همدان- زمان جابه‌جایی و امضای قرارداد جدید خانه اجاره‌ای در همدان برای مستاجران وامصیب شده است؛ چرا که دیگر معیار افزایش و تمدید ۱۰ تا ۱۵ درصد اجاره‌بها برای مالکان بی‌معنی است؛ مالکان پای روی افزایش قیمت‌های ۱۰۰ درصدی پول پیش و اجاره بها فشرده‌اند و همچون مثل مرغ یک پا دارد هم از این قیمت‌های کمرشکن پایین نمی‌آیند.

اجاره مسکن در همدان کوتاه نمی آید/کورس قیمت خانه های همدان با پایتخت

 قدس آنلاین- فتانه ازانی- گروه‌استان‌ها، آنچنان اجاره عنان از دست مستاجران در همدان بریده است که مالکان تصور می‌کنند مستاجران بانک هستند و باید همه هزینه‌های زندگی خود را از دوش نحیف و رنجور درآمد و حقوق آنان تامین کنند؛ مستاجر هم باید هر چه مالک می‌گوید بپذیرد چون در وادی گرانی قیمت اجاره‌بهای مسکن درهمدان هنوز مرهمی برای این درد بی‌درمان مستاجران پیدا نمی‌شود.

 اجاره بهای همدان همپای تهران

 افزایش قیمت مسکن در همدان هم‌پای اجاره بهای مسکن در قلب ایران پایتخت کشور یعنی تهران است؛ کسی هم دلیل و منطقی برای آن رو نمی‌کند. مشاوران املاک می‌گویند مالک حق دارد ملک خود را به هر قیمتی اجاره دهد و  مالکان هم دلیل می‌آورند همه چیز گران شده است و مسکن هم تابع این گرانی است اما هیچ وقت نمی‌گویند با کدام محک چوب قیمت بر ملک و تعیین اجاره بها زدند.

 حسین مسلمی که سرافکند و خجل همراه خانمش از مشاور املاکی یکی از مناطق شهری همدان پای بیرون گذاشته است، به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: دست روی دلم نگذار که داغش تازه می‌شود سال قبل همین موقع خانه اجاره‌ای را با کمی و کاستی‌های زیاد برای آنکه خانواده بی‌سرپناه نباشد با کلی منت صاحبخانه پیدا کردم، اکنون موعد قرار داد تمام نشده صاحبخانه تقاضای ۱۰۰ درصدی افزایش پول پیش و اجاره بها دارد؛ بدون آنکه حتی ذره‌ای به امکانات خانه اضافه کرده باشد.

 وی افزود: فقط درد این نیست که کلی هم قسط دارم سال قبل برای تامین پول پیش همین خانه زیر بار دین فامیل و بانک رفتم تا پولش تامین شد اما حالا به هر مشاور املاکی که سر می‌زنم قیمت‌ فایل‌هایش مرا پیش همسرم سرافکنده‌ می‌کند یک کارمند ساده بیشتر نیستم چطور می‌توانم این هزینه‌های  سنگین را تامین کنم. مسئولان چرا به فکر مردم نیستند و این درد را که به دردی بی‌درمان برای مستاجران تبدیل شده است درمان قطعی نمی‌کنند.

 افزایش هزینه اجاره بها 

 تاخت و تاز قیمت اجاره بها در همه نقاط شهر همدان همچنان ادامه دارد، جعفر محبی هم از این درد بزرگ برای یک کارگر گلایه  دارد و به خبرنگار قدس آنلاین اظهار می‌کند: شهرک‌ها که قبلا قیمت مناسبی به لحاظ قیمت داشتند؛ حالا اجاره‌بهای آن هم همتراز نقاط متوسط و حتی مرفه‌نشین شهر شده است و موجران درد مستاجران را درک نمی‌کنند نمی‌دانند که مستاجر درآمد محدودی دارد  و آنرا باید بین هزینه زندگی و اجاره خانه به چند ده قسمت تقسیم کند.

 وی می‌افزاید: مگر یک کارگر روزمزد چقدر توان مالی دارد یا چند نوبت می‌تواند سرپا بایستد و کار کند و به سلامت هم به خانه برگردد تا بتواند هزینه اجاره‌بها و  پول پیش رهن خانه‌اش راتامین کند. به خدایی که قبول دارید دیگر نه رنگ روز را می‌بینم نه می‌دانم شب چه شکلی است و خورشید کی طلوع و کی غروب می‌کند؛ دایم از این کار به سر آن کار می‌دوم آخرش هم  نتیجه اینست که اگر یک روز کار چند نوبتی انجام ندهم شکم زن بچه‌ام همان نان بخور و نمیر را هم ندارد؛ چه برسد به اینکه بخواهم هزینه‌های سرسام آور اجاره جدید را تامین کنم مستاصل شدم نمی‌دانم چه کنم.

احمد..س هم که مالک است می‌گوید: ما مالکان بی‌تقصیرم ما هم هزینه زندگی داریم، کارمند بازنشسته هستم ملکم ۲ طبقه است عروس و داماد دارم و باید پیش نوه  ها و نتیجه‌ها بعد از عمری سربلند باشم به جز این خانه  و مستمری اندک  بازنشستگی هم درآمد دیگری ندارم.

 محدودیت همدان

 با شنیدن صحبت‌های مردم و دردی که مستاجران برای مهیا کردن سرپناه برای خانواده دارند؛ از رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک همدان دلیل گرانی مسکن و اجاره بها را جویا شدم که ابراهیم جمالی  به خبرنگار قدس آنلاین، می‌گوید: همدان چند صباحی است که به شهری بسته و مسدود تبدیل شده است به دلیل این محدودیت زمین برای ساخت و ساز کم شد و اغلب ساخت و ساز ها هم در مناطق شمالی شهر رخ داده است.

 وی می‌افزاید: بر این اساس در مناطقی از شهر که زمین کم است قیمت‌ها هم افزایش دارد که البته صنف مشاور املاکی  نقشی در این افزایش قیمت اجاره بهای املاک ندارد و این مالک است که به مشاور املاکی قیمت را اعلام می‌کند. ما هم از این وضعیت رضایت نداریم چون تعداد مراجعه را  به مشاوران املاک کاهش می‌دهد.

جمالی با یادآوری اینکه‌ اکنون در همدان یک هزار و۱۰۰ واحد مشاور املاکی وجود دارد، اظهار می‌کند: دولت می تواند با راهکار ساخت و ارایه خانه ارزان قیمت وضعیت را در کشور و در همدان مدیریت کند و کاهش دهد. این نابسامانی اجاره‌بهای ملک هم در همدان از تلاطم می‌افتد و ناراحتی مستاجران تا حدودی کاهش می‌یابد و با صبر و حوصله بیشتری می‌توانند خانه مورد نظر خود را پیدا  و اجاره کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همدان دلیل دیگر گرانی مسکن به خصوص نبود خانه‌ برای اجاره با قیمت مناسب را محدود شدن شهر به بخش خاصی می داند و می‌گوید: باید دایره شهر را باز کنند تا با افزایش زمین برای ساخت و ساز مردم بتوانند زمین موردنیاز برای ساخت داشته باشند و کمبود زمین موجب افزایش قیمت رهن و اجاره نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.