معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مرمت بازار تاریخی فرش مشهد، نخستین پروژه مرمتی سه‌جانبه با همکاری شهرداری، کسبه و اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی است.

مرمت بازار تاریخی فرش مشهد، نخستین پروژه مرمتی سه‌جانبه است

به گزارش قدس آنلاین، مرجان اکبری با بیان این مطلب اظهار کرد: بازار تاریخی فرش مشهد بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین بازارهای این کلان‌شهر است.

وی افزود: مرمت بازار فرش مشهد هم‌اکنون در مرحله تهیه نقشه و طرح توسط دانشگاه خیام است تا در صورت تأیید نهایی سازمان مرکزی میراث فرهنگی عملیات اجرایی مرمت آغاز شود.
اکبری با بیان این که هنوز برآورد هزینه مرمت این بازار انجام نشده است، عنوان کرد: با توجه به سه‌جانبه بودن عملیات مرمت، مشارکت در هزینه مرمت نیز در دستور کار قرار می‌گیرد و شهرداری مشهد در این زمینه همکاری و علاقه‌مندی بسیار دارد.
معاون میراث فرهنگی ادراه کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بازار فرش مشهد سومین بازار تاریخی در این استان است که احیا و مرمت می‌شود.
اکبری با بیان این که بازار سرپوشیده نیشابور در سال ۱۳۸۱ ثبت ملی شده است افزود: قدمت این بازار به دوران زندیه، صفویه و قاجاریه باز می‌گردد و بیش از ۵۰۰ سال عمر دارد.
وی اظهار کرد: همچنین بازار سرپوشیده تاریخی سبزوار با قدمت بیش از ۵۰۰ سال، مرمت و احیا شده و هم‌اکنون فعال است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اضافه کرد: ثبت و مرمت محورهای تاریخی و بازارهای قدیمی از سال ۱۳۷۵ در دستور کار قرار گرفت و در این راستا روند ثبت و مرمت بازارهای تاریخی در خراسان رضوی نیز آغاز شد.
بازار فرش‌فروشان مشهد از بازارهای قدیمی این شهر است که جزئی از بازار بزرگ مشهد بوده است.
بازار بزرگ مشهد در حاشیه حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) قرار داشت که بخش اعظم آن بعد از طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی تخریب شد، بنای این بازار، قدیمی و از خشت و گل بوده و سقف گنبدی شکل دارد.
این بازار تاریخی ۱۰۸ متر طول و ۷۳ مغازه داشته و راه دسترسی به حجره‌های آن از داخل دالان بازار است. هم‌اکنون یک هزار و ۵۶۱ اثر تاریخی استان خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.