تخریب خانه‌های فلسطینیان به دست نیروهای اشغالگر در چارچوب طرح راهبردی اسرائیل برای یهودی سازی قدس از طریق تغییر ترکیب جغرافیایی و ماهیت فرهنگی آن صورت گرفته است.

 از بهره‌کشی انتخاباتی نتانیاهو تا یهودی‌سازی قدس شریف

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین؛ روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی شانزده ساختمان متشکل از صد واحد مسکونی متعلق به فلسطینیان در کوی «وادی الحمص» واقع در قدس اشغالی را به بهانه نزدیکی آن به دیوار حایل با بولدزر تخریب کرد؛ در حالیکه این خانه ها در مناطق تحت مدیریت حکومت خودگردان فلسطین قرار دارد.

این اقدام وحشیانه رژیم صهیونیستی با واکنش جهانی روبه رو شد و سازمان‌ها و کشورهای مختلف آن را محکوم کردند.

«فرحان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: تخریب اماکن خصوصی در مناطق اشغالی مجاز نیست و این اقدام با وظایف اسرائیل در قبال قوانین بین الملل منافات دارد.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که سیاست شهرک سازی اسرائیل و دیگر اقدامات همسو با آن مانند تخریب منازل غیرقانونی است و از مقامات رژیم صهیونیستی خواست تا فورا این اقدام خود را متوقف کند.

فرانسه نیز با محکومیت این اقدام اشغالگران، آن را مخالف قوانین بین المللی دانست.قطر اقدام صهیونیست ها در تخریب منازل فلسطینیان را محکوم و آن را تجاوز به حقوق تاریخی ملت فلسطین و جنایت ضدبشری توصیف کرد.

دیگر کشورها و گروه های مختلف فلسطینی نیز این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و آن را مخالف حقوق ملت فلسطین و قوانین بین المللی دانستند.

سازمان آزادی بخش فلسطین تخریب خانه های فلسطینیان از سوی ارتش اشغالگر را جنایت جنگی و پاکسازی نژادی دولت تروریستی شهرک نشین خواند و جهاد اسلامی این گردن فرازی اسرائیل را نتیجه مستقیم طرح آمریکا در منطقه و عادی سازی برخی کشورهای عربی با اشغالگران دانست و خواستار انتفاضه و مقابله فراگیر شد.مقاومت اسلامی حماس نیز خواستار فعالیت مقاومت در کرانه باختری شد و اعلام کرد که این اقدام اسرائیل یک پاسخ قاطع فلسطینی را می طلبد.

«حسن لافی» نویسنده و کارشناس «المیادین» در مقاله ای به تحلیل عوامل و انگیزه رژیم صهیونیستی از این اقدام پرداخته و می نویسد: تخریب خانه های فلسطینیان به دست نیروهای اشغالگر در چارچوب طرح راهبردی اسرائیل برای یهودی سازی قدس از طریق تغییر دموگرافی و ترکیب جغرافیایی و همچنین تغییر ماهیت فرهنگی آن صورت گرفته است تا قدس شریف به شهر یهودیان تبدیل شود.

حسن لافی می افزاید: واضح است که اجرای این حکم دادگاه عالی اسرائیل در شرایط کنونی به نفع احزاب راستگرا و افراطی به ویژه حزب لیکود به سرکردگی بنیامین نتانیاهوست؛ به گونه ای که نتانیاهو در تشکیل کابینه پس از انتخابات شکست خورد و باید انتخابات تازه ای در 17 سپتامبر برگزار شود. نتانیاهو و در پس آن لابی شهرک ساز در حزب لیکود با تخریب منازل فلسطینیان می خواهد اینگونه جلوه دهد که همچنان او رهبر واقعی حزب راستگراست.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: براین اساس پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و به رسمیت شناخته شدن آن به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ، نتانیاهو می خواهد آن را در عالم واقع نیز از طریق جداسازی شهر قدس از مناطق فلسطینی نشین عملی کند؛ به ویژه آنکه در طرح معامله قرن که برخی کشورهای عرب برای اجرای آن چراغ سبز نشان داده اند، موضوع قدس اشغالی در میز مذاکرات وجود ندارد و به طور مستقیم ثابت می کند که نتایناهو در مورد منافع خود با کشورهای خواهان عادی سازی در صورت اجرای برنامه های مرتبط با شهرک سازی و گسترش اشغالگری در قدس نگرانی ندارد.

نتانیاهو از تغییرات داخلی نظام سیاسی به نفع خود بهره کشی می کند و حضور قضاتی با گرایش سیاسی شهرک سازی به انجمن های فعال برای یهودی سازی قدس اشغالی و لابی صهیونیستی در خارج به ویژه در امریکا کمک می کند؛ موضوعی که می تواند دستاورد انتخاباتی مهمی را برای احزاب راستگرا و به ویژه نتانیاهو در اتخابات آتی کنست محقق کند.

در صحنه فلسطین نیز نتانیاهو از بحران‌های موجود بهره می‌برد؛ به گونه‌ای که نواز غزه در محاصره کامل قرار دارد و به دنبال راهی برای حل بحران‌های انسانی فزاینده است. تشکیلات خودگردان در کرانه باختری نیز با مشکلات مالی روبه روست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.