با تامین و اجرای پل های بتنی پیش ساخته موسوم به «باکسی»، راه های روستایی و بین شهری در خراسان رضوی که بر اثر سیل بهار امسال آسیب دیدند در حال ترمیم هستند.

پل های «باکسی» بخیه ای بر جاده های زخمی

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان فیروزه در این استان از احداث ۲ دهنه پل باکسی در جاده های فیروزه - خوشاب و فیروزه - عبدالله گیو با هزینه ۴۵۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: جاده فیروزه - خوشاب در محدوده روستای بز قوچان به دلیل سیلاب های بهاری و حجم زیاد آب هنگام بارندگی با توجه به کم عرض بودن پل قبلی دچار آب گرفتگی شده بود که بارها انسداد جاده را به همراه داشت.

جواد قدمگاهی افزود: با پیگیری های انجام شده تعمیرات و اصلاح این پل در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی پل باکسی در این محل طی یک روز انجام و به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی و پیگیری های مستمر به منظور تسریع در اجرای این عملیات، پروژه بعدی در جاده فیروزه - عبداالله گیو نیز آغاز شد و همانند پروژه قبلی در حداقل زمان پل ناکارآمد قبلی تخریب و پل بتنی و باکسی جدید احداث شد.

روابط عمومی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان کلات نیز طی اطلاعیه‌ای از انسداد یک هفته ای جاده کلات - درگز در محدوده دو راهی قره سو به دلیل اصلاح مسیر و ساخت یک دستگاه پل باکسی در این محدوده خبر داده است.

آب نماها و پلهای آسیب دیده در جاده های استان

رئیس اداره ابنیه فنی راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در باره طرح های متعدد پل باکسی در استان گفت: یکی از مشکلات ایجاد شده طی سال جاری برای راه های استان عبور حجم بسیار آب از "آب نماها" یا جاده هایی است که از بستر و کف مسیل ها و رودخانه ها عبور می کنند که این امر تردد روان را در مقاطعی تحت تأثیر قرار داده یا جاده را مسدود می کند.

حمیدرضا ملک جعفریان با اشاره به حجم زیاد بارشهای بهاری سال جاری افزود: عبور آب از معابر یاد شده موجب تخریب جاده ها و برخی ابنیه فنی راهها گردید و حتی در برخی مناطق موجب شد آب از روی پل ها و ابنیه فنی عبور کند و تردد در مسیرهای استان را با مشکل مواجه نماید.

وی با تاکید بر ارتقای برخی آب نماهای ساده به پل اظهار داشت: عرض برخی پل ها نیز با توجه به حجم روان آب ها باید افزایش یابد و از طرفی برخی جاده ها در سیل های بهار امسال آسیب دیدند که این عوامل بر ضرورت احداث پلهای باکسی در راه های استان افزوده است.

وی گفت: سال گذشته قراردادی به ارزش ۱۵ میلیارد ریال برای ساخت ۸۷۰ قطعه باکس بتنی برای پل های متعدد در استان منعقد گردید که تاکنون ۵۰۰ قطعه باکس بتنی با دهانه های یک، دو و سه متری تحویل این اداره کل گردیده و در ۳۰ نقطه نیز این پلها احداث شده است.

بخیه ۳۰ نقطه از جاده های زخمی خراسان رضوی

ملک جعفریان هزینه تأمین و احداث پل باکسی با دهانه های مختلف در ۳۰ نقطه استان را در مجموع حدود ۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: هزینه ساخت پل و ارتقای ابنیه فنی در این ۳۰ نقطه با روش‌های قدیمی و متداول با هزینه ساخت پلهای باکسی برابری می کند اما آنچه به عنوان مزیت استفاده از پلهای باکسی مطرح است تسریع در احداث پروژه و به تبع آن جلوگیری از بروز تبعات اجتماعی انسداد جاده است.

وی اظهار داشت: ساخت این قطعات بتنی و پیش ساخته در کارگاه‌های مجهز و مطابق با استانداردهای خاص فقط در سه واحد تولیدی و صنعتی استان خراسان رضوی انجام می‌شود، این موضوع ساخت و احداث پلهای بتنی با استاندارد ضعیف و کم کیفیت توسط عوامل محلی را به حداقل می‌رساند.

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی طی سیل فروردین ماه سال جاری که بیشتر در شهرستان‌های شمالی استان روی داد بیش از ۸۰ راه روستایی مسدود شد که تا اردیبهشت ماه همه این راه‌ها به جز راه روستایی پسکمر واقع در بخش مرزداران شهرستان سرخس بازگشایی شد.

پل پسکمر در انتظار باکس بتنی

بخشدار مرزداران سرخس در این باره گفت: پیش از بارش‌های بهاری امسال آب نمایی در محل روستای پسکمر بر روی کشف رود ساخته شده بود که با بارندگی‌های بهاری و جریان شدید آب در این رود آب نما تخریب و ترافیک در این مسیر مختل شد.

مهدی اردنی دوستی افزود: در فروردین ماه قرار شد با تأمین ۴۰ قطعه پل بتنی پیش ساخته باکسی با دهانه های چهار متری، بر روی این رود پلی ساخته شود که تاکنون ۱۹ باکس بتنی برای آن تأمین شده است.

وی اظهار داشت: هزینه تأمین این ۱۹ قطعه بر اساس اعلام راهداری ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که پس از تأمین دیگر قطعات پل و تعیین پیمانکار و تأمین بودجه از محل اعتبارات ملی یا استانی کار ساخت پل یاد شده آغاز خواهد شد.

وی گفت: مسیر روستایی پسکمر علاوه بر فراهم کردن دسترسی جاده ای به سد دوستی، ارتباط ۹ روستای دهستان پل خاتون این بخش را به مشهد ممکن می کند.

دوستی با اشاره به ایجاد یک مسیر دسترسی موقت در کنار بخش آسیب دیده جاده افزود: روستاهای شمال شهرستان صالح آباد در مجاورت شهرستان سرخس برای سفر به مشهد از این مسیر استفاده می‌کنند که نشان دهنده میزان و اهمیت تردد در این مسیر روستایی است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.