۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 664419

آبشارهای سه گانه ارزنه، از تفرجگاه‌های طبیعی خراسان رضوی است که در شهرستان باخرز در نزدیکی تایباد واقع شده است. این آبشارها در امتداد رودخانه ارزنه قرار گرفته و از ارتفاعات باخرز سرچشمه می‌گیرند. در پایین آبشار اول، حوضچه‌ای طبیعی به وجود آمده که اغلب گردشگران و اهالی بومی در آن شنا می‌کنند.

 جایی برای فرار از گرمای تابستان

البته دسترسی به آن دشوار است و نیاز به تجهیزات فنی و مهارت صخره‌نوردی دارد. ارتفاع آبشار اصلی نزدیک به ۶۰ متر است، آبشار دوم حدود ۲۵ متر و آبشار سوم حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. آب و هوای روستای ارزنه متعادل است و زمستان‌های سرد و تابستان‌های نسبتاً گرمی دارد اما از روستاهای خوش آب و هوای شهرستان باخرز به شمار می‌رود. در جنوب روستا آثار و بقایای یک قلعه باستانی به چشم می‌خورد که از خشت و گل ساخته شده اما سندی بر قدمت آن وجود ندارد.

اهالی روستای ارزنه به زبان فارسی سخن می‌گویند و مذهب آن‌ها شیعه جعفری است. اطراف روستا چندین چشمه وجود دارد که آب مورد نیاز اهالی را تأمین می‌کند. چشمه درخت بید، چشمه پیرعلی، چشمه رستم، چشمه گرچی، چشمه آقا محمد و چشمه گل موجب پیدایش باغ‌های سرسبز در اطراف روستا شده است. این روستا همچنین از حیث گیاهان دارویی غنی است؛ گیاهانی مانند شاتره، ترنج، گل ختمی، گون و زیره کوهی به فراوانی در ارزنه یافت می‌شود.

 مسیر دسترسی به آبشارهای ارزنه از شهر مشهد  به دو صورت انجام می‌شود. می‌توانید از مسیر مشهد- فریمان - تربت جام - باخرز، به سمت روستای ارزنه حرکت کنید و یا از مسیر مشهد - تربت حیدریه - باخرز حرکت کنید؛ البته مسیر اول کوتاه‌تر و حدود ۲۱۰ کیلومتر است درحالی که مسیر دوم در حدود ۲۴۰ کیلومتر است.

موقعیت جغرافیایی شهرستان باخرز به گونه‌ای است که در میان شهرستان‌های تربت جام، تایباد و خواف قرار گرفته و وجود روستای ارزنه و آبشار سه‌گانه آن موجب جذب گردشگران بسیاری از شهرستان‌های همجوار و حتی نقاط دورتر مانند مشهد نیز به این منطقه می‌شود. طبیعت زیبای روستا و فرهنگ بومی آن، شرایط اولیه و لازم برای جذب گردشگر به این روستا را فراهم کرده و ارزنه تاکنون در جذب گردشگر موفق بوده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.