مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اطلاعات آینده پژوهی نشان می‌دهد که ما دمای ۵۰ درجه را نیز در استان تجربه خواهیم کرد.

دمای ۵۰ درجه را هم در خراسان رضوی تجربه خواهیم کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی در نشست تخصصی اعضا کمیسیون‌های رسیدگی به امور پروانه، دبیران کمیسیون امور آب زیرزمینی و مدیران امور حفاظت از منابع آبی چهار استان گلستان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی که در سالن جلسات این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت استان از نظر آبی ناپایدار است به طوری که میانگین بارش ۴۵ ساله استان ۲۲۱ میلی متر بوده که با ۷۸ درصد تبخیر و تعرق آب موجب شده تا میزان منابع تجدید پذیر کم باشد.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن شرایط خشک و نیمه خشک خراسان و زیاد بودن دامنه تغییرات بارندگی نیاز به بازنگری در برنامه‌ها داریم. لذا باید به نحوی پروانه صار کنیم تا برداشت آب از چاه های کشاورزی متناسب با شرایط اقلیمی باشد و میزان برداشت باتوجه به بارندگی تغییر کند و کشاورز را برای این موضوع قانع کنیم.
 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه از ۳۷ دشت استان خراسان رضوی ۳۴ دشت در وضعیت بحرانی قرار دارند، تصریح کرد: در مدت ۴۰ سال ۳۰ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت داشتیم که با توجه به وضعیت تغییر اقلیمی که رخ داده، اطلاعات آینده پژوهی نشان می‌دهد که ما دمای ۵۰ درجه را نیز در استان تجربه خواهیم کرد.
علایی افزود: با توجه به این شرایط باید مصرف بهینه را نهادینه کنیم؛ براین مبنا ابتدا باید دغدغه کمبود آب به دغدغه هر خراسانی تبدیل شود، سپس برنامه سازگاری با کم آبی با عنوان همیاران آب اجرایی شود تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از منابع آبی تا افق ۱۴۰۵ کنترل و صرفه جویی شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار کنتور هوشمند بر چاه‌های آبی نصب شده که مابقی آن نیز باید به سرعت انجام شود، البته این اقدام نیاز به از بین بردن دیوار بی اعتمادی بین کشاورزان است چرا که آنان بزرگترین مصرف کننده آب هستند.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.