مدیرکل اداره آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی گفت: با مجموعه آستان قدس رضوی تعامل مناسب و هدفمندی داریم.

بیشترین آموزش ها در حوزه صنعت و خدمات است

به گزارش قدس آنلاین، افشین رحیمی مدیرکل اداره آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت گفت: ماموریت این سازمان بر توانمندسازی جوانان جویای کار و همچنین ارتقاء و بروز رسانی مهارت افراد شاغل به دلیل تغییر تکنولوژی می باشد.

وی تصریح کرد: سه اصل ثابت ارتقاء کیفیت آموزشی، نیاز آموزش ها با بازار کار و همچنین عدالت در دسترسی به آموزش ها  در این سازمان همواره به عنوان مبنا در آموزش ها قرار می گیرند که برای عملیاتی کردن آنها ائتلاف مهارت آموختگان را در استان خراسان رضوی تشکیل داده ایم.

رحیمی با اشاره به اینکه محور فعالیت های این سازمان از عرضه محوری به تقاضا محوری تغییر پیدا کرده است، افزود: برای اینکه سطح مهارت آموختگی را از دانش آموختگی به دانشجو و دانش آموز آموختگی تغییر دهیم تاکنون ۴۲ تفاهمنامه با دانشگاه های استان امضا کرده ایم و با همکاری آموزش و پرورش نیز طرح ایران‌مهارت را در حال اجرا داریم. همچنین آموزش این سازمان درصنایع و صنوف، دانشگاه ها، حاشیه شهرهای بزرگ، زندان ها، پادگان ها، بخش ها، روستاها برگزار می شود تا عدالت در این زمینه برقرار باشد.

وی بیان داشت: سال گذشته  ۶۱ درصد از آموزش‌های استان در بخش غیردولتی و ۳۹ درصد در بخش دولتی بوده است  و  ۴۲ درصد آموزش‌های بخش دولتی اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی طبق تفاهم‌نامه منعقد شده برگزار گردید  و برای امسال نیز هدف گذاری ما در این زمینه ۵۰درصد می باشد.

رحیمی با بیان اینکه برنامه های مختلفی در سطح استان در هفته مهارت برگزار خواهد شد، افزود: همچنین در سطح استان خراسان رضوی  ۴۷ مرکز دولتی و ۸۷۸ مرکز غیردولتی آموزش فنی و حرفه ای  ، ۲ هزار کارگاه آموزشی را برگزار می کنند  که از این میزان ۱۷۸۰ مورد غیردولتی و ۲۲۰ مورد دیگر دولتی هستند .از طرفی  در سطح استان ۲۵۷۹ مربی که  ۴۳۲ نفر در بخش دولتی و ۲۱۴۷ نفر در بخش غیردولتی می باشند ۱۷۶۰ حرفه  را آموزش می دهند که ۱۱۱۵ حرفه در بخش دولتی و ۶۴۵ حرفه در بخش غیردولتی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته  ۱۳۷ هزار ۴۰۶نفر آموزش های مهارتی را در سطح استان فراگرفته اند که ۴۸درصد آنها در بخش دولتی و ۵۲ درصد در بخش  خصوصی هستند ، تصریح کرد: بیشترین آموزش ها در حوزه صنعت و خدمات است و کمترین آموزش ها نیز در حوزه کشاورزی می باشد.

رحیمی با اشاره به اینکه ۸۷پایگاه مهارت آموزی در حاشیه شهر مشهد و همچنین سه پایگاه نیز در حاشیه شهر های نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه ایجاد کرده ایم، افزود: با همکاری وزارت کشور در کاهش آسیب های اجتماعی پایگاه هایی را در حاشیه شهرهای استان  و همچنین در مشهد برای مواردی نظیر متکدیان ایجاد کرده ایم . از طرفی بیشترین تقاضا در حاشیه شهرها برای مهارت آموزی مربوط به خانم ها می باشد که طبق امارها ۶۶درصد از مهارت آموزان در حاشیه شهر ها وارد بازار کار شده اند.

مدیرکل اداره آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی بیان داشت: با ۷مجموعه از سازمان ملل نیز همکاری داریم که ۲مجموعه آن برای ایرانی ها و۵مجموعه نیز برای مهاجرین مهارت آموزی را انجام می دهند . همچنین  از سال ۹۲ تاکنون ۳۴۱۷ نفر از اتباع مقیم استان آموزش‌های فنی و حرفه ای  را فرا گرفته‌اند. از طرفی  به دنبال ایجاد یک مرکز ایرانی- آلمانی با همکاری اتاق بازرگانی برای شاغلین و به روزرسانی مهارت های لازم برای تکنولوژی های جدید در سطح استان هستیم.

رحیمی اظهار داشت: یکی از موارد دیگری که در سال جاری دنبال می کنیم شیوه اجرای آموزش های دوگانه است و بنا داریم در سال ۹۸حداقل ۱۰درصد آموزش ها را بر این اساس اجرا کنیم که فرد در طی مدت فراگیری مهارت، چند روز را در مرکز آموزش و چند روز را در محل کارگاه و محیط واقعی کار آموزش می بیند تا ضمن آشنا شدن با شرایط واقعی کار با تنوع و اصول بازار نیز آشنا شود.

وی افزود: همانطور که در ابتدای انقلاب نهضت سواد آموزی مورد توجه قرار گرفت و در پایان دهه چهارم بیسوادی در کشور ریشه کن شده است، در ابتدای دهه پنجم نیز نهضت مهارت افزایی به عنوان یک اصل باید مورد پذیرش و اجرا قرار گیرد تا در پایان دهه پنجم انقلاب و در راستای  بیانیه گام دوم انقلاب هر ایرانی حداقل دارای یک مهارت باشد.

رحیمی بابیان اینکه قشر کارگر در جامعه به خوبی دیده نشده اند؛ اظهار داشت: مسابقات مختلفی را در بین صنوف برای انتخاب افراد نمونه و همچنین ایجاد اشتیاق برای نسل جوان برای ورود به حوزه های مختلف در هر بخش در حال برگزاری داریم . همچنین جهت تحقق رونق تولید ، باید ابتدا کیفیت تولیداتی که دارای مشتری هستند ارتقا پیدا کند و در این زمینه فرهنگ مهارت آموزی و ارتقاء مهارت افراد فعال در زمینه رونق تولید نقش بسیارتاثیرگذاری دارد. همچنین در راستای اجرای مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی تفاهمنامه هایی بین این سازمان، معین های اقتصادی و فرمانداری هر منطقه منعقد شده است تا افرادی که از طریق این طرح مشغول به کار می شوند اموزش های لازم را فرا بگیرند.  

رحیمی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره تعامل با مجموعه آستان قدس رضوی برای مهارت آموزی نیز اظهار داشت: ارتباط ما با آستان قدس رضوی بسیار خوب است واز آن جا که این مجموعه معین اقتصادی چند منطقه در استان می باشد تفاهنامه های مختلفی جهت برگزاری کلاس های مهارت آموزی با این مجموعه در حال امضا داریم. همچنین با مرکز خدمات آستان قدس رضوی ، معاونت امداد و مستضعفین ، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، دانشگاه امام رضا(ع) و شرکت داروسازی استان قدس رضوی تفاهم نامه هایی را منعقد کرده ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین در باره نظارت بر صدور مدارک در مراکز خصوصی و جلوگیری از پولی شدن آنها بیان داشت: آزمون ها در مراکز آموزش فنی و حرفه ای به گونه ای نیست که تمام نمره آن در اختیار استاد باشد بلکه مراکز صرفا آموزش ها را ارائه می کنند و برگزاری آزمون برعهده سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشد . از طرفی ممکن است اساتید براساس تجربیاتی که دارند مجموعه ای از سوالات را در کلاس ها مطرح کنند که ممکن است در آزمون پایانی از داخل آنها سوال طرح شود که این موضوع نیز یک نوع بی اخلاقی می باشد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.