خوزستان- رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان خوزستان در گفتگو با قدس آنلاین از توصیه وزیر به نخریدن مسکن تا مشوق های مالیاتی مانده در پیچ خم دولت و مجلس می گوید.

مصوبه های «اجاره داری» خاک می خورند

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛  ۳۱ خرداد ۹۸ بود که بعد رکود چندین ساله مسکن؛ حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص وضعیت این بازار با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال ۹۸ کشش رشد قمیت ندارد مدعی شد؛ وضعیت مسکن در سال ۹۸ ثابت است یک ماه از این نطق نگذشته بود که ورق برگشت ثبات بازار مسکن دچار لرزش مهیبی شد و خاک بی خانمانی آن بر سر کسانی خالی شد که با اندک پس انداز خود در خانه ای اجاره ای، گوشه ای پرت روزگار می گذراندند. 

وضعیت روز به روز بدتر می شد و نرخ مسکن با یک دهن کجی به بازار دلار، طلا و البته سیب زمینی بالاتر می رفت، چشمان مستاجران خانه به دوش با این دیدن اجاره خانه های ۴۰-۵۰ متری نمناک تر می شد و بسیاری از مشاورین املاک ثبات قیمت مسکن را به اندازه توقف شما در بنگاه تخمین می زدند.
نرخ رو به رشد مسکن حال و هوای تازه ای به مسکن های درمانده مهر نیز داد و این بناهای نو اما مخروبه را سرپا کرد، اهواز هم در این میان از غافله جا نماند تا به طور متوسط؛ صد میلیون تومانی که پیش از این خرید خانه را تامین می کرد به اجاره یک واحد کفاف دهد، اتفاق جالبی که در بازار مسکن رخ داد این بود که  به یک باره مسکن روی یک نقطه ایستاد قیمت هایی که پیش از این حباب معروف را هم شکسته و فراتر رفته بود معلق شد تا وزیر مسکن خبر از ثبات بازار مسکن داده و مصاحبه های بعدی از رکود یا ثبات این بازارباعث شود کسانی که قصد خرید ملک دارند فعلا دست نگه دارند.

در همین رابطه خبرنگار قدس گفتگویی با فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران و رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان خوزستان داشته است. 

پورحاجت با اظهار بی اطلاعی از هرگونه کاهش قیمت  در حوزه مسکن عنوان کرد: در این حوزه شاخص‌های آماری داریم و اطلاعات باید مبتنی بر رصد بازار باشد و افزایش و کاهش آن بدون منابع آماری درست نیست، کسانی که از کاهش قیمتها خبر می دهند باید شاخص ها و مبنا را آن را نیز اطلاع بدهند.

 کاهش قیمت مسکن به روش پروپاگاندا 

او با اشاره به اینکه کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن با پروپاگاندای رسانه‌ای، اتفاقی غیر تخصصی است و استفاده از آن اتفاق مثبتی در حوزه مسکن و تعادل سازی قیمت آن ندارد، اظهار کرد: وزارت مسکن باید تلاش کند به جای اینکه به دنبال شوک در بازار مسکن به واسطه مصاحبه ها باشد به دنبال سیاست ورزی در حوزه مسکن در جهت ایجاد تعادل و تقویت قدرت نقدینگی مردم برای رسیدن به مسکن باشد.

وی گفت: مبنای مبانی اقتصاد کاملا مشخص است و حوزه مسکن هم در حوزه اقتصادی است و از شاخص های آن تبعیت می کند، کاهش قیمت مسکن با فشار رسانه ای در علم اقتصاد نوشته نشده، اگر در شاخص اقتصادی به ثبات برسیم در حوزه مسکن نیز به ثبات خواهیم رسید با این هیجانات راه به جایی نمی بریم. 

وی با اشاره به اینکه باید بپذیریم یک سونامی بزرگ در بازار مسکن رخ داده اذعان کرد: مردم توان خرید مسکن ندارند، دولت باید قدرت نقدینگی مردم را تقویت کند آنوقت می بینید که بازار مسکن دوباره با مشتری مواجه خواهد شد.

 رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان خوزستان اضافه کرد: در فصل اجاره‌داری مردم به شدت دچار بحران شده اند، کسانی که وضعیت مستاجران را در بازار رصد می‌کنند باید شرایط سخت بازار مسکن چه در حوزه اجاره داری و خرید و فروش را به صورت کارشناسانه باید بررسی کنند.


 مشوق های مالیاتی در مجلس و دولت خاک می خورند 

پورحاجت با ذکر این مهم که به عنوان بخش خصوصی معتقدیم باید در حوزه مسکن سیاست گذاری صورت گیرد، خبر داد: سیاست‌گذاری‌ها انجام نشده، در حوزه اجاره داری دو سال است مشوق‌های مالیاتی در دولت و مجلس خاک می‌خورد، تابستان ۹۸ و فصل جابجایی رو به اتمام است و مردم سیاست‌های مشوقانه را دریافت نکرده اند، قیمت ها افزایش یافته و افزایش قیمت در نقطه پایانی قیمت‌ها به ثبات رسیده است.

وقتی از صحبت های مشاورین املاک مبنی بر اینکه پولهای بازار پاسخگوی قیمت املاک نیست گفتم؛ وی پاسخ داد: اینکه بنگاهی در پس کوچه ای معامله نکرده یا با افزایش قیمت بی حدی که داشته امکان فروش ملکش را نداشته نمی‌توان گفت؛ نبض بازار مسکن در آن پس کوچه تاب می خورد بلکه مبنا شاخص‌های کشوری است، بازار مسکن  ثبات خواهد داشت اگر مردم قدرت خرید داشته باشند.
 
دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران در مورد مصاحبه وزیر مسکن درباره کاهش قیمتها در بازار مسکن عنوان کرد: چطور کسی که این ادعا را دارد بلافاصله دوباره مصاحبه کرده "بعد از ۲۸ سال صاحب مسکن شده ام و امسال به خاطر کاهش قیمت‌ها خانه خریدم" سخن واضح من به وزیر مسکن این است کسی که شعار می‌دهد؛ مسکن نخرید، مسلما خودش هم نباید مسکن بخرد.

 پور حاجت درباره تاثیر نوسانات دلار بر روی قیمت مسکن توضیح داد: شاخص‌های اقتصادی به هم مرتبط هستند و دلار، سکه، طلا نفت و مسکن با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و تغییرات در هر کدام از آنها تاثیر بر دیگری نیز می گذارد، اما نسبت حوزه مسکن کمی کند است چون یک کالای تولیدی زمان‌بر است.

مسکن باز هم به یکی از مشکلات مردم بدل شده تا جایی که عده ای اقدام به راه اندازی  کمپین هایی برای تشویق صاحبخانه ها برای ارزان اجاره دادن خانه کرده اند اما تبلیغات رسانه ای برای نگه داشتن قیمت ها یا همین حرکات خود جوش مرهمی موقت است و این بازار متلاطم را باید صاحب داری کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.