۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 664492

چه شده که دو تن از نخبگان و کسانی که باید عضاره فضائل ملت باشند این چنین موقعیت و جایگاه ویژه خود و شأن نماینگی و وکالت مردمی از غنی‌ترین بوم فرهنگی ایران را نادیده گرفته و اینگونه با کلماتی زشت و ناپسند یکدیگر را در برابر همگان خطاب قرار می‌دهند؟!

قدس آنلاین: باور تصاویری که در دو روز گذشته از نزاع دو نماینده استان خراسان در صحن مجلس پخش شده و در فضای مجازی دست به دست می‌شود سخت است.

مردم خراسان از تصویر زشتی که دو نماینده آنها در مقابل ایران و جهان به نمایش گذاشتند و شأن و جایگاه وکلای ملت و مجلس کشور را تا این حد تنزل دادند آزرده خاطرند. مردم استانی که یکی از ستون‌های تاریخ چند هزار ساله تمدن ایرانی و یکی از مظاهر برادری و زندگی مسالمت آمیز و مأنوس قومیت‌ها و مذاهب مختلف ایرانی و اسلامی است.

ماجرا از تذکر جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مردم تربت جام و تایباد در جلسه روز یکشنبه مجلس آغاز می‌شود. نماینده تربت جام که ظاهراً از سفر جواد کریمی قدوسی به شهر خود و سخنانی که مدعی است نماینده مشهد بر علیه او گفته ناراحت و عصبانی است، تقاضای تذکر آیین نامه‌ای می‌کند و هیئت رئیسه تریبون را در اختیار وا می‌گذارد. بدون اینکه بداند موضوع تذکر او چیست.

نماینده مردم تربت جام که عضو فراکسیون امید و حزب کارگزاران است و زاویه سیاسی تندی هم با قدوسی دارد و مدعی است کریمی قدوسی در سفر به شهر او به مردم حوزه انتخابیه‌اش گفته نماینده آنها انقلابی نیست و برای رد صلاحیتش امضا جمع کنند، کلمات تند و اظهارات قومیت گرایانه و نژادپرستانه‌ای را بر زبان رانده و به نماینده مشهد می‌گوید چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده و می‌افزاید آقای کریمی قدوسی آن زمانی که اجداد شما بستگان شما به ایران حمله می‌کردند ما ایرانی بودیم و از ایران دفاع می‌کردیم. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کریمی قدوسی در صحن مجلس حضور ندارد.

روز بعد اما نوبت به کریمی قدوسی می‌رسد. او که در مقام جبران و پاسخ برامده در تذکری دیگر شلاق طعنه و کنایه را بیرون کشیده و متقابلا رحیمی نماینده تربت جام را مورد هجمه قرار داده و مدعی می‌شود او از دولت وعده گرفته که در صورت رد صلاحیت، سفارت کابل را خواهد گرفت و می‌افزاید: به شما می‌گویم نه گندم کابل را می‌خورید و نه عدسی مجلس یازدهم را.

در این اتفاق چند موضوع قابل تأمل و تعمق است. چه شده که دو تن از نخبگان و کسانی که باید عضاره فضائل ملت باشند این چنین موقعیت و جایگاه ویژه خود و شأن نماینگی و وکالت مردمی از غنی‌ترین بوم فرهنگی ایران را نادیده گرفته و اینگونه با کلماتی زشت و ناپسند یکدیگر را در برابر همگان خطاب قرار می‌دهند؟!

سوال اینست که چرا دو نماینده و چهره سیاسی اینگونه مسائل و دعوای شخصی خود را به صحن پارلمان که آبروی نظام و انقلاب است و با بودجه پول بیت‌المال اداره می‌شود می‌آورند و مسئولیت شرعی و قانونی و اجتماعی خودشان را فراموش می‌کنند؟

نماینده مردم مشهد گفته است که چنان اظهاراتی را در مورد رحیمی در حوزه انتخابیه او بر زبان نیاورده، هر چند در ادامه مدعی می‌شود آنچه گفته و می‌گوید برآمده از اعتقاد اوست، نگارنده بر این باور است که اگر حتی کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد از سر اعتقادش هم درباره نماینده مردم شهری دیگر که در فرآیند انتخابات نظام جمهوری اسلامی تأیید صلاحیت شده و مردم او را برگزیده‌اند چنان حرفی را زده باشد خطایی بزرگ کرده که باید بابت آن عذرخواهی کند و حلالیت بطلبد زیرا در این ماجرا نقش تحریک کننده را داشته است.

اما در طرف دیگر هم اظهارات قومیت گرایانه رحیمی  نماینده مردم تربت جام و تلاش او برای تحریک احساسات نژادپرستانه و قومیت گرایانه  مردم  منطقه بر علیه همکار خود و او را بیگانه و مهاجم و گرگ زاده خواندن، اقدامی غیر قابل پذیرش و بر خلاف فرهنگ و آداب ایرانی و به ویژه روحیه مردم خراسان است که از مواهب و برکت فرهنگ رضوی برخوردارند. ضمن اینکه این رفتار با تعالیم دینی ما نیز ناسازگار است.

از اینرو انتظار می‌رود این نمایندگان در وحله اول از مردم بابت این کار خطای خود عذرخواهی و خطایشان را جبران کنند در غیر این صورت این رفتار در نگاه مردم به آنها تأثیر خواهد گذاشت.

لازم است هیئت رئیسه مجلس و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز به صورت جدی به این ماجرا ورود پیدا کند تا هم جلو تنزل و آسیب به شأن و جایگاه مجلس در افکار عمومی و نگاه مردم گرفته شود و هم امکانات و بودجه و تریبون مجلس اینگونه صرف درگیری‌ها و نزاع‌های شخصی یا سیاسی و بی ارزش برخی نمایندگان نشود. آنچه در مجلس رقم خود توهین به مردم، مجلس و یکی از ارکان نظام اسلامی بود و باید جلوی تکرار آن گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    0 0
    سلام بسیار عالی بود