مدیریت فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی یکی از نهادهای فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اســت.

جواد هاشمی/ مدیر فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی

 مدیریت فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی یکی از نهادهای فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اســت. گستره فعالیتهای این مدیریت اعم از تولیدات مکتوب، تولیدات رسانه ای در فضای مجازی، تولیدات فرهنگی و اســباب‌بازی‌ها و تولیدات آموزشی اســت؛ عرصه ای که دشمن با هزینه‌های میلیاردی در ساخت انیمیشن، فیلم، کتاب و بازی در آن نقش دارد و تکاپو در آن حوزه را سخت و نفسگیر کرده است.

 در حوزه تولیدات مکتوب، کتاب‌های فراوانی در این مدیریت در موضوعات مرتبط با ادبیات کودک به چاپ رســیده که از مهمترین آنها میتوان به «شــال سبز بابا»، برای آشــنایی بچه ها با شــهدای مدافع حرم اشــاره کرد که چه از طرف خانواده‌های شهدای مدافع حرم و چه از طرف کودکانی که مخاطب این کتاب ها هســتند، مورد استقبال واقع شــد.

کتاب های «هنر دختر بودن» (دخترونه) و »ســکوی پرتاب« (پسرونه) هم از کتاب هایی بودند که با ادبیات کاملاً امروزی و مشرف به کلیدواژه‌های مورد نیاز و هشتگ‌های روز نوجوانان و با تکیه بر احادیث و مبانی دینی نگاشته شده ومورد استقبال دختران و پسران نوجوان قرار گرفته است و حالا در آستانه چاپ دوم قرار دارند. نشریات نورالهدی و کبوتران حرم از آن دســت فعالیت‌هایی است که پا را از مرحله مجله ساده بودن بیرون گذاشته و حالا به کانالی برای ارتباط سازنده با نوجوانان سراسر کشور تبدیل شده است.

 اینها بخشی از روشهای خالقانه برای عالقهمند کردن کودکان با مسائل مذهبی بوده است. مثلاً کتاب «گل یاس» به عنوان زیارتنامه ای برای کودک، جای خالی محتوای الزم برای ارتباط راحتتر کودکان با مسئله زیارت را پر کرد؛ کتابی که با اشعار ساده و زیبا و تصویرسازی توسط بهترین هنرمندان کشور آراسته شده و با قالبی روان، مسئله زیارت را برای کودکان سهل و آسان ساخته است.

کتابی که حالا کنار زیارتنامه‌ها، قرآن و نهج البلاغه در صحن و سرای رضوی در دسترس کودکان قرار گرفته است . تعامل با مخاطب کودک و نوجوان گاه در قالب مســابقه است و گاهی در حوزه آموزش، گاه در حوزه رصد و شناســایی استعدادهاســت و گاه در حوزه تأمین محتواست.

 مسابقات داستان نویسی، مسابقات کتابخوانی، مسابقات مناسبتی، همچنین ارســال محصولات متناسب با نیازهای محتوایی کودکانی که با حرم تعامل داشته و در مسابقات شرکت داشته اند، بخش کوچکی از مسائل تعاملی و ارتباطی با این گروه سنی است.

 پوشــش محصولات و کمک فکری - تربیتی به مجموعه کبوترانه هم از جمله فعالیت‌هــای اصلی این مدیریت اســت که رهاوردش تولیــد بازیهای متنوع از رنگ‌آمیــزی گرفته تا بازی‌های پازلی و کارتی تا حتی پیکســل‌های زیبا که هدفش شــناخت کودکان با معارف اسلامی است.

واقعیت آنکه دو گروه مرتبط با حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی مشتاق و مخاطب تولیدات رسانه‌ای در این گروه ســنی هســتند؛ یکی والدین و دیگری خود فرزنــدان. برای این مخاطبان کانال‌های مشاوره‌ای و محتوایی و همچنین سایت کودکانه حرم رضوی  (ir.aqr.koodakane://http )به صورت روزانه با ارتباط با مخاطب برنامه دارند.

 همچنیــن در حــوزه نوجوان کانال‌های دخترونه و پســرونه عــلاوه بر امتداد فعالیت‌های نورالهدی در حوزه فضای مجازی، دست به تولیدات فاخری زده است.  دخترونه و پســرونه را با آیدی‌های زیــر میتوانید در فضای مجازی پیدا کنید: razavi_dokhtar @و @razavi_pesar امــا در کنار تمام این فعالیت‌ها شــاید بتوان نقطه قوت این نهاد فرهنگی در حوزه کودک را شناسایی و رصد و ارتباط با نویسندگان، شاعران، تولیدکنندگان و فعالان عرصه تولید برای کودک و نوجوان دانست.

 از دل این رصد و ارتباطها، میتوان به ده‌ها کتابی که توسط نویسندگان جوان که در اوج گمنامی در پی فرصتی برای خدمت در این عرصه بودند، اشاره کرد و مدیریت فرهنگی آستان قدس رضوی با حمایت از این افراد توانست آثار خوبی در این حوزه به تولید رساند.

بی شک این شروع راهی است که هدف آن ساخت جامعه ای بزرگ با فرهنگی والاســت و این مجموعه با تمام توان به مسیر خود ادامه خواهد داد؛ مسیری که باید پرقدرت تر و هدفمندتر به آن پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.