قزوین_ معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: رشد بانوان در استفاده از تسهیلات روستایی چشمگیر است.

رشد بانوان در استفاده از تسهیلات روستایی چشمگیر است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان قزوین که با حضور جمعی از مدیران استان در سالن جلسات استاندار برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در استان قزوین حضور یافتم.

وی افزود: از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی، عدالت به عنوان یکی از مولفه های کلیدی مورد نظر رهبری، امام راحل و مردم و به عنوان یک هدف گذاری موردنظر بود

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده اظهار داشت: عدالت ابعاد مختلفی دارد که تنها مختص حوزه اقتصادی و توزیع ثروت نیست و در فرصت های برابر برای دسترسی به تمام طبقاتی که در جامعه فراهم می شود و در حوزه سیاسی عدالت وجود دارد و ما به عنوان ابعاد عدالت را به عنوان نظام جمهوری اسلامی باید مدنظرقرار دهیم چراکه جزو شرایط کارآمدی نظام ما است.

ابتکار اظهار داشت: اگر در زمینه های مختلف از جمله سیاست، اجتماعی، فرهنگ و سایر حوزه ها صحبت عنوان می شود همه معطوف به موضوع عدالت است.

وی اضافه کرد: یکی از ابعاد عدالت در نگاه قرآنی و دینی، عدالت در موضوع جنسیتی است و همه آحاد جامعه از نفس واحده خلق شده اند و از حقوق یکسانی برابر و دارای کرامت ذاتی هستند و در برنامه ریزی ها و سیاست ها ملی باید به نحوی برنامه ریزی کنیم که هردوجایگاه زنان و مردان درنظرگرفته شود.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده ادامه داد: برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های ما از ابتدای انقلاب برای تمام آحاد جامعه بوده است و امروز بودجه ها نیز حتی بیشتر برای بانوان است؛ در عمل به دلایل مختلف از جمله در نگرش های قومیتی و برخی نگاه هایی که با دین تناسبی ندارد اتفاق افتاده است.

ابتکار اضافه کرد: اگر به حجاب داریم اعتقاد به جای برخوردهای سلبی، باید برخوردهای ایجابی داشته باشیم و فضاهایی را ایجاد کنیم و یکی از وظایف ما این است که فضاهای آموزش و پرورش را به نوعی طراحی کنیم که اشراف نداشته باشد و دختران بدون اینکه حجابی داشته داشتند، بتوانند به راحتی سرکلاس حضور داشته باشند و فعالیت های ورزشی را انجام دهند؛ واقعیت هایی است که زمانی نادیده گرفته می شود فشارهای تجمعی بر روی دختران ایجاد می شود و محدودیت ها و شرایط خاص و مشکلات اجتماعی را به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم که زنان و مردان در حوزه خانواده حفظ خانواده و حفظ نسل مهم است به طور ویژه و خاص باید برنامه ریزی انجام شود و آموزش های لازم ارائه شود.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده اضافه کرد: در حوزه اشتغال می توان به موضوع سند ارتقای وضعیت زنان به معنی این نیست که دستگاه ها وظیفه خود را انجام ندهند و برنامه ویژه ای برای بانوان پیش بینی شود و موضوع این است که در برخی محل ها شکاف ها و فاصله های ناخواسته وجود دارد و برای جبران این فاصله ها باید تلاش کنیم؛ باید در عدالت جنسیتی باید برنامه ریزی کنیم تا به شاخص ها برسیم.

ابتکار مطرح کرد: براساس ستاد اقتصاد مقاومتی، رشد زنان در استفاده از تسهیلات روستایی چشمگیر است و در بخش زنان سرپرست خانوار، دولت به صورت ویژه فعالیت  می کند و دو طرح در استان قزوین با همکاری سازمان های سازمان های مردم نهاد در دستور کار داریم و در توسعه اجتماعی زنان و تشکل ها پیش دستی دارند و فرصتی برای جامعه است تا با توان افزایی و حمایت های مدنی می توانیم از طرفیت های زنان برای بسیج اجتماعی و حضور بیشتر در مشارکت اجتماعی استفاده کنیم.

وی گفت: در بسیاری از الکامپ هایی که برگزار می شود بانوان حضور دارند و توصیه داریم فضاهایی برای دختران در استارپ آپ ها فراهم شود و خانه های استارت آپی را  راه اندازی کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده ادامه داد: ما از ابتدای دولت دوازدهم شاخص های عدالت جنسیتی را در ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس جمهور در ۸ محور اصلی با ۲۵ شاخص اصلی و ۱۷۰ شاخص اختصاصی از جمله آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت سیاسی، اجتماعی و حقوق تعریف و برای وزرات ها ابلاغ شده است.

ابتکار تصریح کرد: چیزی که باورهای دینی و اعتقادی ما و پیشرفت زنان در یک جامعه اسلامی را با مسائل روز پیوند می دهد و تعادل بین خانه و کار به تناسب فرهنگ و فرصت ها در استان ها مطرح است.

وی گفت: مشارکت مردان را تقویت کنیم و اینکه تربیت فرزند تنها مختص زن نیست و مردان باید مشارکت داشته باشند تا بانوان نیز بتوانند به علاقه شخصی خود دست یابد.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده ادامه داد: تمام استان ها برای تنظیم سند وضعیت زنان از یک سال گذشته قرار داد دارند و هدف سند توجه به مکان هایی است که نیاز احساس می شود.

ابتکار عنوان کرد: نگاه فرابخش در تنظیم سند وضعیت زنان وجود دارد و در شرایط حاد اقتصادی امروز در جنگ اقتصادی و روانی هستیم و امروز به کار بستن تمام سرمایه های اجتماعی برای تقابل با این شرایط لازم است و نیازان هستیم که تمام زنان را پای کار بیاوریم.

وی اضافه کرد: دوطرح با وزارت کار و وزارت کشور اجرایی می شود؛ با وزارت کار طرح اشتغال زنان سرپرست خانوار در جال اجرا است و طرح مهارت افزایی از مرحله آموزش های کنونی و مهارتی و مسائل مرتبط با ایجاد بنگاه کسب و کار زنجیره ارزش و بازایابی دیده می شود و در وزارت کشور با تشکل ها و تعاونی های زنان توانمندسازی در استان قزوین اجرا می شود.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده ادامه داد: حمایت از توسعه سوادآموزی دختران و زنان روستایی نیز از جمله طرح ها است و یکی از شکاف های سواد دختران بازمانده از تحصیل است و در دختران بازمانده از تحصیل بیشترین مشکل در حاشیه کشور و در حاشیه ها رووستاها است .

ابتکار گفت: طرح تاب آوری اجتماعی، افزایش ذاتی یک جامعه برای مقابله با آسیب ها بوده که در دومرحله اجرا شده است و ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر آموزش صورت گرفته است و تسهیل گرانی نیز در این حوزه فعالیت دارند و از استاندار قزوین درخواست داریم این طرح را ادامه دهند.

وی اضافه کرد: طرح گفتگوی ملی خانواده نیز در استان قزوین اجرای شده است؛ در حوزه خانواده عنوان می شود که ازدواج به آسانی برگزار شود و ما باید آسیب های مختلف خانواده از جمله بیکاری، اعتیاد، را بشناسیم و اختلال ارتباطی یکی از مسائل جدی هر خانواده ایرانی است و امروز در دنیا خانواده ها با این آسیب روبه رو هستند و زمانی برای گفتگو ندارند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: کیفیت ارتباطات نیز صورت می گیرد و قدرت های شنیداری کاهش یافته است و این طرح آغاز شده است و فعالیت هایی در حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.