یزد - سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافق گفت : در شهرستان بافق، سگ های صاحبدار، به صورت رایگان، بر علیه بیماری هاری واکسینه می شوند.

آغاز واکسیناسیون سگ های دارای صاحب برعلیه بیماری هاری

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، فرزانه سالاری؛ از آغاز واکسیناسیون سگ های صاحبدار بر علیه بیماری هاری خبر داد و اظهارداشت: سالانه بیش از صد قلاده سگ صاحبدار این شهرستان، به صورت رایگان برعلیه بیماری هاری واکسینه و یک عدد قلاده رایگان نیز دریافت می کنند.

وی افزود: نگهداری از سگ دارای برنامه اصولی است و صاحبان آن ها باید به انجام واکسیناسیون برنامه ریزی شده به منظور پیشگیری از بیماری های مشترک، دقت لازم را داشته باشند.

سالاری با بیان آنکه هاری یکی از بیماری های خطرناک سگ بوده به بیان علائم و مشخصات این بیماری پرداخت و نشانه را شامل: ترس از نور و پناه بردن به جاهای تاریک، تحریک پذیری شدید، ریزش شدید بزاق و کف کردن دهان، تغییر صدا، بروز حالت های تهاجمی و حمله و گاز گرفتن آنچه که در اطراف حیوان باشد؛ عنوان کرد و گفت: پرورش دهندگان در صورت مشاهده این علائم در حیواناتشان بایستی در اسرع وقت دامپزشک خود را مطلع  نمایند.

وی خاطرنشان ساخت: شهروندان از نزدیک شدن به حیوانات مشکوک به هاری خودداری نمایند و در صورت گزیده شدن توسط سگ، روباه، شغال و گرگ بلافاصله حداقل به مدت پانزده دقیقه محل را توسط آب فراوان و صابون شستشو و به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه نمایند و توجه داشته باشند که تنها راه ابتلاء به هاری گاز گرفته شدن توسط حیوان وحشی مبتلا به هاری نیست بلکه تماس بزاق و برخی ترشحات دام یا حیوان ناقل با پوست زخمی و یا مخاطات بدن می تواند باعث ابتلاء به این بیماری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.