تولیت آستان قدس رضوی عمل به آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را راهکار رسیدن به تمدن نوین اسلامی دانست.

عمل به آموزه‌ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راهکار رسیدن به تمدن نوین اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با تأکید بر اینکه تمدن نوین اسلامی در پرتوی آموزه‌های اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با نگاهی به تاریخ اسلام در می‌یابیم که تمدن اسلامی به برکت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوجود آمده است.
وی با اشاره به حدیث ثَقَلین از رسول مکرم اسلام(ص)، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام در این حدیث می‌فرمایند «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا... من در میان شما دو امانت نفیس می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت(ع) را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد» جامعه‌ای که گمشده و راه خود را گم کرده است، نمی‌تواند تمدن ساز و خالق تمدن باشد.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: عربستان مهد اسلام، سرزمین وحی و کشوری است که قبله مسلمانان و مقدس‌ترین مکان عالم در آن واقع شده است، آیا می‌تواند مدعی برخورداری از تمدن اسلامی باشد؟ آیا نوکری، وابستگی و خدمت به بیگانگان و دشمنان دین خدا، تمدن است؟
وی تصریح کرد: به گواه تاریخ تمدن اسلام به برکت اهل بیت(ع) ایجاد شده است، تمدن بدون آموزه‌های اهل بیت(ع) تنها ضلالت و گمراهی است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به تأثیرات حضور امام رضا(ع) بر تمدن ایران، عنوان کرد: ایران در ابتدا توسط سقیفه فتح شد و غدیر سهمی در فتح ایران نداشت، اما پس از حضور حضرت رضا(ع) به عنوان یک قطب عظیم فرهنگی، کشور ایران با غدیر آشنا شد، تمدن ایران از برکات حضور تأثیرگذار و عمیق امام رضا(ع) است.
وی ادامه داد: حضور سادات و امامزادگان به تبع حضور امام رضا(ع) در ایران که هر یک قطب تأثیرگذار فرهنگی هستند، از برکات حضور این امام بزرگوار است.
وی امام رضا(ع) را تجلی «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُم» خواند و ابراز کرد: تمام حضرات معصومین(ع) جامع فضایل اخلاقی بودند، اما در این میان برخی از فضایل اخلاقی در بعضی از این حضرات تجلی بیشتر داشت به عنوان مثال رأفت در پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و امام رضا(ع) متجلی بود.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: امام رضا(ع) در سفرشان از مدینه به توس از هر فرصتی برای بیان حق و تفکیک جریان حق از باطل و افشاگری چهره ستمگران استفاده می‌کردند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: امام رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب به بشریت آموختند که توحید در پناه امامت معنا پیدا می‌کند، ایشان در این حدیث خط بطلانی بر حکومت استبدادی مأمون و جریان بنی عباس و بنی امیه کشیدند و راه صحیح را برای بشریت در همیشه تاریخ مشخص کردند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.