جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ توانست لندن را برای تقابل با تهران در کنار واشنگتن قرار دهد و درعین حال روند قطبی شدن از سوی دو طرف تسریع می‌شود و با تهدید تهران از سوی لندن درباره «تبعات جدی»، انگلیس کورکورانه به دام جنگ طلبانه‌ای میافتد که بولتون آن را طراحی کرده است".‌

رقص روباه پیر با ملودی سگ پاچه‌گیر

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، روزنامه انگلیسی آبزرور(گاردین) امروز( یکشنبه) در مقاله‌ای به افزایش تنشها بین ایران و انگلیس به واسطه توقیف تفتکش‌های دو کشور پرداخت.

نویسنده مقاله به دولت فعلی انگلیس درباره پیروی از موضع آمریکا در قبال ایران  هشدار داده و می‌نویسد: "جان بولتون" مشاور امنیت ملی کاخ سفید و یکی از تندروهای طرفدار جنگ آمریکا علیه عراق، مردی است که همیشه آماده مأموریت‌ است. او توانست آمریکا را به رویارویی با ایران بکشاند. او شهوت بی‌پایانی نسبت به مقابله و فشار بر تهران دارد و در این مسیر به آسیب‌ها و پیامدهای وارده از چنین رویکردی، توجه کمی می‌کند؛ حتی اگر چنین آسیبی متوجه متحد نزدیک آمریکا یعنی انگلیس شود".

در ادامه این مقاله آمده است: "به همین دلیل است که وقتی او شنید نیروی دریایی سلطنتی انگلیس یک نفتکش ایران را در جبل‌الطارق در روز استقلال آمریکا توقیف کرده است، از شادی در پوست خود نمی‌گنجید. او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت "این خبر خوبی است چرا که انگلیس یک نفتکش ایرانی‌ را که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده بود و له دنبال انتقال نفت به آن کشور بوده،توقیف کرده است"

به نظر می‌رسد بولتون امیدوار است که بتواند انگلیس را - که در مسیر انتخاب نخست‌وزیر تازه قرار دارد و سرگرم مسئله برگزیت (خروج آن کشور از اتحادیه اروپا) است- به تله‌ای آمریکایی برای رویارویی با ایران بکشاند و به نظر می‌رسد انگلیس در حال کشیده شدن به این تله است و گویا بولتون در این مأموریت موفق بوده است.

به نوشته گاردین، پیامدهای توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق نمایان شد و چند روز بعد سپاه پاسداران ایران نیز یک نفتکش انگلیسی به نام «استنا ایمپرو» را در تنگه هرمز توقیف کرد؛ این اقدام ایران درحالی رخ داد که  ایران پیشتر اقدام انگلیس علیه نفتکش خود را مصداق «دزدی دریایی» دانسته بود و اکنون در حال انتقام‌گیری است. اکنون انگلیس به یک بحران بین‌المللی کشانده شده که برای مقابله با آن در بدترین زمان ممکن قرار دارد. نخست‌وزیر تازه انتخاب نشده است. به احتمال زیاد «بوریس جانسون» نخست‌وزیر تازه خواهد بود و این هفته به «داونینگ استریت» برای برعهده‌گیری کرسی نخست‌وزیری خواهد رفت.

انگلیس در آستانه خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد و از سوی شرکای نزدیک اروپایی خود به عنوان یک غریبه تلقی خواهد شد. در نتیجه، ارتباط این کشور با دولت ترامپ به شکلی بی‌سابقه تنگاتنگ خواهد شد و این موضوع می‌تواند باعث نگرانی شود. انگلیس مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از برجام با ایران بود، خروجی که منجر به بحران کنونی شد.

انگلیس پیش از این نگاهی محتاطانه و توام با هشدار به سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های بولتون و ترامپ علیه ایران داشت و معتقد بود که این موضوع ایرانیان میانه‌رو را رادیکال‌تر خواهد ساخت. با این حال، حتی زمانی که اتحادیه اروپا در تلاش برای نجات برجام بود نیز "ترزا می" و "جرمی هانت" نخست‌وزیر و وزیر خارجه انگلیس تلاش داشتند در دو مسیر حرکت کنند تا بتوانند ترامپ را راضی نگه دارند. آنان به طور علنی از گلایه ترامپ مبنی بر ادعای بی‌ثباتی‌سازی منطقه توسط ایران و انتقاد از برنامه موشکی ایران حمایت کردند و زمانی که نوبت به بیان علت تضعیف برجام می‌رسید ایران را سرزنش می‌کردند.

گاردین در ادامه می‌نویسد: "انگلیس در حالی ادعای آمریکا در مورد حرکت نفتکش ایرانی توقیف شده به مقصد سوریه را تکرار کرد که ایران این موضوع را تکذیب کرد. خشم ایران به میزان کمی از سوی "جوزف بورل" وزیر خارجه دولت سوسیالیست اسپانیا نیز به اشتراک گذاشته شد. بورل که دولت‌اش حاکمیت انگلیس بر جبل الطارق را به‌رسمیت نمی‌شناسد از این موضع ابراز ناخشنودی و سعی کرد تا اسپانیا را از ماجرا دور کند.

پاسخ تلافی‌جویانه ایران در توقیف نفتکش انگلیسی نمایانگر انزوای دیپلماتیک انگلیس و آسیب‌پذیری اقتصادی و نظامی این کشور بود. دولت انگلیس در مقابل فقط توصیه کرد که نفتکش‌های آن کشور از تنگه هرمز به طور موقت عبور و مرور نکنند. این در حالی است که روزانه ۱۵ تا ۳۰ نفتکش با پرچم انگلیس از آن ناحیه عبور می‌کنند و اگر عبور و مرور از آنجا متوقف شود بر قیمت حامل‌های انرژی تاثیر شدیدی خواهد گذاشت.

درخواست «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس برای جلب حمایت بین‌المللی پاسخی در پی نداشت و جز ابراز نگرانی فرانسه آلمان، چین و ژاپن، سایر کشورها که متکی به نفت خلیج فارس هستند کمکی به انگلیس نکردند. در عین حال ایده تشکیل ائتلاف چندملیتی برای حفاظت از حمل و نقل دریایی به رهبری آمریکا نیز طرفداران کمی دارد. این در حالی است که وعده ترامپ برای حمایت از انگلیس نیز ارزش عملی اندکی دارد و همچنین خطرات ذاتی خودش را هم دارد.

آبزرور در پایان می‌نویسد: "به نظر می‌رسد قمار بولتون در نهایت موفقیت‌آمیز بوده است. او توانست انگلیس را برای تقابل با ایران در کنار واشنگتن قرار دهد و در عین حال روند قطبی شدن در دو طرف تسریع می‌شود و برجام به فروپاشی نزدیک می‌شود و با تهدید ایران از سوی لندن درباره «تبعات جدی»،  انگلیس بدون دانستن آنکه واقعا ممکن است چه روی دهد- کورکورانه  به دام جنگ طلبانه‌ای می افتد که بولتون آن را طراحی کرده است"؛ انگلیس این روزها با آهنگ جان بولتون سگ پاچه گیر ترامپ می رقصد.‌

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.