در حالی حدود ۱۳ هزار خودروی وارداتی در گمرکات، بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دپو شده بود که به گفته معاون گمرک ایران حدود ۶۶۰۰ خودرو ترخیص شده است، اما مابقی (۶۴۰۰ دستگاه) به دلایلی از جمله پایان مهلت ترخیص یا پرونده‌های قضایی مجوز خروج نداشته‌اند.

پایان مهلت ترخیص خودروهای دپو شده/ سرنوشت ۶۴۰۰ خودرو چه می‌شود؟

قدس آنلاین:  از حدود دو سال پیش نزدیک به ۱۳ هزار خودروی وارداتی به دلایل مختلف در بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اماکن گمرکی دپو شده و ترخیص آنها با حواشی خاصی همراه بود. در این بین تخلف در ثبت سفارش غیرقانونی حدود ۶۴۰۰ دستگاه و در ادامه ممنوع شدن ثبت سفارش به دلیل سیاست‌های ارزی و تغییراتی که در جریان تامین ارز روی داد، ترخیص این خودروها را با مشکلاتی مواجه کرد، اما به هر حال از نیمه دوم سال گذشته و با مصوبات هیات وزیران، ترخیص خودروهای دپو شده آغاز شد.

این در حالی است که بررسی آخرین وضعیت خروج این خودروها در گفت‌وگو با مهرداد ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران - با توضیحاتی همراه بود.

آن طور که ارونقی، توضیح داده است طبق مصوبه هیات وزیران از ۱۶ دی ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال، مهلت چهار ماهه‌ای برای ترخیص خودروهای دپو شده تعیین شد. صاحبان خودروها در این فاصله فرصت داشتند تا طبق شیوه‌نامه‌ای که از سوی وزارت صمت بر اساس مصوبه هیات وزیران  ابلاغ کرده بود، تشریفات لازم را انجام داده و خودروی خود را ترخیص کنند.

مهلت تمام شد خوروها ماندند

وی با اشاره به اینکه هیات وزیران در سال جاری مهلت تعیین شده را دو ماه دیگر تمدید کرد و تا ۱۶ تیرماه این فرصت برای صاحبان خودرو وجود داشت، گفت: آخرین آمار ترخیص خودرو تا پایان مهلت تعیین شده نشان می‌دهد که در این فاصله ۶۶۵۳ دستگاه ترخیص شده، ۳۴۰ دستگاه علی‌رغم اینکه اظهار شده به مرحله دریافت پروانه نرسیده‌ است و صاحبان  ۱۰۴۸ دستگاه با وجود دریافت پروانه گمرکی موفق به ترخیص نشده‌اند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرگ ایران، درباره دلیل عدم خروج ۱۰۴۰ دستگاهی که پروانه آنها صادر شده است، یادآور شد: به هر صورت  گمرک تسهیلاتی را در نظر گرفته بود و این احتمال را می‌داد که در انقضای تاریخ تعیین شده، دیگر مصوبه تمدید نشود؛ سیستم را به نوعی تعریف کرد که صاحبان خودرو بتوانند بعد از پرداخت حقوق ورودی پروانه دریافت کنند و در ادامه برای صرف حداقل زمان، به درب خروج گمرک هدایت شده تا با ارائه سایر مجوزهای قانونی از جمله استاندارد، خودروی آنها ترخیص شود که بنا به دلایل مختلفی این تعداد خودرو ترخیص نشدند، از این رو اگر هیات وزیران مهلت را تمدید کند، با دریافت مجوز و یا رفع مشکلات مربوطه ترخیص خواهند شد.

وی در مورد اینکه تعداد خودروهایی که ترخیص شده و یا پروانه دریافت کرده‌اند، به حدود ۸۰۰۰ دستگاه رسیده و با ۱۳ هزار دستگاه اعلام شده فاصله دارند، این گونه توضیح داد که مابقی به دلایلی از جمله عدم اظهار به گمرک یا داشتن پرونده‌های قضایی تحت رسیدگی قرار دارند.

وضعیت ثبت سفارش خودروها دپو شده

ارونقی در رابطه با ثبت سفارش و نوع ارز خودروهای دپو شده نیز گفت که خودروهایی که تا قبل از ۱۶ مرداد سال گذشته دارای قبض انبار هستند، با ارز آزاد و بدون انتقال ارز بوده یا می‌توانند با ارز بانکی باشند اما خودروهایی که در فاصله ۱۶ مرداد تا ۱۶ دی ماه سال گذشته دارای قبض انبار هستند، الزاما دارای ثبت سفارش بانکی بوده‌اند.

اما در حالی که گفته می‌شد پیشنهاداتی برای ترخیص خودروهای بدون ثبت سفارش بانکی نیز به رئیس جمهور ارائه شده و احتمال موافقت با آن وجود دارد، معاون گمرک در مورد اینکه این موضوع به کجا رسید، گفت که فعلا هیچ گونه ابلاغیه‌ای به گمرک در این رابطه اعلام نشده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.