سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: ۶۰واحد آسیب دیده از سیل سال جاری تا پایان تابستان بازسازی و تحویل مالکان آنها داده خواهد شد.

 ۶۸درصد واحد های روستایی خراسان رضوی مقاوم نیستند/بازسازی ۱۰۰۰واحد آسیب دیده در استان تا پایان آذرماه

وحید قربانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: برخی افراد در مناطق روستایی که در سیل سال جاری واحد های مسکونی آنها دچار خسارت شد، تمایلی به دریافت تسهیلات و بازسازی واحد های مسکونی خود ندارند.

وی افزود: از طرفی در مناطقی نظیر شهرستان بردسکن که بیشترین آسیب را در سیل سال جاری در استان خراسان رضوی در برداشت ، روند ساخت و سازها به دلیل مراجعه به هنگام مردم به بانک ها و دریافت تسهیلات سرعت گرفته است و همه ۳۰۰موردی که در این شهرستان دچار آسیب شده بودند قرار دادهای آنها امضا و در حال ساخت می باشند.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: سهمیه استان برای بازسازی مناطق سیل زده در مرحله اول ۱۰۰۰واحد بود که تمام آن اختصاص و افراد آن مشخص شدند و صدور پروانه برای آنها صورت گرفت .

قربانی بیان داشت:  فقط دردو منطقه روستایی در شهرستان های  بردسکن و سرخس امکان درجاسازی و ساخت در خود منطقه آسیب دیده به خاطر جلوگیری از آسیب ها و خطرهای مجدد  وجود ندارد که  ساخت و بازسازی آنها با برخی مشکلات مواجه شده است.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی از همان ابتدا نیاز به بازسازی ۳هزار و ۶۰۰واحد در مناطق سیل زده را به دولت اعلام کرد،افزود: هیئت دولت در مرحله اول ۱۰۰۰واحد روستایی و ۸۰واحد شهری و در مرحله دوم نیز ۱۵۰۰واحد روستایی را به استان خراسان رضوی اختصاص داد که سهمیه مرحله دوم از دو هفته قبل آغاز شده است و اینکه عنوان می شود روند  پیشرفت بازسازی ها در استان کند است مربوط به مرحله دوم و به دلیل تمایل اندک متقاضیان در مناطق سیل زده می باشد.

قربانی با اشاره به اینکه تنها ۳۲ درصد واحد های روستایی در خراسان رضوی مقاوم هستند، تصریح کرد: در حوادثی نظیر سیل سال جاری و یا زلزله این ۶۸ درصد واحدهای روستایی  مقاوم سازی نشده نمود پیدا می کنند که باید با توجه به خساراتی که مردم شاهد آن هستند فرهنگ مقاوم سازی در روستا ها شکل بگیرد. از طرفی  به هر واحد آسیب دیده در حال حاضر  ۱۰۰میلیون ریال به صورت بلاعوض و ۴۰۰میلیون ریال نیز تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می شود که انتظار داریم مردم از این طرح استقبال کنند.

وی با بیان اینکه بازسازی و تحویل  ۶۰واحد آسیب دیده تا پایان تابستان اجرایی خواهد شد، بیان داشت: ساخت و بازسازی ۱۰۰۰واحد اولیه که در سیل دچار خسارات جدی شدند نیز طبق برنامه تا پایان آذر ماه و قبل از شروع فصل سرما به پایان خواهد رسید و تحویل مالک برای سکونت داده خواهد شد که در حال حاضر ۵۷۸مورد  از آنها در مرحله  پی کنی و اجرای آرماتور بندی و بتن ریزی ، ۵۴مورد در مرحله اسکلت بندی  و ۲مورد هم در مرحله خاک گچ و تحویل است.

قربانی افزود: در کشور نیز بازسازی ۹۲هزار واحد خسارت دیده از سیل شناسایی شده است که کمتر از ۳۰هزار واحد با استقبال جدی مالکین برای بازسازی مواجه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.