زهرا سعیدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مالیات بر عائدی سرمایه، فضای التهابی جامعه را کاهش خواهد داد.

بخش تولید و کشاورزی از دادن مالیات معاف‌اند/نگاه ۷۰ درصد مردم به مسکن، سرمایه‌ای است

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «قدس آنلاین»، درباره طرح مالیات بر عائدی سرمایه، اظهار داشت: بیش از ۱۷۰ کشور در حال اجرای طرح مالیات بر عائدی سرمایه هستند و در کشور ما هم باید یک مبنای مشخصی برای میزان مالکیت تعیین شود. ملک و مُلک در مالکیت خداوندند و هر کسی این دو را در دست بگیرد به گونه ای حاکمیت خواهد کرد، بنابراین دولت باید بر میزان دارایی افراد نظارت داشته باشد.

سعیدی افزود: ما مخالف سرمایه‌گذاری مردم در بخش های مختلف اقتصادی نیستیم و در این طرح بخش تولید و کشاورزی از دادن مالیات معاف هستند اما آن تعداد از خرید و فروش‌هایی که فرد انجام می‌دهد و به نوعی مازاد بر نیاز فرد است، نسبت به سود آن مالیات بسته می‌شود. تمام کشورهای دنیا از چنین طرحی استقبال و آن را اجرایی کرده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح مالیات بر عائدی سرمایه فضای التهابی جامعه را نجات خواهد داد. نگاه به بازار مسکن باید نگاه مصرفی باشد اما در حال حاضر ۷۰ درصد نگاه مردم به مسکن نگاه سرمایه‌ای است بنابراین باید تعداد املاک افراد که بیش از نیاز مصرفی خود دارند، در مالیات بر عائدی سرمایه حساب شود.

این نماینده مجلس درباره روش اجرای این طرح تصریح کرد: روشی که برای این طرح درنظر گرفته شده، همان خوداظهاری است. از آنجایی که شخص با داشتن یک خانه از پرداخت مالیات معاف می‌شود، خودش در دفترخانه اسناد رسمی خوداظهاری می‌کند و چون شخص در این طرح ذینفع است و می‌خواهد از مالیات معاف شود با تمایل خود اقدام به خوداظهاری می‌کند. مقدار دارایی‌های فرد که مازاد از سقف تعیین شده معاف مالیاتی باشند باید تعیین تکلیف شوند اما اگر مالک در اظهار میزان دارایی‌های خود از اعلام سرمایه مازادش خودداری کند بالاخره روزی می‌رسد که باید این افراد خرید و فروش کنند و بدین ترتیب آن موقع میزان املاک و سرمایه آنان مشخص می‌شود.

زهرا سعیدی همچنین گفت: با اجرای این طرح می‌توان جلوی سوداگری افراد در حوزه مسکن را گرفت زیرا این افراد با افزایش کاذب قیمت‌ها برای بازار مسکن تعیین قیمت می‌کنند و نرخ مسکن را در مناطق مختلف بالا می‌برند. از سال ۸۰ که قانون بازدارنده در این باره حذف شده، وضعیت بازار مسکن به نوعی روز به روز متلهب تر شده است. ضمن اینکه باید گفت بازار مسکن همانند بازار خودرو نیست که بخواهیم نگاه بازار خودرو را نسبت به آن داشته باشیم، اینطور که بازار مسکن رها شده نتیجه فرآیندش همین است که شاهدیم مسکن در برخی مناطق گاه تا ۲۰۰ درصد گران شده است. البته باید بر میزان تراکنش مالی افراد نیز نظارت جدی صورت گیرد و در طرح مالیات بر عائدی سرمایه لحاظ شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.