سخنگوی ارشد دولت ژاپن تصریح کرد که موضع پیشین این کشور هیچ تغییری نکرده است و توکیو مسئله اعزام نیرو برای پیوستن به ائتلاف دریایی واشنگتن در تنگه هرمز را بررسی نمی‌کند.

ژاپن درخواست آمریکا برای اعزام نیرو به منطقه را رد کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، در حالیکه برخی اخبار حاکی از آن بود که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با هدف جلب حمایت ژاپن برای تشکیل ائتلاف نظامی دریایی در تنگه هرمز به «توکیو» سفر کرده، سخنگوی ارشد دولت ژاپن امروز (سه‌شنبه) تصریح کرد که هیچ تغییری در موضع پیشین این کشور به وجود نیامده است و بنابراین توکیو اعزام نیرو برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا را بررسی نمی‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «یوشیهیده سوگا» سخنگوی دولت ژاپن در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا موضعی که پیش از این توسط «تاکشی ایوایا» مطرح شده بود، تغییر کرده، گفت:‌«همانطور است که وزیر ایوایا گفته است».

روز گذشته (دوشنبه)، خبرگزاری «کیودو» ژاپن گزارش کرد که مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نشست‌هایی را با مقامات ارشد ژاپن برگزار کرد و انتظار می‌رود در این نشست‌ها در خصوص طرح واشنگتن برای تشکیل یک ائتلاف چندملیتی برای آنچه که محافظت از امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز خوانده‌ شده، بحث‌ها و گفت‌وگوهایی انجام گرفته باشد. (جزئیات بیشتر)

اواخر تیرماه، وزیر دفاع ژاپن تصریح کرده بود که توکیو هیچ طرحی برای اعزام نیروهای ژاپنی به غرب آسیا برای پیوستن به ائتلاف نظامی پیشنهادی آمریکا در راستای تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز ندارد. (جزئیات بیشتر)

به دنبال حمله به دو نفتکش در دریای عمان در ماه گذشته میلادی که یکی از این نفتکش‌ها متعلق به یک شرکت ژاپنی بود آمریکا با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات طرحی برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در راستای حفاظت از کشتی‌های تجاری در آبهای خلیج فارس به کشورهای مختلف ارائه کرده است. 

پس از آن انگلیس به طور غیرقانونی، نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف کرد و روز پنجشنبه نیز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک فروند نفتکش انگلیسی را به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی در تنگه هرمز توقیف کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.