همدان- همدان حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و بیش از ۳ هزار دستگاه تاکسی در ناوگان عمومی شهری دارد که از فرسودگی رنج می برد.

چرخ نوسازی ناوگان شهری همدان می‌لنگد

 قدس آنلاین- حمید نصرتی قانعی- گروه‌استان‌ها،این ناوگان روزانه خدمات به شهروندان شهری ۶۵۰ هزار نفری همدان ارایه می‌کند؛ خدماتی که از طلوع خورشید آغاز و تا ساعتی پس از غروب ادامه دارد. یعنی دراین مدت این ناوگان دایم در معابر شهری در حرکت است و باقیمانده خطرناک ناشی از سوخت را به هوای شهر همدان همچون دوده، دی‌اکسید کربن و سایرگازهای خطرناک تزریق می‌کند.

ناوگانی که پس از سال‌ها باید نوسازی و خودروهای قدیمی آن از رده خدمات به شهروندان خارج شود، اکنون به مرز فرسودگی کامل وارد شده است؛ اما مسئولان ناوگان عمومی شهر با ترفندهای مختلف این ناوگان را سرپا نگه داشتند تا از سد گرانی های سرسام ‌آور خرید اتوبوس های میلیاردی عبور کنند شاید روزی روزگاری دولت سهم یارانه خرید اتوبوس‌ها را پرداخت کند.

دوده، دی‌اکسیدکربن و سایر گازهای سمی خارج شده از اگزوز ناوگان شهری برای همه سنین با تغییرات جریان هوا خطرناک‌تر می‌شود هر چند مسئولان اعلام می‌کنند که هوای همدان مشکلی ندارد اما غبار برخاسته و نشسته از دوده بر برگ درختان شهر خبر از حال زار هوای شهر می‌دهد هوایی که برای افراد کهنسال و زنان باردار و کودکان در گرمای طاقت فرسای تابستان تهدیدش جدی تر شده و نفس را به شماره می‌اندازد.

 هنوز خورشید انوار طلایی خود را در ۶ خیابان اصلی منتهی به میدان مرکزی شهر همدان نتابانده است که صدای اتوبوس‌های در خیابان‌های که هنوز پیاده‌راه نشده شنیده می‌شود؛ اهالی پارک سوار سرگذر هم با همین صدای گوش‌خراش و بوی تند دوده اتوبوس‌ها از خواب ناز صبحگاه فرح بخش هوای تابستانی همدان پس از گرمای شب قبل می‌پرند درست شنید همه از خواب برمی‌خزیند اما اهالی مجاور میدان مرکزی شهر و پارک‌سوار سرگذر عادت به پریدن از خواب دارند چون از زمان راه افتادن این پارک‌سوار این شهروندان دیگر خواب خوش و ناز صبحگاهی را در هیچ روزی تجربه نکردند و در پادگان غیررسمی زندگی می‌کنند که با  آغاز فعالیت‌ اتوبوس‌ های پر سر و صدای برپا می‌خورند.

 سرو صدا و بعد از بوی بد فاضلاب رودخانه

 یکی از اهالی این منطقه که نمی‌خواهد نامش را بیاوریم به خبرنگار قدس آنلاین، می‌گوید: چند سالی است که اطراف رودخانه قدیمی شهر را پارک سوار ساختند؛ تا قبل از ساخته شدن پارک‌سوار بوی بد فاضلاب جاری در رودخانه اهالی را آزار می‌داد، با پوشش رودخانه کمی آرامش گرفتیم و امیدوار که زندگی ما رنگ و بوی آسایش بیشتری به خود خواهد گرفت  اما گویا این آرامش دوامی نداشت و این بار صدای سر سام آور  و دایمی اتوبوس‌ها روی اعصاب ما است و صبح‌ ها چه بخواهیم چه نخواهیم باید از خواب بپریم نه اینکه بیدار شویم اعتراض هم کردیم تاثیری نداشت.

این شهروند همدانی از مسئولان شهری تقاضا دارد حداقل برای به آرامش رسیدن مردم این منطقه از بوی دود و سر صدا؛ اتوبوس‌های با کمترین سر و صدا را در این محدوده شهری بکار بگیرند تا شهروندان همدانی ساکن در این نقطه به مانند دیگران شهروندان که آرامش دارند در سکوت واقعی مناطق مسکونی شهر زندگی کنند.

 میدان مرکزی شهر ظهر، ناصر قاسمی هم برای تامین وسایل زندگی سری به ابتدای خیابان اکباتان زده است،  به خبرنگار قدس آنلاین ، می‌گوید: وضیعت میدان امام خمینی(ره) از زمانی که پیاده‌راه ساختند به جای آنکه بهتر شود بدتر شده است بیشتر اتوبوس‌ها به ابتدای خیابان باباطاهر و شریعتی و تختی و منتقل شدند و بوی دود همیشه در ابتدای این ۳ خیابان وجود دارد ابتدای خیابان شهدا هم این وضعیت داشت که با انتقال اتوبوس‌ها به پارک‌سوار بهتر شد.

 جمع‌آوری اتوبوس‌ها از میدان مرکزی شهر

 وی ادامه می‌دهد: اتوبوس‌های همدان از همان ابتدا هم قدیمی بود؛ از وقتی که مینی‌بوس‌های آبی رنگ را جمع کردند تا اتوبوس‌های آلمانی دست دوم درخیابان شهر همدان جولان می‌دادند تاکنون که اتوبوس‌های ساخت داخل(البته مونتاژ) سوئدی در همدان خدمات می‌دهند کمی تغییر وضعیت داده است  همیشه یک بخشی از اتوبوسرانی همدان با مشکل اتوبوس‌های قدیمی و دودزا مواجه بوده است مسئولان برای کاهش این مشکل قول راه‌اندازی قطار شهری و حتی بی آر تی دادند که هیچکدام عملی نشده است هربار هم به بهانه‌ای از زیر بار این کار شانه خالی می‌کنند در دوره‌ای هم اتوبوس گازسوز در شهر استفاده کردند که کشش کافی دربرخی مناطق نداشت و همه را جمع‌آوری کردند.

 اقدام شهرداری برای نوسازی ناوگان

 این بخشی از صحبت‌ها و گلایه‌های شهروندان همدان است که رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان درباره مشکلات موجود ناوگان شهری همدان به خبرنگار قدس آنلاین می ‌گوید: ناوگان اتوبوسرانی همدان در ۲ بخش اتوبوس‌های دولتی(شهرداری) و بخش خصوصی خدمات به مردم می‌دهند سرجمع تعداد اتوبوس‌ها هم ۲۰۰ دستگاه است.

وی‌می افزاید: در دوره‌ای برای راه‌اندازی ناوگان انبوه بر شهری همدان به صورت بی آر تی پیش بینی  و برنامه ریزی شد که شرایط معابر شهر همدان امکان بکارگیری این اتوبوس‌های را نداشت برای افزایش خدمات هم به نوسازی ناوگان روی آوردیم از  ۶ سال قبل به این طرف ۴۸ دستگاه اتوبوس هم با حمایت شهردار همدان و توسط منابع مالی شهرداری خریداری شد.

 وی می‌گوید: قانون الزامی برای دولت در تسهیل آمد و شد شهری توسط شهرداری‌ها با تامین منابع مالی خرید اتوبوس‌ها با سهم ۸۲.۵ درصد قرار داده است که دولت به هیچ شهرداری درکشور این یارانه را پرداخت نکرده است و اگر اتوبوس جدیدی هم به ناوگان شهری همدان افزوده شد از منابع شهرداری همدان است.

  سن ناوگان شهری همدان

وی درباره نوسازی نشدن اتوبوس‌های قدیمی هم اظهار کرد: اتوبوس به مانند سواری خریداری نمی شود و باید به کارخانه ها سفارش داده شود زمانی هزینه خرید این اتوبوس‌ها ۷۰۰ میلیون تومان بود و اکنون به حدود ۲ میلیارد تومان رسیده است هزینه ای که در توان مالی شهرداری همدان نیست البته همه شهرداری همین وضعیت نبود در آمد مکفی را دارند و دولت باید به شهرداری با کمک کند.

پوروخشوری می گوید: اکنون سن ناوگان اتوبوس همدان حدود ۹ سال است که در سال دیگر به ۱۰ سال می‌رسد همچنین برای بهسازی برخی اتوبوس ها هم باتامین منابع مالی اقدام کردیم که خدمات به مردم همدن افزایش یابد اما واقعیت وجود دارد که ناوگان شهری همدان نیازمند تامین اتوبوس جدید است و سال ۹۶ هم شهرداری همدان مجدد برای خرید اتوبوس اقدام کرد که شرکت سازنده از تعداد مودر تقاضا که ۱۷۷ دستگاه بود فقط ۸ دستگاه را تحویل داد

وی درباره سر و صدا و دودزا بودن اتوبوس‌ها هم اظهار کرد: اتوبوس‌ها با نشان تجاری مختلفی در اتوبوسرانی همدان فعال است و هر کدام هم موتور مخصوص به خود دارد که برخی صدای بیشتر و برخی هم صدای کمتری دارند با اعتراضی که مردم درباره سر و صدای اتوبوس‌ها داشتند تا حدودی عایق موتور اتوبوس‌ها را بهینه کردیم.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان دلیل دودزایی برخی اتوبوس‌ها را هم نوع سوخت تحویلی برای اتوبوس‌های با استاندارد بالاتر عنوان کرده و می‌گوید: تا زمانی که چنین سوختی به ما تحویل می‌دهند  نمی توان انتظار داشت موتور اتوبوس ها خوب کار کند استفاده از فیلتر دوده هم اقتصادی و به صرفه نیست چون هزینه زیادی دارد و زود خراب می‌شوند.

 تاکسی های فرسوده

 مشکل نوسازی نشدن ناوگان شهری همدان فقط به اتوبوس‌ ها پایان نمی‌یابد در بخش دیگر هم تاکسی‌ها قرار دارند که فرسودگی بخشی از این ناوگان صدای مردم را به دلیل آسیب دیدن لباس‌هایشان درآورده است یا اینکه تا به مقصد رسیدن با عذاب نشستن بر روی صندلی مندرس و آهنی بیرون زده را تحمل کنند این درد دل شهروند همدانی حسین مجذوبی است که اطراف میدان مرکزی شهر مغازه دارد و همیشه برای کاهش بار ترافیک از ناوگان شهری استفاده می‌کند.

 وی می‌گوید: مسئولان دائم از مردم می‌خواهند تا  وسیله شخصی خود را به خیابان‌های شهر وارد نکند اما درد مردم را نمی‌دانند پس مردم چطوری باید با این تاکسی های فرسوده به کار و زندگی خود برسند و هزینه‌ها زیاد خیاط و تهیه لباس نو یا خشکشویی را ندهند. یا از مردم چنین تقاضای نداشته باشند یا فکری جدی برای تاکسی‌های فرسوده و قدیمی شهر بکنند.

 خلاف نظر این شهروند منصور جوادی دلیل نوسازی نشدن تاکسی‌ها را در همدان افزایش قیمت خریدخودرو می‌داند و می‌گوید: هم رانندگان تاکسی علاقه دارند که تاکسی‌ها آنها نو باشد اما دخل و خرج نمی‌کنند که بتوانند هزینه اقساط سنگین نوسازی تاکسی را بدهند از کجا می‌دانم از آنجا که یکی از اقوام راننده تاکسی است و ماهیانه به سختی اقساط راجور می‌کند و بیشتر  هم از دل زن و بچه اش می‌زند دولت باید به مردم کمک کند به خصوص قشر تاکسیران.

 تسهیلات گران و توان کم رانندگان تاکسی

میلاد کریمی معاون تاکسیرانی همدان به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: همدان۳هزار و ۴۳۰ دستگاه تاکسی که از این تعداد باید  یک هزار و ۱۰۰ دستگاه باید نوسازی شود سایت نوسازی بسته است و هنوز باز نشده است. رانندگان تاکسی هزینه‌های زیادی برای تعمیر و نگهداری تاکسی قدیمی دارند و از نوسازی هم استقبال می‌کنند اما هزینه خرید تاکسی‌ها جدید زیاد شده است و توان خرید و پرداخت اقساط را ندارند.

 وی اظهار کرد: در دوره‌ای مشکل تاکسیرانان همدان مشکل تامین وثیقه داشتند که با رایزنی تاکسیرانی همدان آن حل کرد و خودش ضامن شد اما اکنون هزینه خرید تاکسی افزایش یافته است و راننده تاکسی هم باید توان خرید تاکسی نو را تسهیلات سود بالا داشته باشد که بخش عمده رانندگان تاکسی این توان را ندارند.

وی می‌افزاید: با این وجود سال قبل ۲۷۰ دستگاه همدان نوسازی شده است در تلاش هستیم با رایزنی شرایطی برای رانندگان تاکسی فراهم شود که بتوانند نوسازی تاکسی‌های فرسوده خود را ادامه دهند و همدان به جایگاه واقعی خودش در نوسازی ناوگان تاکسی دست یابد. اکنون تسهیلات نوسازی تاکسی ۲۰ میلیون‌تومان است البته به نسبت نوع خودروی مورد تقاضا متفاوت خواهد بود تاکسی فرسوده را هم ۵ میلیون تومان در هنگام اسقاط محاسبه می‌کنند که ۲۵ میلیون تومان از هزینه خرید ۸۰ میلیونی تومانی یک نوع خودور که برای نوسازی تاکسی در نظر گرفتند تامین می‌شود اما بقیه و مابه التفاوت را راننده تاکسی باید نقدا پرداخت کند که چنین امکانی ندارند.

معاون تاکسیرانی همدان اظهار کرد: البته برای نوسازی ناوگان تاکسی شهری خودروهای دیگر مانند آریو و برلیانس هم وجود دارد که هزینه  خرید آنها  بیش از این نوع است؛ وقتی راننده تاکسی توانایی خرید این خودرو را که قیمت پایینی دارد ندارد چطور امکان دارد که  متقاضی تاکسی با قیمت بالاتر باشد. اگر سقف تسهیلات افزایش یابد و سود آنرا هم کاهش دهند رانندگان تاکسی توان خرید و نوسازی تاکسی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.