قدس آنلاین- این سؤال که چرا هنوز محصول جدید برنج در سال ۱۳۹۸ برداشت‌نشده و به بازار نیامده اما قیمت برنج ۱۰۰ در صد در ابتدای سال رشد کرد در زمره پرسش‌های بی‌پاسخ بسیاری از مردم است.

شایعات در بازار برنج قد کشید/ماهی گیری از آب گل‌آلود در شالیزارها

قدس آنلاین-گروه استان ها: برنج ازجمله محصولاتی است که در یک‌فصل محدود تولید می‌شود و لذا این محصول از اواخر مرداد تا اواسط مهرماه تولید و وارد بازار می‌شود بنابراین الآن هیچ برنجی که مربوط به برداشت امسال باشد، به بازار نیامده است.

بنا بر گفته فعالان بازار برنجی که الآن در بازار است مربوط به سال ٩٧ است اما این پرسش هنوز بدون پاسخ مانده است با این حساب چرا باید در سال ٩٨ برنج تولیدشده در سال ٩٧ گران شود؟

اگر یادتان باشد در ابتدای سال بسیاری از سودجویان گرانی برنج را به افزایش قیمت کود و نهاده‌های کشاورزی گره زدند و این در حالی بود که کشاورزان برنج برداشت‌شده خود را سال گذشته فروخته بودند و از نهاده‌های کشاورزی به قیمت سال ۹۶ و دلار ۳۸۰۰ تومانی استفاده کرده بودن و لذا افزایش قیمت تأثیری بر محصول فروخته‌شده آن‌ها نداشت.

بسیاری از سودجویان که خیلی از این موضوع نتوانستند استفاده کنند با شیوع سیل در مناطق گلستان و مازندران بلافاصله بهانه‌ای معقول‌تر مطرح کردند که تخریب شالیزارها به افزایش قیمت برنج دامن زده است و این در حالی بود که هنوز کشت چندانی در شالیزارها انجام‌نشده بود.

در حال حاضر نیز با نزدیک شدن به فصل برداشت شاهد شنیدن اخباری مبنی بر لغو ممنوعیت واردات برنج هستیم که به نظر می‌رسد این خبر نیز با مقاصد سودجویان برای دست بردن در جیب شالی‌کاران و خرید برنج به قیمت پائین از آن‌ها بی‌ربط نباشد.

   سود برنج در جیب دلالان

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه بابیان اینکه بیش از ۹۷ درصد از شالی‌کاران شمالی هم‌اینک برنجی برای فروش ندارند تصریح کرد: حتی یک ریال از سودی که هم‌اکنون از قیمت بالای برنج وارد جیب تجار و دلالان می‌شود به کشاورزان بازنمی‌گردد،‌ بنابراین در مقطع فعلی ساماندهی بازار بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می‌رسد.

بنا بر گفته فعالان بازار برنجی که الآن در بازار است مربوط به سال ٩٧ است اما این پرسش هنوز بدون پاسخ مانده است با این حساب چرا باید در سال ٩٨ برنج تولیدشده در سال ٩٧ گران شود؟محمدحسین قربانی بروز نوسانات قیمتی بسیار شدید در کالاهای اساسی را معلول چند عامل مهم می‌داند و می‌گوید:  علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی و تحولات خارجی، عامل بی‌تدبیری و عدم اتخاذ مدیریت صحیح در وزارت جهاد کشاورزی باعث ایجاد این وضعیت نابسامان شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت در صورت برداشتن ممنوعیت واردات برنج خارجی در فصل برداشت باید از توزیع آن در سطح بازار جداً خودداری کند تصریح کرد: اگر دولت برنج خارجی وارداتی را در زمان نامناسب توزیع کند کشاورز شمالی متضرر شده و دیگر قادر به عرضه محصول تولیدی خود به قیمت عادلانه نیست.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس با اشاره به افزایش بسیار زیاد هزینه‌های تولید و مشکلاتی که از این بابت برای شالی‌کاران ایجادشده است گفت: در شرایط حاضر اتخاذ هرگونه سیاستی مبنی بر واردات برنج خارجی و توزیع عجله‌ای آن در سطح بازار، تنها به ضرر تولیدکنندگان داخلی ختم می‌شود.

بی‌نظمی در بازار

نماینده رشت نیز خبرها و شایعاتی مانند لغو ممنوعیت واردت برنج در فصل برداشت را شیطنت‌های باندهای واردکننده برای برهم زدن بازار عنوان کرد.

محمدصادق حسنی جوریابی اظهار داشت: این شایعات درواقع  توسط باندهایی مطرح می‌شود که کنترل قیمت برنج را در دست دارند و این مباحث را صرفاً جهت کنترل بازار و قیمت فروششان مطرح می‌کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مدیریت‌های غیررسمی بسیار قوی‌تر از مدیریت‌های رسمی عمل می‌کنند و باعث افزایش و یا افت قیمت محصول می‌شوند.

وی معتقد است: متأسفانه جهاد کشاورزی هم نتوانسته به‌طور کامل جلوی این مدیریت‌های غیررسمی را بگیرد.

شیطنت تجار

شایعه‌سازی برای بر هم زدن بازار برنج و ماهی گیری از این آب گل‌آلود یکی از موضوعاتی است که جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور هم بر روی آن مهر تائید می‌زند.

وی بابیان اینکه چرا باید در سال ۹۸ برنج تولیدی سال ۹۷ گران شود درحالی‌که مطلقاً کسری برنج  و حتی واردات در سال ۹۸ نیست اظهار می‌کند: بنده بارها اعلام کرده‌ام اصلاً مهم نیست که واردات در چه فصلی یا ماهی صورت بگیرد؛ مهم این است که زیاد وارد نشود و دوم اینکه برای اینکه کشاورز دل‌شکسته و بی‌میل نشود، زمانی که او در حال برداشت محصول است، بحث واردات را رسانه‌ای نکنیم.

وی می‌گوید: وقتی کشاورز در زمین و مشغول کار است، ناگهان اعلام شود واردات در فصل برداشت آزاد است و هیچ اشکالی هم ندارد این کار باعث دلسردی کشاورز می‌شود و به نظر بنده این اقدام می تواند فقط یک شیطنت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.