گمرکات نیز در افزایش هزینه‌های تولید و مسائل ارزی مشکلاتی جدی برای تولیدکنندگان استان ایجاد کرده و مشکل ترخیص کالا مهم‌ترین معضل در این بخش است.

گرانی نرخ خدمات

وی تأمین مواد اولیه را از مهم‌ترین مشکل صنایع و واحدهای تولیدی استان می‌داند و می‌گوید: ۷۰ درصد از مواد پتروشیمی ساخت داخل بوده اما در عرصه توزیع و رویه آن در بورس مشکلاتی جدی وجود دارد.

وی با انتقاد از شکل و رویه توزیع مواد اولیه پتروشیمی اظهار می‌کند: مواد پتروشیمی باقیمت واقعی در دست تولیدکنندگان قرار نگرفته و به دست دلالان می‌افتد.

فراهانی ابراز می‌کند: به‌طور مثال در صنعت تولید دمپایی به دلیل افزایش محصولات پتروشیمی و کمبود مواد اولیه شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت در تولید هستیم.

وی تصریح می‌کند: پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی نیز با بهره ۱۸ درصد برای بسیاری از واحدهای تولیدی استان رقم سنگین و غیرقابل بازگشتی است و درحالی‌که طبق قانون، شرکت‌های خدمات رسان باید آب، برق و گاز را تا درب واحدهای تولیدی متصل کند، اما متأسفانه هزینه‌های سنگینی از تولیدکنندگان اخذ می‌شود و تمامی این موضوعات کوچک به مشکلی بزرگ  برای واحدهای تولید تبدیل می‌شود.

وی هم‌چنین بخشی از مشکلات را به سازمان تأمین اجتماعی نسبت داده و می‌گوید: این سازمان نیز در افزایش هزینه‌های تولید در استان بی‌تأثیر نیست.

افزایش هزینه تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم  نیز بابیان اینکه کمبود و مشکل تأمین مواد اولیه موجب افزایش ۷۰ درصدی هزینه‌های تولیدشده است می‌گوید: برای درک بهتر مشکلات و معضلات واحدهای تولیدی جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به‌صورت مستمر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی استان تشکیل‌شده و از نزدیک در جریان دغدغه‌های تولیدکنندگان قرار می‌گیریم.

محمود سیجانی ادامه می‌دهد: با شناختی که از وضعیت واحدهای صنعتی استان احصا شده بود راهبرد رونق تولید قم در هفت محور و ۲۸ راهبرد اصلی تدوین‌شده و در دست اجراست.

وی بیان می‌کند: برای حفظ تولید و اشتغال موجود باید نقدینگی و مواد اولیه واحدهای صنعتی استان تأمین و احیای واحدهای راکد صنعتی باقدرت دنبال شود.

سیجانی همچنین با اشاره به هدف‌گذاری صادراتی قم یادآور می‌شود: توسعه بازارهای صادراتی به کشور پاکستان از رویکردهای اصلی استان برای رفع فروش تولیدات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.