براساس گزارش دامپزشکی کشور از ابتدای فصل گرما تاکنون ۵۴ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده و پنج نفر فوت کرده‌اند.

هر آنچه باید از تب کریمه کنگو بدانیم

این بیماری نخستین بار سال ۱۹۴۴ در جزیره کریمه و در سال ۱۹۷۰ برای نخستین بار در ایران شناسایی شد و در برخی استان‌های کشور نیز ابتلای قطعی انسانی تب کریمه کنگو گزارش شد که بیشترین موارد مربوط به استان‌های مرز شرقی سیستان و بلوچستان بوده است.

این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، افغانستان، پاکستان، ایران و غرب چین گزارش شده است.

تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های خطرناک با درصد کشندگی بالا در انسان است که علاوه بر انتقال مستقیم از انسان به انسان، به طور معمول توسط کنه‌ها ویروس عامل این بیماری قابل انتقال به انسان و دام است.

 با تب کنگو بیشتر آشنا شوید

دکتر محمدجواد دهقان نیری، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص علائم و نشانه‌ها، راه‌های انتقال، پیشگیری و راهکارهای مقابله با تب کریمه کنگو خاطرنشان کرد: این بیماری در فصول گرم و از اواخر فروردین تا اواخر شهریور که زمان رشد و تکثیر کنه‌هاست، بیشتر شایع است.

وی افزود: این بیماری در حیوانات اهلی هیچ‌گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان پس از یک دوره کوتاه بعد از ذبح حیوان آلوده از طریق تماس پوست و لاشه حیوان وجود دارد.

همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی با انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آن‌ها شود، موجب انتقال بیماری می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری ویروسی مقاومتش در برابر سرما و حرارت کم است، یادآور شد: ویروس این بیماری در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود؛ بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر موجب از بین رفتن ویروس می‌شود.

این ویروس به محیط‌های اسیدی نیز حساس بوده و زود از بین می‌رود.

 علائم بیماری

دکتر دهقان نیری با اشاره به نشانه‌های اولیه تب کریمه کنگو گفت: علائم اولیه بیماری بسیار شبیه سرماخوردگی و آنفلوانزاست و شامل تب، لرز، سردرد، بدن درد، درد عضلات، درد چشم و ترس از نور است.

وی اضافه کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری عفونی است که به دنبال درگیر شدن بیمار با ویروس علاوه بر تب، خونریزی هم اتفاق می‌افتد.

ازاین رو چنانچه فردی همزمان دچار تب و خونریزی در داخل یا خارج بدن شود باید به وجود این ویروس در بدن خود شک کرده و به متخصص مراجعه کند.

این متخصص عفونی یادآور شد: علائم خونریزی جزو مراحل پیشرفته بیماری است، بنابراین پیش از اینکه فرد دچار حمله خونریزی شود باید بیماری تشخیص داده شود و درمان صورت گیرد.

 پیشگیری

دکتر دهقان نیری تصریح کرد: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو تماس نداشتن با دام آلوده و محصولات دامی است و مردم باید از خرید گوشت، جگر و دیگر محصولات دامی از مراکز غیر معتبر خودداری کنند. وی عنوان کرد: نگه داشتن گوشت در فریزر به مدت ۴۸ ساعت موجب غیر فعال شدن ویروس می‌شود و استفاده از دستکش هنگام پاک کردن محصولات دامی در پیشگیری مؤثر است.

این متخصص تأکید کرد: ویروس تب کریمه کنگو در جگر دام آلوده حدود ۴۰ روز باقی می‌ماند؛ بنابراین توصیه می‌شود افراد از خوردن جگر نیمه پخته و خام جداً خودداری کنند.

 چند توصیه

وی تأکید و توصیه کرد: گوشت، جگر، دل، قلوه، کله پاچه و...را از فروشگاه‌های معتبر و مجاز خریداری کنید.

وی اضافه کرد: هنگام خرید گوشت و فراورده‌های دامی دقت کنید دارای مهر و برچسب دامپزشکی باشند. همچنین هنگام قطعه قطعه کردن گوشت و شست‌وشو و طبخ از دستکش استفاده کنید و در صورت مشاهده علائم بیماری به متخصص یا به نخستین مرکز بهداشتی درمانی نزدیک محل سکونت خود مراجعه نمایید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.