استاد امیر برزگر خراسانی، شاعر پیشکسوت پس از تحمل یک دوره رنج بیماری سرطان صبح روز پنجشنبه گذشته دارفانی را وداع گفت. پیکر این شاعر پیشکسوت در مقبره‌الشعرا در جوار حکیم توس و در کنار یاران خراسانی خویش آرام گرفت.

سخن سرای آینه‌ ها

امیر غلامحسین برزگر متخلص به امیر مشهور به امیر خراسانی فرزند حاج حسن معمار مشهدی متولد اول خرداد ماه ۱۳۲۱شمسی در مشهد محله کهن نوغان چشم به جهان گشود. استاد امیر دانش‌آموخته هنرهای زیبا و دانشگاه آزاد شاخه نقاشی و بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی است.

استاد امیر برزگر شاعر، نویسنده، نقاش و مدرس ردیف‌های دستگاهی آواز اصیل ایرانی بود. وی مؤسس نخستین انجمن ادبی جوانان در دهه ۴۰ به نام انجمن ادبی امید جوان بود.

مدیر چندین انجمن ادبی از سال ۵۰ تا ۶۰ با همیاری دوستان صمیمی‌اش، استادان برجسته شعر خراسان آقایان کمال، قهرمان، صاحبکار، باقرزاده، قدسی، بی گناه، نجومیان، صدیق و...  بود. وی از یاران قدیمی و دائمی انجمن استاد بزرگ فرخ و انجمن غزلسرای نامی استاد قهرمان بوده است. این شاعر پیشکسوت خراسان تاکنون ۱۰ عنوان مجموعه شعر و چهار عنوان رمان و داستان منتشر کرده، به علاوه مقالات متعدد ادبی هنری و نیز سفرنامه شیوا و شاعرانه حج و رمان شورانگیز و مجموعه فاخر حمام باغ را در دست چاپ داشت.

امیر برزگر خراسانی، ریاست انجمن شعر فرهنگ و ارشاد مشهد به نام پاژ خراسان، دبیری چهار دوره جشنواره شعر رضوی مشهد و داوری چندین جشنواره شعر و عضویت در اتاق فکر اصحاب فرهنگ و هنر خراسان را در کارنامه خود دارد. وی که به شاعر آینه‌ها نیز شهرت دارد در طول نیم قرن کار ادبی و هنری خود، شاگردان زیادی در شعر و ادب و هنر پرورش داده است. برزگر خراسانی خالق ۱۵ اثر شامل «برگی از دیوان امیر»، «سخن آئینه‌ها»، «شعر و شاعری در آیینه زمان»، «گزیده ادبیات فارسی شماره ۶۸»، «از شرنگ و شطح»، «نماز عاشقی»، «فصل عطش» و «رها در ناکجا آباد» و... است. وی همچنین تاکنون رُمان «شورانگیز» و مجموعه داستانی «رها در ناکجا آباد» و همچنین مجموعه دیگری به نام «سفرنامه حج» را به رشته تحریر درآورده است. او از شاعران معاصر فارسی زبان بود که در وصف اهل‌بیت نیز اشعار بسیاری سروده است.

 پیام وزیر ارشاد

در پی درگذشت این شاعر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد.

در متن پیام سیدعباس صالحی آمده است: «خبر درگذشت شاعر و هنرمند شهیر خراسان، استاد امیر برزگر خراسانی پس از تحمل دوره سخت بیماری موجب تأثر شد. صفحات دفتر زندگانی او به هنرهای اصیل ایرانی مزین گشته بود.

اینجانب فقدان این استاد و شاعر خراسانی را به اهالی فرهنگ و هنر و خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد متعال علو درجات و رحمت واسعه برای آن هنرمند فقید و صبر و شکیبایی بازماندگان محترم را خواستارم».

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی هم در پیام جداگانه‌ای درگذشت این شاعر خراسانی را تسلیت گفت. در پیام جعفر مروارید آمده است: خبر درگذشت استاد برزگر  شاعر ولایی و فرهیخته، شیفته اهل بیت(علیهم‌السلام) و چهره ماندگار شعر خراسان که بیش از ۵۰ سال در هوای عاشقی و شعر این دیار پرگهر نفس کشید، موجب تألم و تأثر شد. بزرگمردی از دوران اوج شعر خراسان و یادگاری از حلقه یاران خراسانی که عمری با اخلاص در  خدمت مؤثر در عرصه شعر و ادب گذراند و با طبعی روان اشعاری درخشان از خویش به یادگار گذاشت.

 معلمی مهربان

مدیر سایت شاعران فارسی زبان و مدیر مطالعات زبان فارسی شبه قاره در رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نیز با صدور پیامی درگذشت شاعر خراسانی را تسلیت گفت. در پیام دکترعلیرضاقزوه آمده است: دیگربار از قافله شاعران جان آگاه و عارف اهل تحقیق و سرایش خراسان، شاعری شیرین سخن و معلمی مهربان رخت بر بست و ما را در فراق خویش اندوهگین ساخت ...

 نقش استاد بر شاعران جوان

دکتر مهرناز آزاد، رئیس کانون‌ها و انجمن‌های ادبی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص ویژگی‌های استاد گفت: استاد امیر برزگر خراسانی، یکی از شاعران قدیمی که خدمات وی در شعر خراسان در خور و ارزنده محسوب می‌شود و تأثیر وی بر شاعران جوان در انجمن‌ها و جلسات شعری مشهد و خراسان را می‌توان به وضوح دید.

 تسلط به سبک اصفهانی

خسرو احتشامی، شاعر پیشکسوت اصفهان نیز به خبرنگار ما گفت: در ۵۰ سال دوستی من با استاد، ایشان را فردی صادق، کریم و بزرگوار یافتم. وی به مضامین هندی و سبک اصفهانی بسیار تسلط داشت و بیشتر تحت تأثیر محمد قهرمان بود و به زیبایی غزل می‌گفت.

 طبع روان و آشنایی به مبانی شعر

محمدعلی مجاهدی، شاعر آیینی هم به قدس گفت: استاد برزگر از شعرای مطرح خراسان بود. پیش از انقلاب در انجمن ادبی فرخ او را می‌دیدم. طبع روان و آشنایی به مبانی شعر از ویژگی‌های وی بود. او در زمینه شعر آیینی جایگاه مطرحی برای خود کسب کرد. فقدان وجود وی موجب تألم جامعه شعری ایران و بویژه خراسان است و بسیار متأسفیم که وجود این چنین شاعر بزرگواری را در شعر خراسان و ایران از دست داده‌ایم اما از طرفی خوشحالیم که شاگردانی که وی پرورش داده است، شخصیت‌های درخشانی در شعر کشور هستند.

 نماینده‌ای شایسته از شاعران خراسان

جبیب‌الله بیگناه، شاعر پیشکسوت خراسانی هم اظهار داشت:عزیزی با نام برزگر که روزی و روزگاری محفل آرای روزگار خراسان بود و شعر هم می‌سرود و خوب هم می‌سرود، منزل ابدیش پر گل و برای ما در شعر خراسان فقط تأسف به جا گذاشت.

همواره خوش‌پوش و آراسته

رضا افضلی، پژوهشگر و استاد دانشگاه هم گفت: زنده یاد امیر غلامحسین برزگر را از سال‌های ۴۷ - ۴۶ می‌شناسم. یکی از دوستان شاعری بود که غالباً بعد ازظهرها به کافه داش آقا می‌آمد و در مباحث شعر و شاعری شرکت می‌کرد. گاهی با استاد کمال می‌آمد و زمانی همراه جناب بیگناه. همواره خوش‌پوش و آراسته بود. وی در شعر کلاسیک توانایی داشت و در جوانی کمی شعر نو می‌سرود. هشت سال پیش یکی از اعضای برجسته انجمن یاران و دوستداران کافه داش آقا شد. به ناگاه سرطان بی‌رحم او را از پای درآورد.

 صراحت و شجاعت در گفتار

محمد کاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر و عضو فرهنگستان ادب فارسی هم به خبرنگار ما گفت: استاد برزگر فردی بود که علاوه بر شاعری، به خصائل و فضائل بسیاری آراسته بود، از جمله تسلط بر هنر موسیقی و نیز داستان‌نویسی. همچنین ایشان فردی بود دقیق، وقت‌شناس، خوش‌قول، آداب‌دان، مؤقر، متین، خوش‌لباس و خوش‌سیما. صراحت و شجاعت در گفتار را با فصاحت بیان و ادب گفتار همراه ساخته بود و نماینده‌ای شایسته از شاعران خراسان در محافل و مجامع به شمار می‌آمد.

 پل پیوند دو نسل شعر خراسان

مصطفی محدثی خراسانی شاعر هم گفت: امیر برزگر خراسانی پل پیوند دو نسل شعر خراسان بود. وی افزود: برزگر با حسن سلوک و جایگاه محترمانه‌ای که دربین پیشکسوتان داشت همواره در جمع شاعران از مقبولان بود و ازطرفی به علت نزدیک‌تر بودن سن و سال به نسل بعد، با آن‌ها نیز تعاملی سازنده و چشمگیر داشت و درحقیقت پل پیوندی میان این دونسل بود.

 مشفق برای نسل جوان

دکتر هادی منوری، شاعر نیز در گفت و گو با قدس اظهار داشت: استاد امیر برزگر شاعری دلسوز و مشفق برای نسل جوان و نقشی مؤثر در بدنه و در زمینه‌های شعر خراسان داشت.

 پشتم لرزید

عباس ساعی، شاعر مشهدی هم گفت: نزدیکی‌های غروب آفتاب تلفن زنگ زد. اسم برزگر را که شنیدم، پشتم لرزید. فهمیدم آنچه از آن می‌ترسیدم بر سر شعر خراسان آمده است. خورشید غروب می‌کرد در حالی که یقین داشتم فردا طلوع می‌کند. برزگر اما برای همیشه رفت و ما مثل سنگی که در چاهی بی‌انتها رها شده باشد، تکرار می‌کنیم شب و روز را/ هنوز را...  .

 پس از یاران خراسانی

محمد نیک، شاعر خراسانی هم در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: امیر برزگر در سال ۱۳۴۴ توسط زنده یاد غلامرضا قدسی به انجمن فرخ معرفی شد و از آن تاریخ به بعد بیشترین فعالیت هنری وی در رشته شعر و غزل بود. پس از یاران خراسانی، کسی به قدمت و پیشکسوتی ایشان در شعر خراسان نداشتیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.