طلال عتریس گفت: اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی بسیار مهم بود؛ چراکه ابتکار عمل را از دست آمریکا و انگلیس خارج و بحران را به داخل آمریکا و اروپا منتقل کرد.

توقیف نفتکش انگلیس نشان داد ابتکار عمل در دست ایران است/زمان مناسب مدنظر رهبر انقلاب دیشب بود

«طلال عتریس» کارشناس لبنانی مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در ارتباط با تحولات اخیر منطقه خلیج فارس و اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توقیف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز گفت: واضح است که این اقدام در پاسخ به تنش‌زایی انگلیس و توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی آن در تنگه جبل الطارق انجام شده است.

طلال عتریس تأکید کرد: این انگلیس بود که تجاوز را آغاز کرد. رهبر انقلاب اسلامی چند روز پیش تأکید کردند که این اقدام انگلیس بی پاسخ نخواهد ماند و در زمان مناسب به آن پاسخ خواهیم داد که این زمان مناسب شب گذشته بود. بنابراین ایران درمقابل رفتارهای انگلیس سکوت نخواهد کرد چراکه این رفتارها به دنبال تسلیم کردن ایران و تضعیف اراده ملت آن است.

این کارشناس لبنانی افزود: انگلیس نفتکش ایرانی را با هماهنگی واشنگتن در پاسخ به سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی در دریای عمان توسط نیروی دریایی ایران توقیف کرد. از همین رو پاسخ ایران به انگلیس بسیار مهم و تأکیدی برآن است که ابتکار عمل در اختیار ایران است و نه انگلیس و یا هرکشور دیگری.

وی تصریح کرد: اکنون آمریکا و انگلیس با معضل جدی روبه‌رو هستند و نمی‌دانند که باید چه کنند. آنها نمیخواهند که تنش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز بالا بگیرد؛ چراکه این موضوع بهای نفت را بالا می‌برد همانطور که شب گذشته قیمت نفت یک درصد افزایش یافت. این به زیان دیگر کشورهای اروپایی نیز خواهد بود.

عتریس گفت: امروز مشکل به انگلیس کشیده شده است؛ کشوری که از مشکلات داخلی رنج می‌برد و با اتحادیه اروپا جدل دارد. ترامپ نیز با کنگره در مورد ایران اختلاف دارد؛ بنابراین اقدام ایران در توقیف کشتی انگلیسی بسیار مهم بوده و ابتکار عمل را از دست این دو کشور خارج کرد، کما اینکه بحران را به داخل آمریکا و اروپا منتقل کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل درارتباط با ادعای دونالد ترامپ در مورد سرنگونی یک پهپاد ایرانی در تنگه هرمز به دلیل نزدیکی خطرناک آن به کشتی این کشور و هدف او از این دروغ پردازی گفت: آمریکا و به ویژه رئیس جمهور آن امروز با انتشار اخبار جعلی و بی اساس به مانند یک کشور کوچک و ضعیف عمل می کند و این تعجب برانگیز است. این رفتار از دستپاچگی و ندانم کاری ترامپ حکایت دارد؛ او از یک طرف می خواهد به ایران فشار وارد کند و از طرف دیگر عجولانه خواهان گفت‌وگوست بنابراین این دروغ بسیار واضح بود و یک رسوایی دیگر برای آمریکا به بار آورد. ترامپ خواست با این دروغ آبروی از دست رفته آمریکا را بازگرداند که خیلی زود دروغگویی او رو شد.

طلال عتریس با اشاره به اینکه آمریکا وانگلیس مدام تکرار می‌کنند که خواهان تنش نیستند، ولی اقداماتشان عکس آن را ثابت می‌کند؛ تصریح کرد: آنها همواره به این روش سخن می‌گویند که ایران مواضع تندی را اتخاذ نکند و اطمینان داشته باشد تا به توقیف کشتی انگلیس و پاسخ به تجاوزکاری‌های آمریکا اقدام نکند. انگلیسی‌ها طی روزهای اخیر از طریق تماس جرمی هانت با آقای ظریف تلاش کردند تا اوضاع را آرام کنند به ویژه آنکه گفتند کشتی ایران را آزاد خواهند کرد ولی در عمل چنین نشد و آنها به دنبال فریبکاری بودند و در مقابل ایران خصمانه عمل کردند چون می خواهند اراده ملت ایران را سست کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.