سخنگوی دولت ادعای وزیر خارجه انگلیس در مورد نیت ایران برای مقابله به مثل در توقیف نفتکش این کشور را رد کرد و گفت: کشتی انگلیسی تخلف داشته ولی وقتی انگلیسی ها رفتار خصمانه نشان می دهند نباید از ما توقع اغماض و چشم پوشی داشته باشند.

 انگلیس دیگر نباید توقع اغماض از ایران داشته باشد/ موضوع نفتکش‌ها از طریق دیپلماتیک قابل حل است

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود درباره توقیف نفتکش و اظهارات جرمی هانت که این اقدام را مقابله به مثل ایران در برابر توقیف نفتکش خود در جبل الطارق عنوان کرده است، گفت: مواضع ما کاملا روشن است و جالب است که تا جمهوری اسلامی به قانون عمل می‌کند از ایران می‌خواهند که نفتکش را آزاد کند.

وی افزود: مقایسه این دو توقیف ناروا است، نفتکش انگلیس در آب‌های ایران توقیف شده است. انگلیسی‌ها توقیف غیرقانونی در جبل‌الطارق انجام داده‌اند و حتی اسپانیایی‌ها از این رفتار ناراحت هستند.

تصمیم گرفتیم قوانین تنگه را به کار گیریم

ربیعی افزود: کشتی انگلیسی رهیاب ماهواره ای خود را خاموش کرده و از مسیر خروجی در حال ورود به تنگه هرمز بود و به هشدارها توجهی نکرد. ما هم تصمیم گرفتیم قوانین تنگه هرمز را به کار گیریم و متاسفانه گویا هر کاری آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها انجام می‌دهند به حق است و وقتی ما کاری انجام می‌دهیم ناحق است.

اقدام ما حقوقی بود

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در دریاها انجام شده اقدام حقوقی و برای حفظ محیط زیست‌مان بوده است. ما تا کنون بر اساس حسن نیت برخورد می کردیم اما وقتی انگلیسی ها رفتار خصمانه در توقیف نفتکش ما انجام می دهند می دهند نباید توقع ادامه اغماض داشته باشند ما تصمیم گرفتیم قوانین جاری عبور از تنگه را اجرا کنیم و این تلافی نیست.

 ربیعی تاکید کرد: معتقدیم راه حلهای دیپلماتیک برای موضوع وجود دارد ولی متاسفانه رفتارهای انگلیسی ها و آمریکایی ها که همیشه خود را به حق و رفتار دیگران را غیر قانونی می دانند به عادت تبدیل شده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: یک گروه از کشورها قوانینی(برای تحریم کشور دیگری) وضع می کنند و از همه می خواهند به قوانین داخلی آنها عمل کنند. این هرج و مرج آفرین است که کشورها بخواهند با قوانین خودشان نظم جهانی را تعریف کنند.

آثار کاهش نرخ ارز با تأخیر نمایان می شود

ربیعی در خصوص آخرین وضعیت بازار ارز و ابهام وسوال مردم درباره اینکه چرا این اتفاق در سفره آنا تأثیر ندارد گفت: تحولات اقتصادی معمولا با تاخیر آثار خودرا نمایان می کنند. همین امروز قطعا رشد تورمی به شکل قبل دیگر وجود ندارد و روند کاهشی دارد، یعنی گرانی شتاب‌دهنده در حال توقف است. حتما آثار میان مدت و بلند مدت این وضعیت را روی قیمت برخی کالاها خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پیش بینی این است که رشد در حال مثبت شدن است. ثبات بازار به سرمایه گذاری کنش‌گران اقتصادی کمک می‌کند. در کوتاه مدت مجبور بودیم چند نرخی بودن را برای ایجاد ثبات در بازار ارز تحمل کنیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: دولت برای حمایت از دهک‌های پایین کماکان ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاهای خاص تا پایان سال در نظر می‌گیرد.

ربیعی با بیان اینکه ما با رفتارهای غیر اقتصادی به این ثبات در بازار ارز نرسیدیم، تصریح کرد: بازار متشکل ارزی کشف نرخ ارز است. نرخ ارز از پیش تعیین شده نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت گفت: بخش اعظم دلیل کاهش قیمت ارز اتخاذ تصمیمات درست دولت و رفتار اقتصادی درست مردم بوده است.

وی افزود: ما همراه با نگرانی مردم هستیم و امیدواریم شوکی که در ۱۸ ماهه اخیر تحریم های شدید برای ما ایجاد کرد را با رفتار صحیح مردم و سیاست های مناسب دولت به خوبی پشت سر بگذاریم.

ما به هیچ وجه نرخ ارز از پیش تعیین شده نخواهیم داشت

وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه نرخ ارز از پیش تعیین شده نخواهیم داشت و شوک اولی که پدیده تحریم به جامعه وارد کرد ، از سوی جامعه و با  کمک مردم به شکلی با آن برخورد شد که الان به سمت کاهش نرخ ارز حرکت کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه پیش بینی می شود رشد اقتصادی مثبت شود، گفت: این امر به ثبات بازار و قابل پیش‌بینی شدن آن کمک می‌کند و از این طریق کنش‌گران اقتصادی می‌توانند به راحتی سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند.

ربیعی خاطرنشان کرد: طبیعی است به خاطر شرایط خاص تحریم و مشکلات نقل و انتقال ارز در کوتاه مدت مجبور شدیم چند نرخی بودن ارز را برای کنترل بازار تحمل کنیم ولی طبیعی است که نرخ اسکناس بازار با نرخ حواله نیمایی را به یک رابطه منطقی برسانیم و الان تا حدودی این منظور حاصل شده است.

وی درباره بازار متشکل ارزی اظهار کرد: علت تأخیر صرفاً فنی است من این موضوع را سوال و بررسی کردم. برای کسب اطمینان از اینکه این بازار دقیق و به صورت صحیح خدمت‌رسانی کند مقداری زمان‌بر بوده در مرحله آزمایش است.


دولت گسترش رنج آور گرانی را با دقت پیگیری می‌کند

سخنگوی دولت با بیان اینکه مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند به محض اطمینان از کامل شدن بازار متشکل ارزی  قطعاً عملیاتی خواهد شد، تاکید کرد: البته وظیفه بازار متشکل ارزی، کشف قیمت ارز است و به هیچ عنوان نرخ ارز از پیش تعیین شده نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت ادامه داد: گسترش رنج آور گرانی را دولت با دقت پیگیری می‌کند و امیدواریم با مقرراتی که وضع شده است برای واردات و تخصیص ارز و خروج از گمرک، بتوانیم این موضوع را هم حل کنیم و نظارت ها را بیشتر کنیم. ما با نگرانی مردم در این زمینه همراه هستیم و امیدواریم این مرحله را به خوبی پشت سر بگذاریم.
 

از اقدامات غیردوستانه چشم پوشی نمی‌کنیم

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره سخنان حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان با بیان  اینکه من سخنگوی دولت هستیم نه یک روزنامه خاص، گفت: بگذارید که مطبوعات آزادانه حرف خود را بزنند، اما آنچه که موضع دولت است همان است که به آن اشاره کردم. ما از اقدامات غیردوستانه چشم پوشی نمی کنیم، اما موضع مان هم گرفتن کشتی در برابر کشتی نیست. ما قوانین بین‌المللی را در این زمینه اجرا کردیم و توقیف نفتکش مان را هم از مجاری قانونی دنبال می کنیم.

کشوری را به عنوان میانجی نپذیرفته ایم

ربیعی درباره سفر نخست وزیر عراق به ایران نیز خاطرنشان کرد: معمولا کشورهای دوست ما که به ایران می آیند امیدوارند که تنش ها در منطقه کم شود و خواهان شنیدن دیدگاه های ما در این زمینه هستند اما تاکنون هیچ کشوری را به عنوان میانجی در این زمینه نپذیرفته ایم.

کشتی‌های ایران در برزیل توقیف نشده‌اند

وی درباره توقیف کشتی‌های باری  ایرانی در برزیل نیز توضیح داد و گفت: این کشتی ها توقیف نشدند، اما متاسفانه کشورهایی از  تحریم های ظالمانه علیه ما تبعیت می‌کنند و به این کشتی ها سوخت نمی دهند، به هرحال کالاهای این کشتی ها نباید فاسد شوند. ما در حال تلاش هستیم تا از مناطق مختلف سوخت به این کشتی ها برسد و کشتی ها باز گردند.

سلطانی فر به دنبال خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است

سخنگوی دولت در تشریح آخرین وضعیت واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس نیز اظهار کرد:آقای سلطانی فر به دنبال خصوصی سازی این باشگاه ها هست تا به شکلی که مشکلی پیش نیاید این روند طی شود که در این زمینه گفت‌وگوها با مجلس در حال انجام شدن است.

سیاست گذاری های لازم برای برخود با قاچاق در دولت وجود دارد

وی در تببین اقدامات دولت در حوزه مبارزه با قاچاق کالا وارز و این ادعا که در دولت اهتمام جدی در این حوزه وجود ندارد، گفت: فردا جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را داریم و حتماً سیاست گذاری های لازم برای برخود با قاچاق در دولت وجود دارد. این موضوع از سویی دیگر با تلاش سپاه پاسداران در مرزها هم دنبال می شود. برخی اوقات آمارها درست نیست اما در دولت این اهتمام برای مبارزه با قاچاق وجود دارد.

هیچ پهپاد ایرانی  هدف قرار نگرفته 

ربیعی به ادعای ترامپ در سرنگونی پهپاد ایرانی نیز واکنش نشان داد و تصریح کرد: ادعای ما این است که هیچ پهپاد ایرانی مورد هدف قرار نگرفته، کسی که ادعا می کند این کار را کرده، شواهدش را ارائه کند. ما هیچ پهپادی را از دست ندادیم. پرواز پهپادهای ما در خلیج فارس برای امنیت خلیج فارس و خودمان است و به دنبال مزاحمت برای کسی هم نیستیم.

وی افزود: این ادعای ترامپ من را یاد یکی از سکانس های فیلم قیصر و دیالوگ آن در قهوه خانه می ‌اندازد که یکی از شخصیت ها می‌گفت" ما زدیم، شما هم بگید زدیم، خوبیت نداره." این سخنان ترامپ هم مثل همان جملات است.

به مردم اطمینان می دهم یک میلیارد یورو گم نشده است

سخنگوی دولت در توضیح خبر مربوط به گم شدن یک میلیارد یورو نیز خاطرنشان کرد: آقای همتی نامه ای را در خرداد 98 به رییس جمهور می‌نویسد و در آن اشاره می‌کند که تخصیص ها برای کالاها در چهار وزارتخانه صنعت، تعاون، بهداشت و جهاد انجام شود و با کنترل و تسریع لیست می‌کند و معلوم است که کدام شرکت ها گرفته اند و حتی یک سنت هم نمی تواند گم شود دولت برای گم شدن یک سنت هم حساسیت نشان خواهد داد.

وی افزود: به مردم اطمینان می دهم که به این اندازه پول گم نشده است و چنین چیزی امکان پذیر نیست، اساساً بخشی از این پول برای آوردن دارو و بخشی برای تولید خودرو بوده است که وارد شده است.

ایران زیر بار زور نمی‌رود

ربیعی در واکنش به سخنان جک استراو وزیر پیشین امور خارجه انگلیس در نقد سیاست بریتانیا علیه ایران، گفت: هرکسی با ایران و فرهنگ ایران آشنا می شود، می‌بیند که تاریخ ایران پر از دخالت ناجوانمردانه بیگانگان است؛ مردم ما حوادثی همچون کودتا علیه مصدق و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی را فراموش نمی کنند.

وی ادامه داد: هرکسی مقداری با ایران رفت و آمد کند متوجه می‌شود که فرهنگ ایرانی در ذات خود استقلال طلبی را دارد و زیر بار زور نمی‌رود؛ شعفی که در جامعه پس از زدن پهپاد متجاوز ایجاد شد ربطی به گرایش‌های سیاسی ندارد بلکه نشات گرفته از حس میهن پرستی ایرانیان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.