۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 664103

رنگارنگی برگ درختان را همه دوست دارند و پاییز را فصل هزار رنگ باغ و بوستان و طبیعت می‌دانند، اما دیدن همین برگ‌های زرد و سوخته در میانه تابستان نه تنها زیبا نیست که حس مرگ زودرس برگ‌های شاداب، هر بیننده‌ای را نگران می‌کند.

  گرما طاقت سبز درختان را در مشهد زرد کرد

چند سالی می‌شود که دیدن برگ زرد درختان در ماه‌های تیر و مرداد که فصل سبزینگی درختان است، برایمان تکرار می‌شود و این روزها هم با گذر از هر خیابانی در شهری مانند مشهد، می‌توان برگ‌های زرد و سوخته درختان را دید که با اندک باد گرم تابستانی جابه‌جا می‌شوند؛ گویی از هم‌اکنون به پیشواز پاییز رفته‌اند.

گرمای زمین و آلودگی هوای کلانشهرها و چندین و چند نظر برای این گونه رخدادها مطرح شده و می‌شود، ولی هرچه هست هیچ کسی دوست ندارد مرگ زودرس برگ درختانی را ببیند که چند ماه مانده به فصل برگ‌ریزان، صدای خرد شدنشان زیر پای رهگذران تداعی‌گر خزان است.

  واکنش به تنش‌های دمای هوا

همان‌گونه که گفته شد، این روزها شاهد زردی برگ درختان در بیشتر خیابان‌های مشهد هستیم و برای آنکه علت دقیق این اتفاق را جویا شویم، چرایی آن را از مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد پرسیدیم.

احمدرضا سلامی گفت: درختان نیز به عنوان یک موجود زنده عادت‌های مختلفی دارند که بر همین اساس برخی از گونه‌ها در برابر تنش‌های دمای هوا واکنش‌های خاصی نشان می‌دهند. وی افزود: برخی گونه‌ها برای حفظ تعادل زیستی خود رفتارهای ویژه‌ای دارند، به‌طور مثال زیتون تلخ و اقاقیا نرک و چنار زمانی که نتوانند گرمای زیاد هوا را طاقت بیاورند برای آنکه شرایط زیستی خود را در حد متعادل حفظ کنند برگ‌های جوان را نگه‌داشته و برگ‌های قدیمی را پس از تخلیه ذخیره، جدا می‌کنند.

  اقدامات پیشگیرانه

وی ادامه داد: بیشتر درختانی که در مشهد دچار این شرایط شده‌اند همان سه‌گونه ذکر شده (زیتون، اقاقیا و چنار) هستند و دیگر گونه‌ها کمترین این واکنش را داشته‌اند، چراکه به لحاظ زیستی این قبیل درختان در هوای معتدل بهترین شرایط را دارند، ولی در هفته‌های اخیر دمای هوای مشهد شاهد تنش‌های گرمایی غیرمعمول بوده که از طاقت این گونه‌ها بالاتر است. سلامی گفت: اقدامات پیشگیرانه در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد همواره در حال انجام است که مهم‌ترین آن‌ها مه‌پاشی شبانه درختان به‌صورت مکانیزه است؛ از این طریق تلاش می‌شود درجه حرارت را در قسمت تاج درخت کاهش داده و با افزایش رطوبت محیطی به درخت فرصت بازیابی بیشتر برای تطبیق با شرایط داده شود.

  شهروندان چه کنند؟

وی افزود: اقدامات عمده شهرداری در این بخش بیشتر در معابر اصلی و پر درخت است و شهروندان می‌توانند با مشارکت در این بخش به سرسبزی محیط زندگی خود و شهر کمک کنند و با آبیاری درختان با استفاده از پساب حاصل از شست‌وشوهای داخل خانه که مواد شوینده ندارد، از تنش بیشتر درختان در هوای گرم جلوگیری نمایند.

وی ادامه داد: همچنین به منظور تشویق شهروندان در این موضوع، با مصوبه شورای شهر، شهروندان با استفاده از تسهیلات ۵ میلیون تومانی می‌توانند با نصب مخزن و فیلتر نمودن آب‌های جمع‌آوری شده از ناودان و یا سینک دوم منازل خود به اصطلاح آب‌های خاکستری را دوباره به چرخه استفاده برگردانند و درختان مجتمع محل زندگی یا مقابل خانه خود را به این روش آبیاری کنند.

 شهروندان با مراجعه به شهرداری‌های مناطق یا سازمان پارک‌ها می‌توانند از شرایط بهره‌مندی از این تسهیلات مطلع شوند. وی در خصوص نظارت بر شرایط نگهداری فضای سبز و بویژه درختان در محوطه‌ها یا اماکن متعلق به سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی هم گفت: برابر قانون، دستگاه‌های مختلف برای نگهداری و گسترش فضای سبز، موظف به تخصیص اعتبارات متناسب سالانه هستند و شهرداری هر سال به بهانه‌های مختلف همچون هفته درختکاری از این محل‌ها بازدید کرده و مشاوره‌های لازم را به آن‌ها می‌دهد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.