پس از آنکه لو رفت اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه و بستنی مشهد برخلاف دستورعمل‌ها، استفاده «ثعلب» را در ساخت برخی محصولات خوراکی بلامانع اعلام کرده است، با ورود مقام قضایی در حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی دستور اجرای قانون و جلوگیری از این اقدام صادر شد.

برخورد در انتظار عاملان تولید بستنی با «ثعلب»

حدود یک ماه پیش مستنداتی به تحریریه روزنامه قدس منعکس گردید که بررسی اوراق ارائه شده گویای اقدامی غیر بهداشتی اما علنی در شهر مشهد بود. در یکی از مستندات که نامه‌ای به تاریخ ۱۶/۶/۱۳۹۵ و شماره ۳۸۸۹۹۹/۹۵ از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خطاب به اداره کل تعزیرات حکومتی استان صادر شد، آمده بود: بازگشت به نامه شماره ۴۶۳/۹۵ در خصوص مجاز بودن استفاده از ثعلب در محصولات شیرموز و بستنی، به استحضار می‌رساند مطابق استانداردهای ملی ایران به شماره ۲۴۵۰ مربوط به بستنی و شماره ۱۵۲۷ مربوط به شیر طعم‌دار، استفاده از ثعلب در محصولات فوق مجاز نمی‌باشد؛ اما استفاده از بعضی قوام دهنده‌ها و پایدارکننده‌های مجاز فهرست شده در استانداردهای فوق در این محصولات بلامانع است.

ضمناً ثعلب در فهرست پایدارکننده‌ها و قوام‌دهنده‌های مجاز خوراکی مطابق استانداردهای ملی ایران به شماره‌های ۲-۹۴۹، ۱۶۳۱۷ و ۱۴۴۰۸ نیز نمی‌باشد و این یعنی ثعلب نه تنها در محصولات بستنی و شیرموز، بلکه در سایر مواد غذایی دیگر نیز مجاز نمی‌باشد.

در ادامه این مکاتبه همچنین اشاره شده بود: با توجه به غیرمجاز بودن این مواد در تولید بستنی و شیرموز، در نتیجه محصول بستنی و شیرموز تولید شده با ثعلب نیز صلاحیت مصرف ندارد. همچنین پس از ارسال این مکاتبه و اعلام علنی ممنوعیت استفاده از این ماده قوام دهنده در بستی و آبمیوه‌ها به دستگاه مذکور، به طور دقیق هفت روز بعد یعنی ۲۳/۶/۹۵ تعزیرات حکومتی استان، این اعلام نظر را در نامه‌ای به شماره ۲۴۲۸/۶۰۸/۹۵ به اتاق اصناف مشهد اعلام و در آن مکاتبه متذکر می‌شود که به پیوست تصویر نامه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر مجاز نبودن استفاده از ثعلب در محصولات شیرموز و بستنی ارسال می‌گردد تا در صورت مشاهده این ماده در مواد خوراکی آبمیوه و بستنی در چرخه تولید، عرضه و مصرف، اقدام به تشکیل پرونده تخلف شود.

از این مکاتبات حدود سه سال گذشت، اما نظارت‌های مداوم معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی گویای حقیقت تلخ استفاده این ماده در مراکز یادشده بود. از سویی براساس برخی اعلام‌نظرها، مصرف زیاد ثعلب توسط زنان باردار موجب سقط جنین و برای دیگر افراد مصرف زیاد آن موجب وارد آمدن آسیب جدی به تارهای صوتی خواهد شد.

 غذا و دارو ثعلب را ممنوع کرد، اتحادیه آزاد!

این موضوع زمانی ‌تلخ‌تر و خطرآفرین‌تر شد که در یکی دیگر از مستندات ارائه شده به روزنامه قدس، اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه و بستنی در مشهد، طی مکاتبه‌ای رسمی در تاریخ ۱۷/۱/۹۸ به شماره ۸/ص/۵۲۱ به تعزیرات حکومتی اعلام می‌کند که استفاده از ثعلب در ساخت بستنی از جمله بستنی قیفی ضروری بوده و کاربرد آن با درصد مجاز (به ازاء هر ۱۰ کیلوگرم شیر ۴۰ گرم) از نظر این اتحادیه بلامانع است!

 نظارت کمرنگ دستگاه‌های متولی و نگرانی دادستانی

از همین رو و با توجه به اینکه دستگاه‌های متولی به صورت رسمی استفاده از این ماده را در محصولات یادشده ممنوع اعلام کرده بودند، مستندات ماجرا به دستگاه قضایی ارسال و پس از بررسی دقیق تمامی زوایای این ماجرای خطر آفرین توسط دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان، قاضی «فرزاد بهشتی توندری» هفته گذشته در ارسال دستوری قضایی که خطاب آن سازمان صمت، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تعزیرات حکومتی و اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه و بستی بود، به آن‌ها اعلام کرد: باتوجه به اینکه مطابق استاندارد ملی ایران به شماره ۲۴۵۰ مربوط به بستنی و شماره ۱۵۲۷ مربوط به شیر طعم‌دار، براساس آن اعلام شده استفاده از ثعلب در بستنی مجاز نمی‌باشد و همچنین به موجب استانداردهای ۲- ۱۶۳۱۷ / ۹۴۹ و ۱۴۴۰۸ که ثعلب در فهرست پایدارکننده‌ها و قوام‌دهنده‌ها نمی‌باشد؛ بنابراین استفاده از آن در تولید بستنی و شیرموز تخلف است و بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی محصول تولید شده صلاحیت مصرف ندارد.

این مقام قضایی همچنین در این مکاتبه اعلام کرد: اما بتازگی اتحادیه با امضای خود، مجاز بودن کاربرد آن ماده را به ازای هر ۱۰ کیلوگرم، ۴۰ گرم در بستنی اعلام نموده است. با توجه به اینکه مضرات و غیرقانونی بودن استفاده از این ماده از نظر مراجع مربوط اعلام شده، موضوع در اسرع وقت به تمامی اعضای اتحادیه اعلام و ماده مجاز جایگزین توسط اتحادیه مذکور به اعضا اعلام شود.

 ثعلب استفاده شود، برخورد خواهد شد

 بدیهی است در صورت ادامه روند مزبور با توجه به گواهی دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر عدم صلاحیت مصرف وفق ماده ۱۳ قانون اصلاح مواد خوردنی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی، دستور معدوم‌سازی محصولات اعلامی بنابر وظیفه ذاتی صادر و بر حسب مورد تخلف از سوی تعزیرات حکومتی یا حوزه قضایی رسیدگی خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.