گیلان- اگر تا پیش‌ازاین نام صیادان با یک تور و یا قلاب و یک قایق عجین شده بود و همگی صیدان را با این ادوات می‌شناختند اما به‌تازگی ادوات دیگری نیز مانند موتوربرق و کابل و سیم نیز به وسایل صیادی برخی سودجویان افزوده‌شده است که باورکردنی نیست.

شکارچیان غیر مجاز نسل کشی می کنند/ صید موردنظر در دسترس نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر تا دیروز صدای اعتراضات فعالان محیط‌زیست از خوزستان بلند بود حال روش ماهیگیری با استفاده از برق صدای مسئولان در شمال کشور را هم درآورده است.

برخی از سودجویان که برای پر کردن جیب خود کمر به قتل ذخایر آبزیان بسته‌اند این روزها بااتصال شبکه برق در رودخانه‌ها ماهی را به هلاکت می‌رسانند تا از این راه سودی به جیب بزنند.

این صیادها ظاهراً شاید بیشتر از هر روش دیگر ماهی صید کنند، اما این سود کوتاه‌مدت بوده و باگذشت زمان نسل ماهی در این ولایت منقرض خواهد شد.

بنا بر گفته کارشناسان محیط‌زیست به‌طور حتم صید با برق  موجود زنده کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و هر موجود زنده‌ای در مسیرش قرار گیرد را از بین می‌برد چنان‌که در جنوب کشور و در استان خوزستان نسل لاک‌پشت فراتی(بانام محلی رفوش) در حال انقراض است و در لیست سرخ سازمان حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست جهانی قرارگرفته است.

نسل‌کشی آبزیان

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی گیلان در زمره افرادی است که بارها سعی کرده طی مصاحبه با رسانه‌ها مسئولان را به این موضوع حساس کند.

 رحمت محمدی بابیان اینکه برخی از صیادان غیرمجاز با کابل فشارقوی ماهیان رودخانه را قتل‌عام می‌کنند می‌افزاید: این کار علاوه بر بی‌هوش کردن ماهی‌های یک کیلویی و ۲ کیلویی، باعث مرگ هزاران قطعه بچه ماهی می‌شود.

از یک‌طرف صیادان غیرمجاز با انداختم کابل‌های برق دست به قتل‌عام ماهی کوچک می‌زنند از طرفی ورود فاضلاب‌ها و آلودگی‌های ناشی از سموم کشاورزی اجازه زندگی به هیچ بچه ماهی در رودخانه‌ها را نمی‌دهدوی با هشدار به این موضوع که ذخایر دریایی کاهش‌یافته است ادامه می دهد: یکی از دلایل کاهش ذخایر دریایی و رکود در تعاونی‌های صیادی بی‌توجهی به مراحل رهاسازی و هم‌چنین غفلت از وضعیت رودخانه‌ها است.

وی ادامه می‌دهد: ازیک‌طرف صیادان غیرمجاز با انداختن کابل‌های برق دست به قتل‌عام ماهی کوچک می‌زنند از طرفی ورود فاضلاب‌ها و آلودگی‌های ناشی از سموم کشاورزی اجازه زندگی به هیچ بچه ماهی در رودخانه‌ها را نمی‌دهد.

وی یادآور می‌شود:  به‌طور مثال راه برخی از رودخانه‌ها به دریا بنا بر دلایل مختلف ازجمله برداشت شن و ماسه بسته‌شده است و لذا امکان رسیدن بچه ماهی‌ها به دریا وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که این مشکل با یک بیل مکانیکی قابل‌حل است می‌گوید: البته سازمان محیط‌زیست این اقدام را حرکت ضد محیط زیستی می‌داند اما برای کارخانه‌ای که سالیان سال است پسماند خود را به رودخانه می‌ریزد بی‌تفاوت است.

وی بیان می‌کند: اگر به همین صورت پیش برویم تا ۵ سال آینده ۹۵ درصد از شرکت‌های تعاونی باید اعلام ورشکستگی کنند. وی بابیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد اعضای تعاونی‌های صیادی سهم خود را رها کرده‌اند و دیگر دنبال معیشت از طریق دریا نیستند می‌افزاید: صیادان دیگر قادر به تأمین حداقل معاش نیستند.

وی یادآور می‌شود: صیادان هنرشان صید است و وقتی صید نباشد مجبورند به کارهایی بپردازند که تخصص نمی‌خواهد. قبلاً با درآمد صیادی خانواده‌های چندنفره اداره می‌شد، اما حالا صید، هزینه یک خانواده دو نفرِ را هم تأمین نمی‌کند.

رهاسازی ۱۵۰ میلیون بچه ماهی

معاون شیلات گیلان بابیان اینکه  شیلات استان گیلان بر اساس وظیفه خطیر و ذاتی خود هرساله برنامه تکثیر ماهیان استخوانی و بازسازی ذخایر دریای خزر را در دستور کار خود دارد و بدون انجام این کار فعالیت بیش از ۴ هزار صیاد گیلانی غیرممکن می‌شود اظهار می‌کند: اگر تنها یک سال برنامه بازسازی ذخایر دریا انجام نشود حتی یک عدد ماهی برای صید در سواحل گیلان وجود ندارد.

اکبر ایلدریم بابیان اینکه  فعالیت اقتصادی خیل عظیم صیادان گیلانی و تعاونی‌های صید پره به‌طور مستقیم به نحوه عملکرد شیلات در حوزه تکثیر ماهیان ارتباط دارد از رهاسازی ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر خبر می‌دهد و می‌گوید: این رهاسازی تا پایان مردادماه ادامه دارد.

ایلدریم با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها با رهاسازی این تعداد بچه ماهی حدود ۸ هزار تن به ذخایر این ۲ گونه ماهی دریای خزر افزوده می‌شود، گفت: بچه ماهی سفید، سوف، سیم، کولی، کپور از گونه‌های ماهیان استخوانی و تاس ماهی ایرانی، فیل‌ماهی و اوزون‌برون از گونه‌های ماهیان خاویاری هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه صید قاچاق و آلودگی رودخانه‌ها سبب می‌شود تنها حدود ۱۰ درصد بچه ماهیان رهاشده در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر به چرخه صید برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.